Vad och/eller hur mätte ni efter att ni lossat anslutningarna? Pratar vi om att scopea CAN-hi / CAN-lo eller något mer exotiskt?Glycol79 skrev:Vi fick lossa anslutningar och mäta till vi blev av med störningen
Felsöka kortslutning i CAN-bus
Re: Felsöka kortslutning i CAN-bus
Re: Felsöka kortslutning i CAN-bus
Byta halvledare hade kunnat gå, om det inte vore för att samtliga modulkort är inkapslade / gjutna i något lattjo material som kräver delikat fräsning för att nå komponenterna. Manöverpanelen är "fri" att härja i, dock, så där skulle jag kunna testa det. Där fanns inga exotiska komponenter (utöver LCD-drivern) vad jag kunde se.limpan4all skrev:Du kan ju alltid gå på min gamla chefs lösning. Byt alla halvledare... Om det sitter standard CAN kretsar så är det en ganska billig peng (åtminstone bussdrivarna).
Hela den här tråden verkar enas åt samma håll iallafall, att allt måste vara inkopplat och spänningssatt för att ens kunna få en hint om nånting. Jag får klura på hur jag ska lösa det, för bonden bor som sagt 20 mil bort och jag kommer behöva ha dit en av teknikerna som monterar in prylarna i tröskan, så det vill till att hitta en lucka i schemat som passar oss alla tre.
-
- Inlägg: 8477
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Felsöka kortslutning i CAN-bus
Har dom gjutit in bussdrivarna, vilka idioter. En bra gjort "conformal coating" hade räckt väl.
Re: Felsöka kortslutning i CAN-bus
Vi använde oss av ett picoscope och breakoutkontakter där det gick. Breakout fungerar som så att du sätter en adapter mellan boxen och kabelhärvan. På breakoutboxen kan man bryta de olika ledarna och på det viset mäta mot databoxen eller mot bilen. På vissa ställen fick vi lossa stift i befintliga kontakter. Var riktigt drygt att hitta. Det var många noder i den bilen.