Kanthal tråd
Kanthal tråd
De fanns en tråd i vintras angående eluppvärmining,skosulor o kanthal tråd men ja hittar inte den me sök funk. - nån?
Föresten vet nån vart man kan köpa tråd i Gbg - elfa har la bara rullar me kilometervis?
Föresten vet nån vart man kan köpa tråd i Gbg - elfa har la bara rullar me kilometervis?
Fast inte i butiken, inte i Nordstan när jag försökte köpa där i höstas iallafall. Då fick jag beställa på postorder, jag tror att frakten blev det dyraste eftersom det var rea. Men det verkar som det har utgått helt nu.
EDIT: Den här länken använde jag när jag byggde värmesulor. Fast just nu verkar forumet nere pga hårddiskras men det verkar som forumet kanske kommer upp imorgon
http://happymtb.org/forum/read.php/1/11793/11863
EDIT: Den här länken använde jag när jag byggde värmesulor. Fast just nu verkar forumet nere pga hårddiskras men det verkar som forumet kanske kommer upp imorgon
http://happymtb.org/forum/read.php/1/11793/11863
-
- Inlägg: 8458
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
OM det är för att göra "värmesulor" till skor/kängor så titta gärna på www.conflux.se dom gjorde sulorna till sista nordpolsexpeditionen. Möjligen kan du få någon sampelbit av dom...
Jag har kört me transformator tråd o reglerat detta me en 555 o pulser.
Tråden ja kört me har variit vanlig silikontråd men ja tänkte haveri säkra värmen - enda nackdelen me kanthal tråd är att det tar längre tid att få upp värmen.
Fördelen är att vid elektronikhaveri kan man koppla in allt direkt om man använder kanthbaltråd - nackdel?
Ja - möjligtvis att man har sämre mekanisk livslängd med kanthal än mjuka silikon kablar.
Tråden ja kört me har variit vanlig silikontråd men ja tänkte haveri säkra värmen - enda nackdelen me kanthal tråd är att det tar längre tid att få upp värmen.
Fördelen är att vid elektronikhaveri kan man koppla in allt direkt om man använder kanthbaltråd - nackdel?
Ja - möjligtvis att man har sämre mekanisk livslängd med kanthal än mjuka silikon kablar.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Hejsan
Använd vanlig kopplingstråd, PVC isolerad FK (7-trådig) silikon kan bli för mjuk och då bryts kopparn av. I min gamla Golf har jag ClasOhlsons värmesäten med PVC isolerad tråd och tråden går bara av vid termostaten (som man sitter på hela tiden) den har gått 20 000 mil. Mina prov har gett att det är lämpligt med ca 2,9 m kopplingstråd per volt.
Prova med 1,5 v D-cell och 0,14 mm2 tråd, blir det för varmt så finns det nog ingen klenare så då får man öka längden på tråden.
Prototypen
Använd vanlig kopplingstråd, PVC isolerad FK (7-trådig) silikon kan bli för mjuk och då bryts kopparn av. I min gamla Golf har jag ClasOhlsons värmesäten med PVC isolerad tråd och tråden går bara av vid termostaten (som man sitter på hela tiden) den har gått 20 000 mil. Mina prov har gett att det är lämpligt med ca 2,9 m kopplingstråd per volt.
Prova med 1,5 v D-cell och 0,14 mm2 tråd, blir det för varmt så finns det nog ingen klenare så då får man öka längden på tråden.
Prototypen
Tänkte köra mc-stället på 12v och ha ciggplugsuttag till mcen.
Sen en liten bly 12 acc på 2,7a i mc-stället som ligger och flyter o laddas i mcens elsystem.
Så har man en liten buffert när man lämnar månlandaren i minus 18 för att tanka eller nått.
Handtags värmaren används normlat men elunderställetf åker på om de e kallare än -10.
Sen experimenteras det med ett häftigt effektmotstånd,kylfläns o en liten proccessorfläkt som skall trycka in varmluft i hjälmen.
Haha ja förra vintern var kall i Göteborg.
Sen en liten bly 12 acc på 2,7a i mc-stället som ligger och flyter o laddas i mcens elsystem.
Så har man en liten buffert när man lämnar månlandaren i minus 18 för att tanka eller nått.
Handtags värmaren används normlat men elunderställetf åker på om de e kallare än -10.
Sen experimenteras det med ett häftigt effektmotstånd,kylfläns o en liten proccessorfläkt som skall trycka in varmluft i hjälmen.
Haha ja förra vintern var kall i Göteborg.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Vore det inte enklare att skaffa bil? Nästa blir väl AC i hjälmen för varma dagar.
Äntligen har vi fått förutsättningarna 12 VDC och gott om ström. Fortsätt med kopplingstråden men det behövs en Switchregulator LM2576 i varje sko för det går inte att ha 35 meter ledning i sulorna, dessutom blir det reglerbart. Med en tempgivare frampå dojan så blir det helautomatskt.
Vindrutetorkare på visiret för regniga dagar?
Prototypen
Äntligen har vi fått förutsättningarna 12 VDC och gott om ström. Fortsätt med kopplingstråden men det behövs en Switchregulator LM2576 i varje sko för det går inte att ha 35 meter ledning i sulorna, dessutom blir det reglerbart. Med en tempgivare frampå dojan så blir det helautomatskt.
Vindrutetorkare på visiret för regniga dagar?
Prototypen
Hehe veest - nä fan bil går ju inte men värmen är ju inte lyx utan nödvändigt för överlevnad.
Ja syr ihop en flecee sparkdräkt me strumpor,handskar o drar ledning i hela o tänkte pwm mata den - de blir ju några meter tråd över rubbet.
Sedan är varmluftsfläkt mojängen vikti i hjälmen - de är omöjligt att ha visiret stängt i -20 - de bli bara "frostat glas" framför ögonen.
Själva huvet är ju hur varmt som helst tack varer frigolit isoleringen.
Sen lägger jag in nödmatnings läge om styrelektroniken pajar.
Manuel reglering sker då genom att koppla ur tutan och dosera "sparkdräkten" med sröm manuellt med denna tutaknappen.
Ja syr ihop en flecee sparkdräkt me strumpor,handskar o drar ledning i hela o tänkte pwm mata den - de blir ju några meter tråd över rubbet.
Sedan är varmluftsfläkt mojängen vikti i hjälmen - de är omöjligt att ha visiret stängt i -20 - de bli bara "frostat glas" framför ögonen.
Själva huvet är ju hur varmt som helst tack varer frigolit isoleringen.
Sen lägger jag in nödmatnings läge om styrelektroniken pajar.
Manuel reglering sker då genom att koppla ur tutan och dosera "sparkdräkten" med sröm manuellt med denna tutaknappen.