Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500

Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre

Inlägg av Palle500 »

Ja tänk om TomasL bytt sina billiga av järn tillverkade skarvsladdar, då hade han via effektiveringsfaktorn kunnat stoltsera med att ha byggt minst 500 flera hus än de 1000 hus han redan hunnit bygga.
Tror att du misstagit dig på förtennade koppartrådar och trott att det var järntrådar i skarvkablarna.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Tråkigt att vissa av forumets medlemmar inte kan acceptera några andra erfarenheter än sina egna., efterlyser lite större öppenhet, bland medlemmar. Dessutom vissa av medlemmarna är ju direkt stupida i sina inlägg,
:humm: Talar om sej själv...? :roll:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eftersom jag inte sett eller hört talas om (annat än i denna tråden) om vanliga förlängningskablar med järn i ledarna så är jag nyfiken och skulle vilja få det bekräftat att det finns sådana, ett enkelt test med magnet skulle räcka
Haralt

Inlägg av Haralt »

Använde inte LM Eriksson i sina telefonväxlar på ca 1970-talet plastbelagd järntråd?
Det var väl då reläer som kopplade telefonsamtal.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Var det inte så att man under stenåldern använde vått yllegarn som telefonledningar?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som sagts innan i tråden, militären hadde en mycket enkel tvåledare för telefoni med järntråd i, använt det under lumpen, som många andra
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nja, om det är DL 1000 du tänker på så var det 3-4 kardelar stål och 4-3 koppar totalt 7.

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den enkla tvåledaren som kabeltattarna lade ut i skog och mark
svanted

Inlägg av svanted »

för att slippa pudla tog jag bort mitt inlägg :rofl
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, jag hann läsa. ;)

Anekdotisk bevisföring må funka bra för att briljera över kompisar och folk som inte vet något om ämnet i fråga.
Annars är det lika mycket värt som inga bevis alls.
Det spelar ingen roll om man jobbat med det i 40 år. Kan man inte visa just nu att det är så, är det bara prat. :)
Castor

Inlägg av Castor »

DL
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är dock stål och inte järn, vilket är rimligt, för ståltrådarnas funktion är rimligen att hantera dragkrafter.
Min pappa hade något liknande, tvinnade ståltrådar överdragna med något halvkladdigt tjärisolering.
Överdjävligt stark och nästan omöjlig att vicka av och våra avbitare hade problem. En-ledare vill jag minnas.
Skulle inte kalla det förlängningskabel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:tumupp:
fel av mig, vet att det var järn i dom men hadde inte koll på koppardelen, uppbyggnaden förklarar en del för mig
Castor

Inlägg av Castor »

Från Wikipedia:
Stål (latinskt namn: chalybs eller aciarium) är en smidbar legering huvudsakligen bestående av järn. Kol är det viktigaste legeringsämnet och ingår alltid i varierande mängd i stål. Moderna stålsorter innehåller även många andra ämnen (exempelvis krom, molybden och vanadin), vilket ger stålet olika egenskaper. Stål med små mängder legeringsämnen utöver kol kallas olegerade stål eller kolstål. Stål som innehåller högre halt legeringsämnen utöver kol kallas legerade stål.[1] Kolstål är magnetiskt, men austenitiskt stål är det inte. Dock avtar magnetismen med ökad temperatur för att upphöra vid 769 °C.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Metric, koppar blir styvt och går av när det utsätts för upprepade böjningar Vibrationer tillhör detta, det är inget nytt, därav till exempel får man inte använda kopparledningar i vissa typer av installationer, vilket har inneburit att man använder järnrör till pressostater mm.
Rör ? Jag trodde vi pratade kabel ?

De flesta här känner nog till hur koppar fungerar, och det finns säkert till och med specialfall då man använder järntråd för kablage, men nu pratade vi skarvsladdar i form av kabelvindor.
Dessutom är det ju så, hur kommer det så att vissa medlemmar uppenbarligen har bättre kunskap om vad jag råkat ut för än mig själv, hur kommer det sig, har dessa medlemmar varit närvarande, eller?
Troligen är det så, att de pga bristande kunskap ändå måste skriva och förklara i all oändlighet att jag naturligtvis har fel, eftersom de aldrig råkat ut för det, oavsett om jag faktiskt har råkat ut för det eller inte.
Tråkigt att vissa av forumets medlemmar inte kan acceptera några andra erfarenheter än sina egna., efterlyser lite större öppenhet, bland medlemmar.
Det folk efterfrågar är EN ENDA länk till ett företag som säljer produkten du påstår används "rätt ofta".

Men det verkar vara lite svårt satt hitta ? eller ?
Dessutom vissa av medlemmarna är ju direkt stupida i sina inlägg, sorry, hade höge tankar om er.
..Och när argumenten tar slut kommer förolämpningarna fram..
Eftersom det inte handlar om att bevisa/motbevisa ett fysikaliskt fenomen, järntråd finns faktiskt, kan iofs vara en nyhet för en del av er, så behövs inga "bevis", eller hur i helsike skall jag bevisa att järntråd finns,
INGEN har förnekat att järntråd existerar, det vet vi. Det är inte heller bevis på det som efterfrågas.

Däremot att det används i skarvsladdar som du påstod, det är just DET som ifrågasätts.
kemisk analys av tråden i fråga, undertecknat av notarius publicus etc, skärp er, eller är ni så korkade som ni framstår i era svar, jösses i så fall.
*host host* ..och i avdelningen framstå som korkad så.. ja.. ..*host host*..
Skriv svar