Hej!
Jag har den kombinerade pumpen o värmaren lösplockad på bänken och klurar lite på värmeelementet. För o kolla hurvida den funkar undrar jag hur man mäter upp den med multimeter. Den har totalt 7 kablar in. 4st uppdelade i ett kontaktstycke och 3 i ett annat. De som sitter 4 ihop har en jordfärgad längst till vänster följt av 3 i samma färg (rött) och är rätt mycket grövre än de andra 3. Antar att detta är kontakten till värmeelementet. 3fas utan nolla?! Ohmmäta emellan de tre röda är väl rätt att gå? Om, ja vad kan man förvänta sej för värden? Inte superkoll på effekten men jag tror ju att den borde ligga på 1500-1700 watt bara för värmeelementet.
De 3st lite tunnare (grå) kablarna som jag tror är kablarna är till pumpen. Varför är det tre kablar?
Och så var det här med avloppslangen, den skall väl hängas upp för att den skall kunna pumpa ut vattnet. Hur högt ungefär behöver den hängas upp innan den kan börja vinklas neråt igen?
/D
Felsöker en Siemens diskmaskin. Lite funderingar.
Re: Felsöker en Siemens diskmaskin. Lite funderingar.
Javisst ja, bilder. Självklart!
Jag har bara närbilder på kontakterna, dvs minnesbilder för att jag skall få ihop allt igen så jag lånar en bild på hela pumpen/värmaren från Google. På den bilden är kontakten lite annorlunda och jag tror det är den nya versionen för i reservdelslistan finns gamla artikelnumret (antagligen den jag har) och en ersättare omnämnda. Utöver det så ser den exakt likadan ut på utsidan vad jag kan se iaf.
Jag har bara närbilder på kontakterna, dvs minnesbilder för att jag skall få ihop allt igen så jag lånar en bild på hela pumpen/värmaren från Google. På den bilden är kontakten lite annorlunda och jag tror det är den nya versionen för i reservdelslistan finns gamla artikelnumret (antagligen den jag har) och en ersättare omnämnda. Utöver det så ser den exakt likadan ut på utsidan vad jag kan se iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tänkte inte först svara på första inlägget då väldigt dålig info.
Inga bilder och ingen modellbeteckning
Hur kan man då förvänta sig relavanta svar?
Gråa är 2st värmesensorer med gemensam ledare.
Röd är 2st värmeslingor med gemensam ledare.
Inga bilder och ingen modellbeteckning

Hur kan man då förvänta sig relavanta svar?

Gråa är 2st värmesensorer med gemensam ledare.
Röd är 2st värmeslingor med gemensam ledare.
Tack för svar! Lovar att vara mer detaljerad nästa gång. 
Ditt svar gav mej det jag behövde veta. Jag särade på pumpdelen o värmardelen. En av värmeslingorna har brunnit av och jag får bara ut mätvärden ur den ena slingan. Kan till och med visuellt se det trots att det är trångt.
Vidare läsning om denna pump/värmare säger att det tydligen är rätt vanligt att det blir så och man skall vara lite vaksam när man handlar ersättare då det ibland dyker upp det gamla artikelnumret när man söker. Försök hellre få tag i ersättaren som kommit efter. Den har lite andra kontaktstycken men man får med dem och skarvmaterial i satsen. Det är för övrigt den satsen som avbildas högre upp i tråden. Jag bifogar artikelnumren nedan om någon nån gång skulle behöva. Att tillägga är att just denna pump/värmare även sitter i flertalet Bosch och Gaggenau-maskiner
Gammalt artikelnr 00644997 (undvik om du kan)
Nya förbättrade versionen 00654575
/David

Ditt svar gav mej det jag behövde veta. Jag särade på pumpdelen o värmardelen. En av värmeslingorna har brunnit av och jag får bara ut mätvärden ur den ena slingan. Kan till och med visuellt se det trots att det är trångt.
Vidare läsning om denna pump/värmare säger att det tydligen är rätt vanligt att det blir så och man skall vara lite vaksam när man handlar ersättare då det ibland dyker upp det gamla artikelnumret när man söker. Försök hellre få tag i ersättaren som kommit efter. Den har lite andra kontaktstycken men man får med dem och skarvmaterial i satsen. Det är för övrigt den satsen som avbildas högre upp i tråden. Jag bifogar artikelnumren nedan om någon nån gång skulle behöva. Att tillägga är att just denna pump/värmare även sitter i flertalet Bosch och Gaggenau-maskiner
Gammalt artikelnr 00644997 (undvik om du kan)
Nya förbättrade versionen 00654575
/David
Nyfiken i en strut bestyckad med Dremel som man är var jag ju bara tvungen of få se bättre!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.