Varför finns inga lätta BLDC bara synkrona AC?
Varför finns inga lätta BLDC bara synkrona AC?
Har en liten fundering över varför man ser få eller inga lätta och supereffektiva BLDC motorer medans det finns ett antal tillverkare av Synkrona AC motorer med en effektdensitet över 10kW/kg så som Magnax och Emrax?
Hade gärna byggt en elmotorcykel men AC-controllers kostar multum, PWM är lite lättare men det kan väl inte synkrona AC arbeta med...
Hade gärna byggt en elmotorcykel men AC-controllers kostar multum, PWM är lite lättare men det kan väl inte synkrona AC arbeta med...
Re: Varför finns inga lätta BLDC bara synkrona AC?
En BLDC-motor är väl defacto egentligen en flerpolig AC asynkronmotor, Den måste ju drivas med en flerfasig växelspänning.
En BLDC är väl permanentmagnetiserad, en asynkronmotor är väl inte det?
Ja den är permanentmagnetiserad, men den måste fortfarande drivas av AC och den går också asynkront
njee
den är synkron och kan drivas av pulserande likspänning, motsvarande en stegmotor, fast med mindre antal steg
sedan finns ju reluktansmotorerna med
den är synkron och kan drivas av pulserande likspänning, motsvarande en stegmotor, fast med mindre antal steg
sedan finns ju reluktansmotorerna med
Nej, det är är synkronmotor.TomasL skrev:Ja den är permanentmagnetiserad, men den måste fortfarande drivas av AC och den går också asynkront
Vad har du fått för pris på inverters?Thorped skrev:Har en liten fundering över varför man ser få eller inga lätta och supereffektiva BLDC motorer medans det finns ett antal tillverkare av Synkrona AC motorer med en effektdensitet över 10kW/kg så som Magnax och Emrax?
Motorn kostar ju en hel del, tycker jag iaf. Jag fick ett pris på 30000kr för Magnax minsta.
Med tanke på att det oavsett behövs någon form av motorstyrning bör ju alla borstlösa lösningar med liknande prestanda landa på ungefär samma pris, tänker jag. Det finns ju tyvärr inte några billiga kinamotorer som är i närheten av prestandan hos en Magnax eller Emrax.
Är du inne på att bygga en egen inverter?
Alla inverters använder PWM för att styra motorerna. Mjukvaran är generellt smartare och mer robust än enkla motorstyrningar för radiostyrda leksaker, eftersom att de senare sällan har fältstyrning. Men det finns där också.
De billigaste inverters jag hittat för 470V@200A ligger på ungefär lika mycket som motorerna om inte aningen mer, Emrax 208 kostar också ca 30k. Var var det för Magnax motor du fick pris för?bearing skrev:Vad har du fått för pris på inverters?
Motorn kostar ju en hel del, tycker jag iaf. Jag fick ett pris på 30000kr för Magnax minsta.
Med tanke på att det oavsett behövs någon form av motorstyrning bör ju alla borstlösa lösningar med liknande prestanda landa på ungefär samma pris, tänker jag. Det finns ju tyvärr inte några billiga kinamotorer som är i närheten av prestandan hos en Magnax eller Emrax.
Alla inverters använder PWM för att styra motorerna. Mjukvaran är generellt smartare och mer robust än enkla motorstyrningar för radiostyrda leksaker, eftersom att de senare sällan har fältstyrning. Men det finns där också.
Bygga inverter vore absolut något men jag är dökass på elektronik och funderar på att hyra in en vän från Elektro på Chalmers för att hjälpa mig.
Någon betydelse måste det väl ändå ha om man för sinusvåg eller fyrkantsvåg?
Funderar på att köra på Goldenmotors 20kW istället men den väger betydligt mer men är nog lättare att styra tänker jag.
Spontant sett så tycker jag att om man bara kan bygga någon mojäng som konverterar likström till sinusvåg så borde man kunna förstärka signalen med ett gäng FETar men jag kanske är ute och cyklar.
Det går, men verkningsgraden blir inte så bra. Väldigt mycket värme att göra av med.
Invertrarna använder inte sinusvåg, de använder snabb fyrkantsvåg (PWM) som ger ett medelvärde som liknar en sinus. Mjukvaran är avancerad, det räcker inte att mata motorn med sinus-modulerad PWM. Det du menar med PWM är den enkla på/av-modulerade PWM-signalen i 6 steg per elektriskt varv. Men det duger inte för motorer med hög effekt. Det blir alldeles för högt oljud och momentrippel då. Även en Goldenmotor 20kW behöver en inverter med fältstyrning. Dock blir det billigare eftersom att prylarna kommer från kinesiska leverantörer i det fallet. Samt att det handlar om så låg spänning att MOSFETs kan användas. Vid över 200V behövs IGBT eller kiselkarbid-baserade fälteffekttransistorer. Sen är det även så att en Magnax samt Emrax behöver lite bättre inverter än en vanlig elbilsmotor, eftersom att dessa axiella motorer har högt poltal samt låg induktans.Thorped skrev:De billigaste inverters jag hittat för 470V@200A ligger på ungefär lika mycket som motorerna om inte aningen mer, Emrax 208 kostar också ca 30k. Var var det för Magnax motor du fick pris för?bearing skrev:Vad har du fått för pris på inverters?
Bygga inverter vore absolut något men jag är dökass på elektronik och funderar på att hyra in en vän från Elektro på Chalmers för att hjälpa mig.
Någon betydelse måste det väl ändå ha om man för sinusvåg eller fyrkantsvåg?
Funderar på att köra på Goldenmotors 20kW istället men den väger betydligt mer men är nog lättare att styra tänker jag.
Det var en AXF185 jag fick pris på. 8kg, 100kW toppeffekt, 50kW kontinuerlig, 400V.
Har du funderat på att bygga en egen inverter, vet någon som har gjort det eller om det finns något billigt att köpa från Kina?bearing skrev:Invertrarna använder inte sinusvåg, de använder snabb fyrkantsvåg (PWM) som ger ett medelvärde som liknar en sinus. Mjukvaran är avancerad, det räcker inte att mata motorn med sinus-modulerad PWM. Det du menar med PWM är den enkla på/av-modulerade PWM-signalen i 6 steg per elektriskt varv. Men det duger inte för motorer med hög effekt. Det blir alldeles för högt oljud och momentrippel då. Även en Goldenmotor 20kW behöver en inverter med fältstyrning. Dock blir det billigare eftersom att prylarna kommer från kinesiska leverantörer i det fallet. Samt att det handlar om så låg spänning att MOSFETs kan användas. Vid över 200V behövs IGBT eller kiselkarbid-baserade fälteffekttransistorer. Sen är det även så att en Magnax samt Emrax behöver lite bättre inverter än en vanlig elbilsmotor, eftersom att dessa axiella motorer har högt poltal samt låg induktans.
Det var en AXF185 jag fick pris på. 8kg, 100kW toppeffekt, 50kW kontinuerlig, 400V.
Det finns en kille i Göteborg som har en bra öppen kod för STM32. Benjamin heter han, har en hemsida med forum där hans kod diskuteras. Det var en kille som byggde en inverter till en motordriven fallskärm på ett tiotal kW med den koden. Verkar mycket lovande. Dock vet jag inte om det projektet har kommit i luften än, eller om det tog slut med en rökpuff. Har inte besökt forumet på ett tag. Kan länka senare idag när jag är hemma.
Jag har lekt en del på skrivbordet med hemmabyggda inverters. Tror att jag skulle kunna lyckas med en i stor skala. Men det krävs mycket tid, för att utveckla en sån. Om man kan kopiera killen med fallskärmsmotorn vore det ju en bra start tänker jag.
En annan möjlighet är att köpa en elbilsinverter på skroten för själva kraftelektroniken. Dock vet jag ingen som är särskilt kompakt och lätt, så är nog mindre lämplig för en elhoj.
Jag har lekt en del på skrivbordet med hemmabyggda inverters. Tror att jag skulle kunna lyckas med en i stor skala. Men det krävs mycket tid, för att utveckla en sån. Om man kan kopiera killen med fallskärmsmotorn vore det ju en bra start tänker jag.
En annan möjlighet är att köpa en elbilsinverter på skroten för själva kraftelektroniken. Dock vet jag ingen som är särskilt kompakt och lätt, så är nog mindre lämplig för en elhoj.
Här kommer några länkar:
https://vesc-project.com/
https://hackaday.io/project/164932-axio ... controller
http://www.powerdesigns.ca/
En video med artificiell berättarröst. På slutet syns några godbitar, bl.a en bil på bromsbänk.
Gruppen bakom Axiom har tydligen lyckats att få ut 300hk ur motorn från Nissan Leaf enligt Luke Workman (känd "på internet" för galna elcykelprojekt med över 100 hk, samt för att ha utvecklat batteripacket för Zero Motorcycles).
Vad hårdvaran kostar vet jag inte, men jag skickade några frågor till dem nu.
https://vesc-project.com/
https://hackaday.io/project/164932-axio ... controller
http://www.powerdesigns.ca/
En video med artificiell berättarröst. På slutet syns några godbitar, bl.a en bil på bromsbänk.
Gruppen bakom Axiom har tydligen lyckats att få ut 300hk ur motorn från Nissan Leaf enligt Luke Workman (känd "på internet" för galna elcykelprojekt med över 100 hk, samt för att ha utvecklat batteripacket för Zero Motorcycles).
Vad hårdvaran kostar vet jag inte, men jag skickade några frågor till dem nu.