Det mesta är ok på amatör-nivå med låga funktionskrav men lödpenna är ofta inte ens i närheten av rätt redskap. Man inser det rätt lätt genom att läsa lite om felutfall och testa lite själv.
Se tidigare komponetbild. Du kan skaffa världens lödjärn utan att kunna löda den och du kommer ändå spoliera alla värmekurvor som inte finns där för skojs skull utan måste hållas om man ska få tillförlitlig funktion.
Visst, ett hemmasnickrat PCB med stora paddar men då har man inte alls förstått varför man ska undvika dessa i samband med induktanser.
Det är väldigt okunnigt på området att ens tänka tanken. Det är ju för att man ska undvika onödiga strökapacitanser och för den delen ströinduktanser som induktanserna är utformade på detta sätt.
Hela finessen punkteras effektivt genom att skapa onödigt stora lödpaddar.
>Vanliga motstånd och kondensatorer ser jag ingen nytta av varmluft oavsett storlek.
Det är ok som amatör och egna konstruktioner men jobbar man med elektronik som har funktionskrav på korrekt lödd komponent och ej överskriden temperaturkurva så blir det lätt problem.
Du får som amatör göra som du vill så länge det inte drabbar någon som du vill ta betalt av för jobbet, men säj inte att dåligt utförda jobb blir mer rätt för att en amatör gjort felen.
Har nog inte lött något större än 0402 på många år i mitt yrke. Det är i vart fall nog 15 år sedan man senaste hade 0603-komponenter i RF-kretsar (i mitt fall 100MHz till 10GHz, högre upp överger man diskreta komponenter).
Någon enstaka större elektrolyt kanske men det mesta är 0402 eller mindre.
Jag är darrhänt och ser inte så bra men hyggligt mikroskåp och bra mikroskåp-belysning fungerar bra. Träning och knåp och trix krävs om man handmonterar 01005 på PCB där det knappt finns utrymme mellan komponenterna.
Att hålla en 0201 eller mindre på plats med pincett i handen är bara att glömma. Dels blir gärna pincetten så stor att den stjäl mer värme än komponenten vid lödning och avlödning och även en smal pincett-spets döljer det mesta av komponenten.
Jag löder sällan kompletta kretskort utan det är mest prototyp-jobb där jag sysslar med RF och antenner och resten av kretskorten är halvfärdigt levererade till mig.
Då det rör sej om avstämning av förstärkarkretsar och antenner provar man ofta flera olika kretstopologier och komponentyper för att utvärdera olika för och nackdelar.
Därför så avlöder jag lika ofta som jag löder dit kretsar och det gäller att vårda foliebanor som kan vara tunna så man inte värmer loss dessa. En komponentplats kanske byter komponent och värde 10 ggr som många alternativ ska utvärderas.
Bara lite för hög värme, och FR4-PCB kanske ser ok ut men epoxyn har lyft PCB-mönstret så att dielektricitetskonstanten förändras vilket kan fördärva tuningsarbete.
Vid lödning av komponenter, det är lätt att få på för mycket lödtenn så att komponenten rider högre än vad den sedan kommer göra vid produktions-montering och med överflödigt lödtenn som bygger oavsiktliga kapacitansytor.
Ett problem som ökat är termiska stressen i keramiska kondensatorer. Små komponenter, höga kapacitansvärden i kombination med RF-mässiga jordplan och det är svårt nog att löda med varmluft och få stressfri avsvalning, och nära omöjligt med lödpenna.
För induktanserna är problemet motsvarande, man vill inte ha stora metallytor i änden på på en induktans, för det är direkt att inbjuda till en strökapacitans över induktansen. Därför har sådan av bättre kvalitet inga ytor som är möjliga att löda med lödpenna om man inte medveten gjort PCB-paddarna extra stora.
Här finns beskrivet helt korrekta och verkliga problem relaterat till detta:
https://passive-components.eu/6-solderi ... nd-rework/