Att mäta en diac med multimeter går tyvärr inte. Och den skall mäta avbrott med multimeter
Mycket sällsynt att det blir fel på dom.Så här funkar triacreglering, lampan kan du tänka dig som din motor
Har du bytt triacen?
Felsökning/reparation Brent drejmaskin
Re: Felsökning/reparation Brent drejmaskin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Felsökning/reparation Brent drejmaskin
Om vi tar första bilden.
kondensatorn C1 kommer att laddas upp av R1 och VR1.
När spänningen går över typ 32 volt som är DIAC spänningen så kommer den att leda, det blir typ 1 volt kvar över DIAC:en
Då åker all laddning i C1 rakt in på gaten på TR1 som då går i ledande tillstånd tills nästa strömnollgenomgång.
Sedan sker samma sak men med negativ spänning.
Testa en DIAC går.
Koppla DIAC med ett seriemotstånd till en variabel spänningskälla som ger minst typ 35 volt.
Mät spänningen över DIAC och öka spänningen och vid runt 32 volt ska det plötsligt bara vara någon volt kvar.
Det är väldigt viktig med seriemotståndet, annars har man ingen DIAC efter provet.
Protte
kondensatorn C1 kommer att laddas upp av R1 och VR1.
När spänningen går över typ 32 volt som är DIAC spänningen så kommer den att leda, det blir typ 1 volt kvar över DIAC:en
Då åker all laddning i C1 rakt in på gaten på TR1 som då går i ledande tillstånd tills nästa strömnollgenomgång.
Sedan sker samma sak men med negativ spänning.
Testa en DIAC går.
Koppla DIAC med ett seriemotstånd till en variabel spänningskälla som ger minst typ 35 volt.
Mät spänningen över DIAC och öka spänningen och vid runt 32 volt ska det plötsligt bara vara någon volt kvar.
Det är väldigt viktig med seriemotståndet, annars har man ingen DIAC efter provet.
Protte
Re: Felsökning/reparation Brent drejmaskin
Diac Test
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsökning/reparation Brent drejmaskin *Löst*
Då var denna provkörd och funkar bra efter reparationen.
Några rader om vad som gjordes, om fler skulle hitta tråden i framtiden.
Någon mätning av diac gjordes aldrig. Hittade inte exakt rätt variant heller så köpte två av dom närmaste för att kunna vända dom mot varandra, men vi chansade på att inte byta dessa.
Beslut togs att byta komponenten om det fanns minsta tveksamhet. Ett nytt kort skulle kosta 2500kr +moms och maskinen i sig borde ha ett värde på 8-10 000kr om den är i bra skick.
Komponenter köptes för ca 550kr + lite förbrukning från hyllan. Dvs en riktigt nöjd kollega blev resultatet
Vi har försökt att hitta identiskt ersättare, men flera gånger har vi fått välja något med högre ström- eller spänningstålighet.
Direkta fel som hittades:
Effektmotstånden var brända, men hela. Dessa ersattes med kraftigare variant på 7W.
Likriktarna B80C1500R var kortslutna.
Kondensator 0.1uF 10% 250V var fysiskt trasig. Har ev hänt i transporten.
Kondensatorerna 2200pF (2.2nF) PME271Y 250V hade helt fel kapacitans på 4.19nF och 0.06nF.
Kondensator MKT1813 0.01uF 630V hade låg kapacitans.
Likriktare till motorn KBL06 8049 var inte symmetriskt vid resistansmätning.
TRIAC BT139-500 kunde jag inte mäta upp, men bytte denna i alla fall. Nu en 600V variant.
Skjutpotentiometer i pedalen hade kraftigt hoppande värden, rengjort och motionerat så går den bra. Samma sak med trimpotarna.
Trasigt kretskort under effektmotstånden där banorna släppt. Reparerat och förstärkt upp enligt tips i tråden.
Rester av vatten/lera på kortet.
Motorn/rotorn full med koldamm som nu är rengjord.
Glappkontakt på en lödning på motorkabeln, satt någon form av spole mitt på varje kabel (mätte 0ohm).
Skador på motorkabelns hölje inne i motorn, legat emot rotorn. Verkar inte som det gått hål hela vägen igenom, men var inte många hundradelar kvar av isoleringen.
Listan med komponenter som köptes från Mouser:
625-B80C1500G-E4
B80C1500G-E4/51
1.5 Amp 125 Volt
625-KBL06-E4
KBL06-E4/51
4.0 Amp 600 Volt
771-BT139-600127
BT139-600,127
RAIL TRIAC
72-RWM06221802JA15E1
RWM06221802JA15E1
7watt 18Kohm 5%
594-2222-468-58104
BFC246858104
.1uF 5% 630volts
505-MKS4.033/630/10P
MKS4J023303F00KSSD
630V .033uF 10%
871-B32671L1222K189
B32671L1222K189
0.0022uF 10% 1.6kV
511-DB3
DB3
32 Volt Trigger
511-DB3TG
DB3TG
32 Volt Trigger
75-MKT1813310105
MKT1813310105
0.01uF 1000V 10%
Några rader om vad som gjordes, om fler skulle hitta tråden i framtiden.
Någon mätning av diac gjordes aldrig. Hittade inte exakt rätt variant heller så köpte två av dom närmaste för att kunna vända dom mot varandra, men vi chansade på att inte byta dessa.
Beslut togs att byta komponenten om det fanns minsta tveksamhet. Ett nytt kort skulle kosta 2500kr +moms och maskinen i sig borde ha ett värde på 8-10 000kr om den är i bra skick.
Komponenter köptes för ca 550kr + lite förbrukning från hyllan. Dvs en riktigt nöjd kollega blev resultatet

Vi har försökt att hitta identiskt ersättare, men flera gånger har vi fått välja något med högre ström- eller spänningstålighet.
Direkta fel som hittades:
Effektmotstånden var brända, men hela. Dessa ersattes med kraftigare variant på 7W.
Likriktarna B80C1500R var kortslutna.
Kondensator 0.1uF 10% 250V var fysiskt trasig. Har ev hänt i transporten.
Kondensatorerna 2200pF (2.2nF) PME271Y 250V hade helt fel kapacitans på 4.19nF och 0.06nF.
Kondensator MKT1813 0.01uF 630V hade låg kapacitans.
Likriktare till motorn KBL06 8049 var inte symmetriskt vid resistansmätning.
TRIAC BT139-500 kunde jag inte mäta upp, men bytte denna i alla fall. Nu en 600V variant.
Skjutpotentiometer i pedalen hade kraftigt hoppande värden, rengjort och motionerat så går den bra. Samma sak med trimpotarna.
Trasigt kretskort under effektmotstånden där banorna släppt. Reparerat och förstärkt upp enligt tips i tråden.
Rester av vatten/lera på kortet.
Motorn/rotorn full med koldamm som nu är rengjord.
Glappkontakt på en lödning på motorkabeln, satt någon form av spole mitt på varje kabel (mätte 0ohm).
Skador på motorkabelns hölje inne i motorn, legat emot rotorn. Verkar inte som det gått hål hela vägen igenom, men var inte många hundradelar kvar av isoleringen.
Listan med komponenter som köptes från Mouser:
625-B80C1500G-E4
B80C1500G-E4/51
1.5 Amp 125 Volt
625-KBL06-E4
KBL06-E4/51
4.0 Amp 600 Volt
771-BT139-600127
BT139-600,127
RAIL TRIAC
72-RWM06221802JA15E1
RWM06221802JA15E1
7watt 18Kohm 5%
594-2222-468-58104
BFC246858104
.1uF 5% 630volts
505-MKS4.033/630/10P
MKS4J023303F00KSSD
630V .033uF 10%
871-B32671L1222K189
B32671L1222K189
0.0022uF 10% 1.6kV
511-DB3
DB3
32 Volt Trigger
511-DB3TG
DB3TG
32 Volt Trigger
75-MKT1813310105
MKT1813310105
0.01uF 1000V 10%
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.