sm0nor skrev:Den här veckan har jag mest "byggt" framför datorn. Jag har varit ganska sen med att tillverka professionella kretskort med leverans från Kina. Jag har länge hängt kvar med UV-lampor och etsvätskor. Tejp och gnuggisar har jag visserligen inte använt sedan 90-talet, men likväl PowerPoint och enkla CAD-program som inte producerar gerber-filer. Men mitt senaste hemgjorda kort fick mig att äntligen börja tänka nytt! Det här resultatet skäms jag verkligen över!
Så här illa blev första försöket till filterkortet. Eftersom jag inte ens har en ljusbox utan exponerar med en fågellampa i en vanlig lampsockel så blev exponeringen helt fel. Det här kortet gick inte ens att etsa klart.
20200211_203528.jpg
Andra försöket blev litet bättre. Men det är fortfarande inte snyggt. Dock är det "elektriskt" full fungerande så jag nöjer mig med detta som mitt sista hemetsade kort. Ingen kommer att se det under locket
20200216_122152.jpg
Sagt och gjort! Nu var det dags att ta tjuren vid hornet och lära mig göra kort på riktigt. Jag frågade min gode vän ELTompa (kolla gärna hans imponerande projekt här:
https://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=56) hur jag skulle börja och han rekommenderade Eagle och KiCad. Jag laddade ned båda och kollade en stund och bestämde mig sedan för KiCad eftersom det är gratis men också för att det verkar kunna göra rätt så komplexa kort.
Jag bestämde mig för att börja med ett enkelt kort. Annars blir det för tidskrävande att börja som nybörjare med komplexa kretsar. Det här kortet är inte mer komplicerat än att det innehåller 24 kraftdioder kopplade i en Graetzbrygga och med 5 anslutningspunkter i form av faston flatstift. Alltså inget avancerat

men det innehöll även momentet tillverka eget footprint.
Jag kliade mig ganska mycket i huvudet under veckan och jag fick börja om ett par gånger. Men så småningom lossnade det och jag tycker resultatet blev ganska skapligt!
Annotation 2020-02-28 135323.png
kort.png
Nu återstår bara att att klura ut hur jag skall få det här att också bli ett kretskort med hjälp av ett lämpligt produktionshus. Gissar att det nu tyvärr tar lång tid från Kina. Men man kanske kan tillverka billigt på andra håll. Hur är det med Indien?
Nåväl, detta var en lärorik vecka och jag har lärt mig något nytt. Nästa gång blir det något mer komplext i KiCad. Det var roligt!

Jag vet inte var du har för spänningar på kortet, men jag föreslår att du tar bort så lite koppar som möjligt. Speciellt om det är så att det ska gå lite mer ström i ledarna. Diodkortet, om du nu ska låta tillverka det så rita kortet i två lager, det är ändå inte möjligt att beställa enkelsidiga kort. På diodkortet skulle du kunna få till rakare ledare och dessutom få plats med bredare ledare, om du ritar i två lager. Sen kan man fördel bara låta kortet bestå av solida kopparöar, med bara avstånd mellan ledare som behövs för isolation. Nu vet jag inte vad kortet är designat för, när det kommer till spänning och ström, så mina åsikter kan vara irrelevanta. Jag postar ändå två bilder på ett likriktarkort som jag byggt för inspiration. Förklara gärna vad kortet ska klara ok varför du har alla dessa dioder i serie. Är det för att klara högre spänning?
IMG_20200229_092325_2.jpg
IMG_20200229_092309_1.jpg
Jag rekommenderar jlcpcb,com som tillverkare. Kostar man på sid DHL frakt så kommer korten på under en vecka (nåja, nu i coronatider så går det långsammare, Jag väntar fortfarande på att korten som jag beställde 2/2 ska skickas).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.