Jag gillar den här intressanta diskussionen!
swesysmgr skrev:
Ok men om du har en dator ansluten då har du 5V från USB att mata med och batteriets kapacitet blir oväsentlig?
Nej, jag har inte en dator ansluten för jag gillar inte datorer, jag gillar enheter som kan "tänka" själva dvs min KOS kommer att vara helt stand-alone och BARA vara beroende av dator när jag fysiskt tar ur RAM och bär det till min Arduino-läsare.
Tiden emellan att jag tar ur RAM ur skåpet skåpet och flyttar det till Arduino får då tydligen inte vara mycket mer än en timme för IDT71256SA-20.
Samtidigt har jag tacksamt nog fått 6st MT5C2568-20 av MattisLind och dom är alltså också 20ns, det finns L-varianter som bara drar 4mA och det är ju en magnitud bättre men fortfarande ganska mycket.
Båda dessa är alltså RAM medans jag även har problem med PROM fast om jag har tur så kan det lösa sig för jag nådde ju inte riktigt min högsta upplösning (0,5us/DIV och tio sampel) med dom fina Cypress OTP (CY7C261-45) jag fått av cosmox MEN det visar sig att dom faktiskt finns ner till 20ns.
Jag skall försöka få tag i en sådan, helst en fönstrad för jag tycker OTP suger
Har du krav på liten storlek eller varför inte använda 4st AA? Eneloop Pro finns med 2500mAh/st, borde räcka ett tag även för det snabbaste minnet.
Kul idé!
Alltså, grejen är att man mäter "analogt" och trycker på knappen för att single-sweep:spara.
När man gjort det vill man egentligen bara föra över värdena till datorn så att man kan dokumentera och analysera vad man mätt upp.
Det tråkiga nu är att man måste göra det inom max en timma.
Fast egentligen är det nästan ännu värre för såsom jag enligt ny bild ovan konfigurerat minnet så drar det hela 40mA så man har typ 20 minuter på sig när man väl lyft ur minnet ur ZIF.
Ser nu inga problem med min idé.
Dock vill jag gärna få tag i ett snabbare fönster-prom för adressavkodningen hos samplingsminnet (bara TVÅ adresser behöver programmeras i fallet Cypress ty 00h innan programmering).
MVH/Roger
PS
Endera CY7C261, CY7C263, CY7C264 med accesstider kortare än 25ns är önskvärda.