Fungerar denna dammsugare i Sverige?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fluuux

Fungerar denna dammsugare i Sverige?

Inlägg av fluuux »

Hej!

Förlåt att detta antagligen är helt under detta forums värdighet/kunskapsnivå men vet inte vem annars jag ska fråga. Vill köpa denna dammsugare https://www.banggood.com/Original-Roidm ... customerQA från utlandet då den har högre watt än samma modell i Sverige. Kan dock inget om el, Volt, Watt, etc. så undrar om någon här kan säga huruvida denna dammsugare skulle funka i Sverige?

Supertacksam om någon hade tagit sig tid att svara :)

Linnéa
X-IL
EF Sponsor

Re: Fungerar denna dammsugare i Sverige?

Inlägg av X-IL »

De säger att den kommer med kinesisk plugg och adapter för att passa i kundens land. Dessa adaptrar brukar vara under all kritik, så skulle inte rekommendera att köra med en sån permanent. Oftast är det ju enkelt att bara byta till en bättre nätdel ("laddare") men det verkar vara 29,6V spänning och det är nog inte jättelätt att hitta en ersättare på t ex Kjell & Co eller Clas O. Sen ska du nog ta effektsiffrorna med en nypa salt, så är det inte ofantligt mycket billigare är nog det här en sån produkt jag skulle leta efter "hemmavid" istället.
mittkonto

Inlägg av mittkonto »

På en bifogad bild i recension (användare 'gianlc' 2019-04-14 05:49:36 )på din länkade sida, verkar det vara en vanlig 220v ojordad kontakt.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Bra att veta i sammanhanget är att förbrukad effekt (Watt) inte säger något om sugeffekten.
Med andra ord, man kan inte jämföra två dammsugare och dra slutsatsen att den ena är bättre på grund av högre effekt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den där skall Du inte köpa. 2732 är 3490 med moms och 75-krona. Till det kommer frakt + moms på frakten.
De räknar med 80W medeleffekt in för den drifttid som anges. Det skall räcka till fläkt, golvgnuggare och förluster. Förvänta inga fantastiska förmågor hos en sådan här produkt.
Eftersom effekt eftefrågas antar jag det är mera än kaksmulor och lätta dammtussar som skall städas bort. Satsa då på en riktig dammsugare med sladd. En sådan är utöver kraftig även säker. LiPo-batterier är otäcka saker som ibland brinner. Utan CE-märkning kommer försäkringsbolaget troligen att vara extra griniga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

dessutom tillkommer tull, sannolikt 10% eller så, eftersom värdet är så pass högt, gissar att den skickas från ett land utanför EU.
fluuux

Inlägg av fluuux »

Tack så jättemycket för alla svar! :wave:

Verkar ju då som att det nog inte är värt besväret, pengarna etc för en version som kanske inte ens är bättre en EU-varianten.
Blir att beställa den svenska eller leta vidare efter en annan, ha en fin kväll alla :tumupp: :news:
kenneth1212

Inlägg av kenneth1212 »

Har aldrig behövt betala moms, tull eller postens 75:- om jag väljer Priority Direct Mail som fraktsätt. Håller med övriga, undvik dammsugaren.

.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

När beställde du utanför EU senast Kenneth? Om det var ett tag sedan så har mycket hänt hos Postnord vad gäller 75-kronan, det är inte vanligt att man slipper den idag :(
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag fick prylar från banggood så sent som förra veckan, och "priority direct mail" lyckas ducka postens avgifter på något sätt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hmm... det får kollas upp då :humm:
kenneth1212

Inlägg av kenneth1212 »

Går via Holland. Beställer regelbundet från banggood.

.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

@fluuux: Bra beslut. Jag har handlat en hel del från Kina innan de nya momsbestämmelserna trädde i kraft, men generellt har jag undvikit sådant som skall anslutas till elnätet, alternativt bytt nätadapter till en köpt i Sverige. Det är fult att generalisera, men kvaliteten och elsäkerheten på många billiga kinaprodukter är högst tveksam.

En annan fördel med att handla från Sverige/EU är att konsumentskyddet i alla fall existerar.

http://www.righto.com/2012/03/inside-ch ... y-you.html visar tydligt på riskerna med no-name-laddare. (Artikeln är rätt teknisk.)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Har svårt o förstå glädjen i att ha en fjärrstyrd maskin med lithum batterier som ska åka runt när man inte är hemma. Det blir lite som en katt som gått på ett stearinljus, den far runt i hela huset i tänder på överallt. :humm:
dorro

Inlägg av dorro »

Köp en Dyson på en gång så får du något som fungerar!
Har haft min v6 i flera år nu och är supernöjd.
Skriv svar