Krets till gammal AEG Borrmaskin.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
K.J

Krets till gammal AEG Borrmaskin.

Inlägg av K.J »

Hej allihopa,
Det är så att jag köpte en auktion förra veckan där några äldre AEG borrmaskiner tillverkade i Väst Tyskland
följde med och idag när jag skulle använda en av dom så började det ryka ifrån den. Det hela hände efter 3-5 min
när den bara låg på bänken med strömmen i (Använde den inte). Jag undrar först och främst om någon vet varför
en komponent bara går i sönder så (Ålderdom? borrmaskinen i sig ser nästan oanvänd ut..) och sedan vad jag kan ersätta den med?

Detta står på komponenten som är 40 mm x 20 mm x 10 mm:

D r 10022 fT/38
0,1µF +2x
2500pFXY +2MΩ
250V~ UPG
6A -25 +85c (+S)
560_7 8.7 (svårt att tyda det som står efteråt)
FEW 258 280

Skickar med lite bilder med som ni kan titta på.

Hoppas någon kan hjälpa till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Krets till gammal AEG Borrmaskin.

Inlägg av YD1150 »

Den tar bort eller åtminstone minskar radiostörningar. Den innehåller tre kondensatorer 0,1uF samt två 2500pF, de sista är anslutna till jord så de får inte vara för stora då läckströmmen till jord blir för stor. Så länge som borrmaskinen är ansluten till jordat uttag så gör läckströmmen ingen fara utan det är mer då den används i ojordat uttag om man samtidigt håller i metalldelar på maskinen. Borrmaskinen kommer att fungera utan den brända komponenten men då kan den störa radiomottagare. Det blir någon slags onormal överledning i kondensatorn som gör att den förstörs (värme?). Papperskondensatorer absorberar i alla fall fukt från luften som med tiden gör kondensatorn mer eller mindre ledande och sen kan det lukta bränt papper och ryka. Har varit med om det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är också typiskt för sällan-använda prylar och kanske ligger i ouppvärmd garage (och därmed hög luftfuktighet en stor del av året), sprickor i ingjutningen av kondingen över tiden och sedan plötsligt får spänning över sig.

Hade det varit inkoppla till elnätet hela tiden eller vart fall långa tider flera gånger per år så hade kondingen hållit sig torr (då det börja krypa ström så hade det genererat värmen och i förlängningen torkat kondingen även om det bara hade varit en halv grad varmare än omgivningen - då fukt alltid går mot kallare sidan)

Som redan sagt, det går att köra utan detta men kommer ge rejäla radiostörningar av gnistorna från kollektorn och borstarna när man kör maskinen, men borrmaskin är också en typisk sak som bara körs i väldigt korta perioder. Är man ute i landsbygden/glesbefolkat och inte är 50 meter från räddningsverkets eller militära radiomaster eller radioamatör som granne så skulle jag köra utan kondingar med tanke på den lilla tiden som körs per gång.

Annars får du kika i Elfa mfl. ställen och se om det går att hitta liknande komponenter med ungefär samma värden och kopplingsgeometri - avsedda för 230V maskiner, men oftast är dessa specialgjorda för maskinen och den tillgängliga platsen som finns där.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ett standardfilter.Finns bl.a på BHIAB(sök på filter)
Kan nog finnas på fler ställen.
K.J

Inlägg av K.J »

Tackar så mycket för alla svar!

Har ingen aning vart den kom ifrån tidigare så är nog säkert så som ni skriver att den legat fuktig under en tid.
Väljer jag nog till början med att ta bort det trasiga filtret och köra utan för att sedan eventuellt senare köpa ett filter från BHIAB som Rolf skrev. Bor ju inte nära några Radio master och förhoppnings vis har jag ingen radio amatör till granne heller så.
Har 2 st AEG borrmaskiner till från samma auktion så det kanske blir mer rök här fram över, då jag inte provat dom än.
Eller så plockar jag bort filtren på dom i förebyggande syfte så jag slipper röken.

Tackar för hjälpen alla!

Vänligen Hälsningar!

Kenneth
Skriv svar