Plasthållare till verktygsväxlare. BT40
- GoldenChamp
Plasthållare till verktygsväxlare. BT40
Någon som testat att 3D-printa hållare till en verktygsväxlare och i så fall i vilket material som funkar en längre tid?
POM verkar dessa vara tillverkade av.
Har inte hittat någon leverantör av sådana i Sverige och inte i EU heller.
Tips någon?
POM verkar dessa vara tillverkade av.
Har inte hittat någon leverantör av sådana i Sverige och inte i EU heller.
Tips någon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Plasthållare till verktygsväxlare. BT40
Googlade lite snabbt och hittade en säljare i UK som säljer såna, fast då i vit formsprutad ABS: https://www.ebay.com/itm/BT40-tool-hold ... 3756131651
Om man ska 3D-printa så hade jag spontant tittat på att printa dom i en kolfiberfylld nylon.
Hade jag själv gjort det så hade det nog blivit i Markforged Onyx och ett par lager med kevlarförstärkning i ytterkanten för att öka styvheten, då jag misstänker att det är en del tyngd under långa tider på dom?
Om man ska 3D-printa så hade jag spontant tittat på att printa dom i en kolfiberfylld nylon.
Hade jag själv gjort det så hade det nog blivit i Markforged Onyx och ett par lager med kevlarförstärkning i ytterkanten för att öka styvheten, då jag misstänker att det är en del tyngd under långa tider på dom?
- GoldenChamp
Jag hittade också den leverantören efter inlägget.
Kan ju vara ett alternativ att testa en sådan.
Behöver 3-4st nu och det blir säkert fler med tiden..
Kan man använda Markforged Onyx i de flesta 3D-skrivare eller endast deras egna?
"Gaffeln" bör ju klara 2-3kg men samtidigt vara flexibel så att den snäpper fast/loss hållaren utan större besvär.
Kan ju vara ett alternativ att testa en sådan.
Behöver 3-4st nu och det blir säkert fler med tiden..
Kan man använda Markforged Onyx i de flesta 3D-skrivare eller endast deras egna?
"Gaffeln" bör ju klara 2-3kg men samtidigt vara flexibel så att den snäpper fast/loss hållaren utan större besvär.
Visst går det att printa Markforged Onyx i andra skrivare, och det är en av de mest högpresterande kolfibernylonerna på marknaden, men sen är det frågan om man tycker det är värt priset.
Ett annat alternativ är att köra det i tex PC-ABS, lite flexiblare än ren PC, men behåller det mesta av styrkan: https://3dverkstan.se/produkt/polymaker ... al-pc-abs/
Ett annat alternativ är att köra det i tex PC-ABS, lite flexiblare än ren PC, men behåller det mesta av styrkan: https://3dverkstan.se/produkt/polymaker ... al-pc-abs/
- SeniorLemuren
Det finns väl många här på EF som kan fräsa ut dessa i aluminium. Det borde väl bli bra mycket starkare än plast.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Alu kanske blir lite väl styvt?
- GoldenChamp
Ja i aluminium kan jag fräsa ut själv men som sagt så behöver det kunna flexa ganska mycket.
Skulle kunna fräsa ut i POM också.
Men då har jag ingen anledning att köpa en 3D-skrivare
Inte just för detta lilla projekt i alla fall.
Men har gått länge och suktat efter en 3D-skrivare.
Anledni gen att jag inte slagit till än är att jag vet för lite om vad man ska skaffa och för- och nackdelar med alla modeller.
Fick ett tips om att skaffa en Prusa i3 ... nånting.
Har inte kollat så mycket på den än men jag får nog göra det snart..
@Meduza har du något att rekommendera?
Skulle kunna fräsa ut i POM också.
Men då har jag ingen anledning att köpa en 3D-skrivare

Men har gått länge och suktat efter en 3D-skrivare.
Anledni gen att jag inte slagit till än är att jag vet för lite om vad man ska skaffa och för- och nackdelar med alla modeller.
Fick ett tips om att skaffa en Prusa i3 ... nånting.
Har inte kollat så mycket på den än men jag får nog göra det snart..
@Meduza har du något att rekommendera?
- Krille Krokodil
Hållare i aluminium brukar ha någon lösning med bladfjädrar i stål.
Rikta upp verktygsmagasinet ordentligt efter byte av hållare och justera verktygsväxlingsposition i alla axlar
Att det gått så många hållare tyder på att något inte blivit korrekt åtgärdat efter en första smäll
Att det gått så många hållare tyder på att något inte blivit korrekt åtgärdat efter en första smäll
- GoldenChamp
@persa Bra tips, det ska jag gå igenom noggrant.
Vad kallas dessa bitar på Svenska, och Engelska också för den delen?
Vad kallas dessa bitar på Svenska, och Engelska också för den delen?
På ett sidomonterat verktygsmagasin för verktygsväxlararm heter det "tool pot" men på ett magasin som hållarna bara hänger i för dockning vet jag faktiskt inte. Det blir ju inte någon potta i det fallet
Bäst att kolla i reservdelsmanualen
Bäst att kolla i reservdelsmanualen
- GoldenChamp
Ska kolla manualerna ikväll.
Kanske finns art.nr. och benämning för dessa "gafflar".
Var hos förra ägaren av maskinen i förmiddags och hitttade en massa bra grejor till maskinen som jag inte trodde fanns kvar. Bl.a. Renishaw OMP 40-2 proben som hör till maskinen, en hel hög med Fanuc manualer, originalskivan!, 16 hållare och lite annat smått å gott
Så nu väntar jag bara på att få hem själva maskinen.
Kanske finns art.nr. och benämning för dessa "gafflar".
Var hos förra ägaren av maskinen i förmiddags och hitttade en massa bra grejor till maskinen som jag inte trodde fanns kvar. Bl.a. Renishaw OMP 40-2 proben som hör till maskinen, en hel hög med Fanuc manualer, originalskivan!, 16 hållare och lite annat smått å gott

Så nu väntar jag bara på att få hem själva maskinen.
@GoldenChamp: Ja, som hobbymaskin så är en Prusa I3 MK3S en trevlig maskin: https://shop.prusa3d.com/en/51-original-prusa-i3-mk3s