Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre
Upp till bevis nu TomasL, ge oss en kabel benämning och tillverkare.
Re: Spiralkabel till motor stör styrkort
Ja korkade individer gör det, dock är det rätt ovanligt i professionella sammanhang att de överbelastas.SM4UKE skrev:Är det där något som vi förväntas ta på allvar eller är det skoj?TomasL skrev:2 ohm med 10A blir 20V ungefär, knappast något som märks., eftersom det är mer eller mindre inom gränserna för nätspänningen.
Dessutom belastar man knappast en sladdvinda med detta under några längre tider, normalt sett, gör man det, så är man rätt korkad.
Det är till att börja med inte ovanligt att skarvsladdar belastas kraftigt under lång tid. En onödig resistans blir till en hel del värme, har man dessutom
sladden hoprullad börjar det brinna. Nu är väl seriösa sladdvindor försedda med tempsäkring. Man tappar en hel del effekt på vägen.
Vidare är den där "försumbara" resistansen en seriös elsäkerhetsrisk. Det är nämligen inte alls säkert att säkringen kommer att lösa ut vid överlast
eller kortslutning. När man dimensionerar elanläggningar är det hårda krav på hur man väljer säkringar med hänsyn till förimpedans i elnätet och
längder av elledningar i installationen. Lägger man då till en massa extra i skarvkablar så är man ute på djupt vatten. Det finns ett helt kapitel i
SS 436 40 00 ("elinstallationsreglerna") om hur man dimensionerar säkringar.
Dessutom har skarvkablar ingenting att göra med elinstallationsreglerna. eftersom sladdvindor i de allra flesta fallen är tillfälliga.
Tecno, varför det, jag har inte en aning om vilka som tillverkat mina sladdvindor, och har heller inget som helst intresse att gräva i det, de funkar och de har hållit länge, trots omild behandling, var de är inköpta, inte en aning, kan vara Tools, Ahlsell, Dahl, Swedol eller någon annanstans.
-
Visa då på något sätt att dom är gjorda av järn. T.ex låt en magnet hänga från ett stycket kabel tag en bild på det hela, fotografera också kabelbeteckningen.
Innan du har gjort det så säger jag bara "skitsnack" det tekniska förutsättningarna att göra sladdvindors elektriska delar av järn är så pass korkade att inte ens snåla kineser skulle komma på något så dumt.
Så bevisa eller gör en pudel!
Innan du har gjort det så säger jag bara "skitsnack" det tekniska förutsättningarna att göra sladdvindors elektriska delar av järn är så pass korkade att inte ens snåla kineser skulle komma på något så dumt.
Att man kan lägga in ståltråd som armering för kabel som riskerar stora sträckkrafter ser jag inte som osannolikt, luftledningar och annat liknande behöver tåla mycket i sträckkrafter - men dessa går nog under avdelningen specialkabel eller kabel för mycket repetitiva rörelse som kabelkedjor och huvuddelen av strömmen går fortfarande i kopparledare.
järnets resistivitet är som reda nämnt mycket högre än koppar och aluminium och olämplig för strömledning mer än signalströmmar - det är redan problematisk med diameterökningen för aluminiumkabel för samma strömmar då kabeln blir mycket stelare och mer rigid i hantering och knappast rullas ihop igen senare vid rivning utan klipps i bitar. skulle det vara i massiv järn och man ökat på arean motsvarande för samma slingresistans så är det knappt hanterbart alls, sedan att järn är magnetisk sig själv kan bli väldigt problematiskt vid höga strömmar som vid fellägen.
Varför man använder aluminiumkabel idag är framforcerat av kopparstölderna som görs i anläggningar idag som tex. inom järnväg och helt enkelt stoppar trafiken - många av dom störningar som är idag beror på att obehörig folk som springer på spår och/eller koppartjuvar snott kopparkabelstumpar mellan räldelar (inte ens 2 dm kabelstumpar får vara ifred) eller mellan stolpe och räldelar vilket få signaleringen att haverera... det gör också anläggningen farlig att vistas i eftersom återledarna för returströmmen bryts upp och försöker hitta andra vägar och många av de sk. 'stopp pga. signalfel' är i grunden konsekvens av koppartjuvar har varit och härjat.
järnets resistivitet är som reda nämnt mycket högre än koppar och aluminium och olämplig för strömledning mer än signalströmmar - det är redan problematisk med diameterökningen för aluminiumkabel för samma strömmar då kabeln blir mycket stelare och mer rigid i hantering och knappast rullas ihop igen senare vid rivning utan klipps i bitar. skulle det vara i massiv järn och man ökat på arean motsvarande för samma slingresistans så är det knappt hanterbart alls, sedan att järn är magnetisk sig själv kan bli väldigt problematiskt vid höga strömmar som vid fellägen.
Varför man använder aluminiumkabel idag är framforcerat av kopparstölderna som görs i anläggningar idag som tex. inom järnväg och helt enkelt stoppar trafiken - många av dom störningar som är idag beror på att obehörig folk som springer på spår och/eller koppartjuvar snott kopparkabelstumpar mellan räldelar (inte ens 2 dm kabelstumpar får vara ifred) eller mellan stolpe och räldelar vilket få signaleringen att haverera... det gör också anläggningen farlig att vistas i eftersom återledarna för returströmmen bryts upp och försöker hitta andra vägar och många av de sk. 'stopp pga. signalfel' är i grunden konsekvens av koppartjuvar har varit och härjat.
"Att man kan lägga in ståltråd som armering för kabel som riskerar stora sträckkrafter ser jag inte som osannolikt, luftledningar och annat liknande behöver tåla mycket i sträckkrafter"
Nej inte ens där lägger man in ståltråd, modern hängkabel har en wire som befinner sig c:a 1 cm ovanför elkabeln men är ingjuten i samma ytterhölje. Gamla tidens hängkabel hade ingen armering av ståltråd alls och hängde i clips under en wire mellan stolparna. Enda stället blanktråd av järn använts var i gamla tidens telenät och försvarets fälttelekabel.
Förkopprad järntråd till el används faktiskt,,,,,fast då heter den migsvetstråd och är avsedd att smälta ner.
Nej inte ens där lägger man in ståltråd, modern hängkabel har en wire som befinner sig c:a 1 cm ovanför elkabeln men är ingjuten i samma ytterhölje. Gamla tidens hängkabel hade ingen armering av ståltråd alls och hängde i clips under en wire mellan stolparna. Enda stället blanktråd av järn använts var i gamla tidens telenät och försvarets fälttelekabel.
Förkopprad järntråd till el används faktiskt,,,,,fast då heter den migsvetstråd och är avsedd att smälta ner.

- prototypen
Nu har jag pratat med min kontakt på Elproman, han hade aldrig hört talas om järn som ledare i kabel för nätspänning. Det finns kabel med järn i SKÄRMEN men inte ledare.
Koaxialkabel finns med järnkärna, men med tanke på skinneffekten så går det ändå ingen ström i mitten av ledaren.
Det har gjorts installationer med järntråd under WW2 då koppar var bristvara.
Protte
Koaxialkabel finns med järnkärna, men med tanke på skinneffekten så går det ändå ingen ström i mitten av ledaren.
Det har gjorts installationer med järntråd under WW2 då koppar var bristvara.
Protte
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är och förblir en MEGAPUDEL från messersmittaren i vanlig ordning.Så bevisa eller gör en pudel!
Har aldrig hänt innan, och kommer aldrig att hända.limpan4all skrev:
Ni är tamejfan inte kloka, jag behöver inte bevisa nånting, eftersom det är saker jag genom året råkat ut för, PUNKT.
Det är bara för att helt enkelt acceptera det enkla faktumet at jag har haft dylika sladdvindor i min ägo, de nuvarande har jag inte en aning om, eftersom det är ointressant, förmodligen är de koppar, då det är lågpris-vindor från Biltema.
Det är bara för att helt enkelt acceptera det enkla faktumet at jag har haft dylika sladdvindor i min ägo, de nuvarande har jag inte en aning om, eftersom det är ointressant, förmodligen är de koppar, då det är lågpris-vindor från Biltema.
Jo, till högspänning finns det en hel del "FeAl" där ute.Teknikern skrev:
Aluminium spunnet runt en stålkärna, där stålet står för draghållfastheten, och aluminiumet för ledningsförmågan.
TomasL skrev:Ni är tamejfan inte kloka, jag behöver inte bevisa nånting, eftersom det är saker jag genom året råkat ut för, PUNKT.

-
TomasL: Har du svårt att bestämma dig, eller håller åldern på att ta ut sin rätt?
Enligt det första citatet så innehar du sådana sladdvindor, enligt det andra så har du haft...
"vilka som tillverkat mina sladdvindor, och har heller inget som helst intresse att gräva i det, de funkar och de har hållit länge, trots omild behandling, var de är inköpta, inte en aning"
"jag har haft dylika sladdvindor i min ägo"
Enligt det första citatet så innehar du sådana sladdvindor, enligt det andra så har du haft...
"vilka som tillverkat mina sladdvindor, och har heller inget som helst intresse att gräva i det, de funkar och de har hållit länge, trots omild behandling, var de är inköpta, inte en aning"
"jag har haft dylika sladdvindor i min ägo"
Det är oerhört svårt för vissa att böja ner sig 
En av de mest underhållande trådar på länge.

En av de mest underhållande trådar på länge.
Sannolikheten för att TomasL har fel ökar för varje inlägg han gör, vore nog enklast att "pudla" men då då får kanske självförtoendet en alltför hård törn.
Jag håller med ecenier, underhållande att se alla undanflykter.

Re: Spiralkabel till motor stör styrkort
Själva kabeln måste ju vara märkt med vilken typ av kabel det är?TomasL skrev: Tecno, varför det, jag har inte en aning om vilka som tillverkat mina sladdvindor, och har heller inget som helst intresse att gräva i det, de funkar och de har hållit länge, trots omild behandling, var de är inköpta, inte en aning, kan vara Tools, Ahlsell, Dahl, Swedol eller någon annanstans.