Bygga anslutningspanel till AC Power Supply

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Guitarhearo

Bygga anslutningspanel till AC Power Supply

Inlägg av Guitarhearo »

Hej. Har ett Kikusui AC Power Supply model PCR2000M som behöver en bättre anslutningspanel. Tänkte bygga i ett 19rack format med AC in/ut, MCB brytare, Voltmeter, Led indikator. Jag har byggt mycket elektronik (musikutrustning) själv tidigare men inte så mycket med starkström på detta sätt. Många säger kanske nu då "men bygg inget med starkström om du inte vet vad du håller på med". Men jag vill ändå försöka så jag ställer lite frågor här.

Länk till manualen: https://manual.kikusui.co.jp/P/PCR_M/english/pcrM_E.pdf
Bild
Bild

Här är min ritning:
Bild

Racket kommer användas på turné i olika länder med olika ström och anslutningsmöjligheter. För att göra det flexibelt tänkte jag en powercon ingång och sedan en kabel med stickpropp för rätt land. Blir nog mest Europeisk Schuko, UK och USA dock. Maskinen är rätt avancerad och jag blir lite osäker på grundläggande saker då jag läser manualen. Första är "Polarity of the input terminal". Se blå ruta från manualen. Betyder det här att jag måste ha koll på polariteten där jag kopplar in Kikusuin? Med en Schuko kommer jag ju inte ha det då den kan vändas på två håll.

Bild

Fråga två gäller "Ground the product". Här läser man "You can use either L or N to ground the product". Menar man med detta att jag ska slå samman ground och neutral på utgången som jag har gjort på min ritning med LINK.

Bild

Och detta leder till fråga tre. Input ground kopplar jag till chassit på mitt bygge. Ska jag göra någon med den ground som kommer ut ifrån kikusuin mer än att slå ihop den med neutral? Ska den även kopplas ihop med kikusui input ground och chassit?

Bild

Och fråga fyra. I manualen står det att man ska använda en 40A circuit breaker på input. Jag har tittat på denna: https://se.rs-online.com/web/p/products/7467731/. Är det rätt tänkt med två poler? Och är Tripping Curve C rätt typ?

Lång post med mycket text, bilder, länkar och frågor. Hoppas att någon orkar med mig! Tack
limpan4all

Re: Bygga anslutningspanel till AC Power Supply

Inlägg av limpan4all »

Häftig enhet, skicka mig ett PM om ni vill sälja den billigt, för en sådan skulle jag behöva...

Men jag förstår egentligen inte varför. Är det andra grupper som använder just en sådan för att lösa samma problem?
Jag hade hellre använt magnetstabilisatorer eller online-UPS aggregat för ändamålet.

I min värld är det där ett labbaggregat för labbet, inte att flacka världen runt med och lösa problem med skitig råkraft on-site.
Enligt specen så finns det väldigt lite dokumenterat hur den hanterar dålig inspänning typ, surge, swell, dropouts, phase shifts, harmonics och subharmonics.
Vad skall den driva? Hur ser övertonshalten ut från den där vid olika typer av belastningar?
Hur mycket "skit" genererar den som övertoner (harmonics) in till en ljudutrustning som är det jag tror den kommer användas till?

Nåväl, för att svara på dina direkta frågor.
Jag håller med dig på fråga 1, 2 och 4

Jag skulle allvarligt fundera på att INTE koppla Jord till N.
Det ger dig en helt flytande utgång som inte är refererad till något alls och därmed betydligt säkrare. Men en jordfelsbrytare är ju alltid bra att ha.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Med en Schuko kommer jag ju inte ha det då den kan vändas på två håll.
en lampa/led eller motsvarande med återfjädrande testknapp mellan inkommande nolla och jord lyser när du har vänt det fel.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Och det står ju klart och tydligt i första rutan att den inte får anslutas till en generator, så som limpan4all säger, varför inte bara en online-UPS?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det du vill lösa för problem egentligen?

Vill du omvandla spänning och frekvens till något som passar din utrustning? Vad är det för utrustning isåfall?
Vill du skydda mot störningar? Då behövs mycket eftertanke med jordanslutningen, det kommer bli krångligt om inte ALLT på scenen är försörjt via denna apparat.
Vill du skydda mot varierande inspänning? Då är nog UPS lämpligare som sagts.
Guitarhearo

Inlägg av Guitarhearo »

Tack för era svar. Anledningen till att jag vill använda den är för att få exakt ström. Ena dagen står man i Italien med 216 volt och nästa dag i England med 251 volt. Skillnaden när man reser är extrem. Ska använda den till gamla rörförstärkare där ljudet påverkas väldigt dåligt av den varierande strömmen.

Skaffa en UPS istället? Varför skulle det vara bättre? Kikusui PCR används på turné av AC/DC, Aerosmith, Black Sabbath, Coldplay, Queen med fler. Det är proffslösningen. Finns inga UPS rack i deras riggar. Och nu har jag redan den här Kikusuin och vill gärna använda den. Hittade den begagnad från USA. Dom är svindyra annars och går på runt 80.000kr nya.. Jag betalade betydligt mindre.

Det jag behöver hjälp med är att bygga en bra och säker anslutningspanel därav mina frågor :D
Senast redigerad av Guitarhearo 28 februari 2020, 17:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Guitarhearo

Inlägg av Guitarhearo »

Samt att en UPS inte hade haft ett lika stort inspänningsområde. 165-290V, 160-275V och liknande verkar vara en vanlig spec. Jag vill ju kunna vara i USA och Japan också utan att behöva ändra något. Testade idag att sätta en Variac före ingången och drog ner strömmen till 100V. Så Kikusuin fick bara 100V in men levererar fortfarande 236V ut som jag ställt in den på. 9:30 in i denna video kommer lite snack om AC/DCs Kikusui som är inställd på just 236V. Härligt nördigt :D
Senast redigerad av Guitarhearo 29 februari 2020, 09:47:12, redigerad totalt 1 gång.
Guitarhearo

Inlägg av Guitarhearo »

Ny ritning. Idén med LED indikation ifall fas och nolla är "rätt" på ingången som föreslogs här kunde vara kul men spelar det egentligen någon roll? Jag har också kopplat ihop jorden på Kikusuins ingång och utgång till chassit på mitt bygge. På utgången satte jag en switch som väljer ifall man vill sammanföra utgående nolla med jord. Hur känns det här? Några felaktigheter?

Bild
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du missuppfattade nog TomasL förslag. Din ÖVRE anslutning till lysdioden skall gå VIA en momentan strömbrytare till Ground.

DVS du skall TESTA att GROUND och NEUTRAL är lika, OM det du TROR är Neutral i själva verket är LIVE så lyser dioden INTE annars...
Du kan lika gärna sätta dit en spänningsmätare till (voltmeter) mellan NEUTRAL och GROUND den gör samma jobb.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Det intressanta tycker jag är att i manualen så finns det en ritning på medföljande kablar, och till PCR500M så medföljer det en helt vanlig "Schuko till C13" kabel och det står inget i manualen om att man måste kolla orienteringen på kontakten när man kopplar den i väggen. (lika så PCR1000M med kabel och stickkontakt) så jag tror nog att det är en friskrivning.
Guitarhearo

Inlägg av Guitarhearo »

limpan4all skrev:Du missuppfattade nog TomasL förslag. Din ÖVRE anslutning till lysdioden skall gå VIA en momentan strömbrytare till Ground.

DVS du skall TESTA att GROUND och NEUTRAL är lika, OM det du TROR är Neutral i själva verket är LIVE så lyser dioden INTE annars...
Du kan lika gärna sätta dit en spänningsmätare till (voltmeter) mellan NEUTRAL och GROUND den gör samma jobb.
INPUT LED på min ritning var bara tänkt som en indikator att visa att det finns inkommande ström. Det var ingen "Polarity Check" LED. Jag förstår att vill man ha en sådan så får man placera den mellan nolla-jord. Och lyser den så är nolla och fas felvänt. Jag har inte den funktionen på min ritning ännu..
Guitarhearo

Inlägg av Guitarhearo »

Version 2. Nu med testknapp.

Bild
Guitarhearo

Inlägg av Guitarhearo »

Blir dock väldigt osäker på version 2 nu när jag tittar på den.. :oops: Kommer inte testknappen göra att jordfelsbrytaren som förmodligen finns där jag befinner mig löser ut?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det finns det en risk för... även om du bara skickar 1 mA för att tända din LED så kan det vara den där mA som får den totala felströmen att bli för hög och löser jordfelsbrytaren...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det som kommer att trippa jordfelsbrytaren är INTE din lampa det är uppstarten av nätaggregatet...
Tag en spänningsmätare istället, och planera strömförbrukningen korrekt, både uppstartströmen och ström vid användandet.
Skriv svar