FSQ510 - igen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AnteroT

FSQ510 - igen.

Inlägg av AnteroT »

Jag lade ut en tråd om Matningsdon med FSQ510. Många har tittat men ingen har kommenterat. Jag har en ny fråga om detta, ett riktigt mysterium som jag ser det.

Det är alltså ett matningskort från en TV. En IC-krets var sprucken, FSQ510, en PWM-regulator i princip. Jag bytte men jag får inte switchning igång. Efter mycket testande och huvudbry lödde jag loss transformatorn och ersatte med motstånd. De switchar den. Jag lödde då på två kablar på transformatorn primärlindning och kopplade in på ordinarie ställe. Ingen switchning! Inget annat är ändrat bara motstånd bytt mot transformator. Jag använde först 2 st 100 k i serie, men testade senare mer ett 2 kohm motstånd. Samma utseende på switchning.
Saknar möjlighet att koppla Fluken till dator så jag tar bilder från skärmen. Kanal A visar matningsspänningen på 5 och kanal B visar spänningen på uttag 7.
M_1.jpg
M_2.jpg
Och nu med transformator inkopplad.
Tr_1.jpg
Tr_2.jpg
Jag bifogar här en bild på regulatorkretsen från manual på nätet. Kretsen på TV-kortet ser i princip ut som på denna bild. Funktionen i korthet är som följer. Den likriktade nätspänningen tas in på 8 via ett motstånd. En strömgenerator internt skapar matningsspänning som visas på 5. När spänningen är inom sitt intervall börjar transistorn switcha. Då skall externa kretsar se till att matningsspänningen hålls uppe. Den interna strömgeneratorn stoppas, men den startar igen om spänningen sjunker för mycket.

Någon förklara vad som händer, eller ge något tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: FSQ510 - igen.

Inlägg av Danny »

Mät upp så du inte har kortslutning på sekundärsidan.
AnteroT

Inlägg av AnteroT »

Tror att jag kollat detta tidigare, men gjorde det nu grundligt.
Det är väldigt låga resistansvärden men så är det ju alltid med transformatorer. Mitt oscilloskop Fluke 99 ger ut en sinusspänning på c:a 1 kHz. När jag matar in i transformatorn så halveras amplituden, men det är en fin sinusform. På de två andra lindningarna kan jag mäta upp sinusspänning med samma amplitud. Tycker nog att detta tyder på att transformatorn borde vara OK.
Tack för tipset i alla fall!
Akai

Inlägg av Akai »

Vad gör optokopplaren i kretsen? När du inte har trafon inkopplad på sec sidan så blir den inte med i kretsen.
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Optokopplaren ger en feedback från sekundärsidan tillbaka till switchchippet om att switchningen fungerar.
Om det inte opton skickar korrekt feedback så gör chippet en intern reset och provar igen.
Det står en hel del läsvärt på bland annat sidan 9 i databladet.
https://www.mouser.com/datasheet/2/149/FSQ510-85947.pdf
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Jag tänkte mer om du har kortslutning efter likriktardioderna, så
nätdelen går in i överströmsskydd.
AnteroT

Inlägg av AnteroT »

Jag har studerat sidan 9 i instruktionen ganska ingående, men jag förstår inte din analys av att det sker en inre reset i chippet. Optokopplaren skall ge feedback från sekundärsidan, men om det inte sker någon switchning så kommer inget in via denna. Jag har även lött loss optokopplarkretsen för att testa och fann inget fel i denna. Även med optokopplaren borta kan jag får switchning med en resistans som last men inte med en transformatorlindning. Pulserna när motståndet switchas är c:a 5 uS långa vill jag minnas.
AnteroT

Inlägg av AnteroT »

Kommentaren om att IC-kretsen kanske nollställer fick mig att tänka till igen, efter att jag varit på vippen att ge upp. Mätte nu ner i nS-området och äntligen kunde jag se en puls med transformatorn inkopplad. Pulsen är c:a 1 uS lång. Med motstånd inkopplat blir pulsen 5 mS lång, alltså 5000 ggr längre.

Transformatorn har två sekundärlindningar, jag kallar dem 1 och 2. Lindning 1 är den som återkopplar via optokopplare och som skapar matningsspänningen som används på kortet. Lindning 2 ger en signal in på uttag 4 (Sync) på IC-kretsen och den matar även IC-kretsens matningsspänning på uttag 5. När jag nu hade transformatorn lös så mätta jag först upp tomgångsspänningar på de två lindningarna. Kollade att det inte är några kortslutningar mellan uttagen där lindningarna kopplas. Inget fel heller i likriktaren. Sedan lödde jag in transformatorn och mätte spänningarna på nytt. Primärpulsen är likadan för alla mätningar. Nu är det inga pulser som svarar mot primärsidan, bara svängningar.

Det ser nu ut som att felet ligger i transformatorn i alla fall. Kanske gör det skillnad att mata med sinusspänning och en puls. Jag har alltid ansett att om man kommer fram till fel i transformatorn då är det kört. Svårt att få tag på en ny. Är det verkligen så? Beteckningar på transformatorn: 0233A-F SC-080703C. Det är till en Philips TV.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AnteroT

Inlägg av AnteroT »

Är det någon som kan förklara svängningarna i transformatorns sekundärspänningar? Jag har tittat efter pulstransformatorer på olika ställen. Man tycks klassa dem efter induktans. Kan någon förklara detta. Jag är van vid att data som anges för transformatorer är omsättning ( i lindningsvarv) och överförd effekt i VA.
Skriv svar