Tjuvkoppla batteridriven Dremel 8100

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FixarMatte

Tjuvkoppla batteridriven Dremel 8100

Inlägg av FixarMatte »

Hej.

Jag har en batteridriven Dremel (modell 8100), som drivs med ett 7,2V Litiumjonbatteri, och vill kunna driva Dremeln med min PowerSupply för att dels spara batteriet, och slippa ladda de stup i kvarten, då man gör större arbeten, och ändå sitter vid sin mekarbänk.

(Jag har även tänkt skapa en 3D-utskriven adapter med kabel, som jag ska kunna ansluta till Dremeln, och ansluta till extern strömkälla, antingen till PowerSupply, eller extra kraftigt batteri).

Jag har anslutit kablar med kabelskor till +, respektive - polerna i Dremeln, och har rätt spänning och polaritet på matningen, men det räcker tydligen inte, för den startar inte.

Det sitter ytterligare två små stift i Dremeln, men på batteriet är det tre stycken extra bleck, och det mittersta (märkt C), har alltså inget stift att ansluta till i Dremeln.
Det ena av de andra två blecken är märkt T, och det andra är omärkt. Vid Resistansmätning, visar det 15,30kOhm mellan bleck T och C, på batteriet då det är fulladdat (men svalt).

Läst på nätet, att det kan ha med temperaturmätning av batteriet att göra, som säkerhetsfunktion ifall batteriet skulle bli för varmt.

Kan jag tjuvkoppla de stiften med på något sätt, så jag kan få igång Dremeln?

Mvh FixarMatte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Tjuvkoppla batteridriven Dremel 8100

Inlägg av adent »

Jag tror du löst det själv. Motståndet du mäter är antagligen ett NTC-motstånd, alltså en termometer. Den sitter där för att dremeln ska kunna stänga av om batteriet blir för varmt. Troligen kan du bara ansluta ett motstånd på 15kohm eller lite mer för att lura den.

EDIT: Mät spänning mellan stift T och minus, samt mellan T och plus. Får du 0V på en av de mätningarna mät då resistans där (Får du batteriets spänning mellan T och plus så mät INTE resistans där t.ex.)

MVH: Mikael
Skriv svar