Felsöka kortslutning i CAN-bus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Felsöka kortslutning i CAN-bus

Inlägg av bos »

Jag står med ett problem som gäckat mig i två månader, och nu kommer jag inte längre.

Har fått in en manöverpanel och ett styr-/reläkort tillhörandes en skördetröska. När tröskan startas skriker den om att CAN-lo är kortsluten, därefter kommer larm efter larm upp på alla inkopplade moduler (servostyrning, motor, etc). CAN-kretsar finns i alla moduler samt manöverpanelen. Jag har inspekterat alla för att se om det finns någon sorts hint, brännmärke eller liknande, om elektronikfel men alla är hela och fina. Kommunikationskabeln är en DB25 som går från manöverpanelen till styr-/reläkortet. Jag har kontinuitetsmätt alla kabelns pinnas för att se om det blivit någon kortis där, men nej. Allt ser bra ut.

Google nämner att det är svårt att felsöka kortslutningar i CAN-bus, och det kan jag nu skriva under på. Jag har alltså inte en aning om kortslutningen sitter i en kabel, i en modul, ett relä, i manöverpanelen, eller nånstans alls. Av samma anledning kan bonden inte köpa hem olika komponenter för att testa i blindo, de kostar nämligen enorma mängder pengar. Generalagenten för skördetröskan har auktoriserade verkstäder. Fyra tekniker därifrån har varit på det här problemet, men ingen lyckas lösa det. Jag ses därför som sista utvägen.

Jag har bara elektroniken, själva tröskan står 20 mil bort. Därför kan jag inte testa exempelvis en modul i taget för att utesluta att det är denna som är boven. Läget är inte akut, än, men det kan bli då det inte är särskilt långt kvar till säsongen.

Finns det någon som har någon idé vad mer jag kan testa?
Användarvisningsbild
säter

Re: Felsöka kortslutning i CAN-bus

Inlägg av säter »

Fanns det inte en annan tråd här där någon felsökte CAN-bus på bussar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det verkar inte vara lätt. Jag har respekt för de professionella - men jag har en utbildning i just felsökning och det är inte alltid att de professionella egentligen vet vad de mäter osv.

Mina tanker:
* Det behöver inte vara en direkt kortslutning, vad om t.ex. signal & GND är kastat om någonstans? Första steg borde alltså vara att följa hela bussen, notera var den är kopplat i vilka kontaktdon o jämföra med data på var den SKA vara kopplat.

Det är ett helsikes pillarbete men har man inget klart punkt att börja får man kolla varenda jävla möjlighet.

Jag har t.ex. haft problem med att ett stort LED-display löste ut jordfelsbrytaren konstant. En del växlande av strömkablar gav att 2 st utlöste felet. En noga undersökning gav att skyddsjord och Noll var kastat om i ena ändan. Bytte rätt på dom o allt var bra.

De samma kablar hade varit med på MÅNGA events utan problem...

Så kolla att bussen är rätt kopplat. Det kan även vara avbrott någonstans så att bara pipa igenom duger inte. Mät motstånd, notera osv.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det var den här tråden jag tänkte på.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =9&t=96554
Skogen

Inlägg av Skogen »

En sak som är intressant vid felsökning, när och hur uppstod felet?
Var det vid körning, start, efter annan reparation, service, etc.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

säter skrev:Det var den här tråden jag tänkte på.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =9&t=96554
Tack för tipset. Det fanns ett par verktyg där som jag har mailat tillverkarna om.
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Har du hela CAN-nätet hos dig?

Jag förstår inte riktigt din beskrivning. Sitter moduler för servostyrning, motor mm på styr/reläkortet eller fortsätter CAN-nätet till flera noder? Har du i så fall terminering på den delen av nätet som du har när du provkör?

Har du oscilloskop så du kan se att något händer på CAN+ och CAN-? Du behöver inte i första hand tolka innehållet i trafiken, bara se att det signaleras på nätet eller om ena signalen är kortsluten till jord (eller matning om du har det i kabeln).

Betyder felmeddelandet att det faktiskt är CAN-nätet som är kortslutet, eller betyder det att en I/O-modul som sitter på CAN-nätet är trasig? Fast då kommer man tillbaka till första frågan, sitter alla CAN-noder på reläkortet? Är det därför de rapporteras som trasiga.

Bilder skulle säkert räta ut frågetecknen. :)
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Tyvärr bos så tror jag du blir tvungen att åka dit på plats och mäta under drift på just cananslutningarna. Att det skulle vara felkopplat är ju inte troligt om det funkat förut... Men som skogen skriver så fråga bonden om hur det felet uppstod exakt.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

anrhm skrev:Bilder skulle säkert räta ut frågetecknen. :)
Vet inte om det skulle hjälpa, men här är två. En på manöverpanelen och ett på reläkortet. Modulerna ("plug-ins") sitter på undersidan av reläkortet och syns ej på bilden. Varje modul har hand om var sin sak: servostyrning, hackmaskin, snurrgrejjen i fram, etc.

Dessa två är vad teknikerna har levererat till mig. "Här nånstans är felet. Laga!", ungefär. Det är vad jag vet inte hela CAN-nätet eftersom motorn är kvar i tröskan. Jag kan inte testköra eller ens strömsätta något på plats, utan det är enbart offline-mätning (kontinuitetsmätning, resistansmätning, ...) och gissningslekar jag har möjlighet att utföra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vanlig mätning CanH/CanL mot matning och jord och sinsemellan är ju enkelt och gissningsvis redan gjort.
Men mer än det är nog svårt utan att testa dom i drift, eller om du lyckas spänningssätta dom på bänk och titta med skåp om dom skickar nåt som ser rent ut.

I bara rent "ha gjort nåt" syfte kanske du kan hitta nåt CAN-interface, liten IC, och byta den för sakens skull. Men om det ger nåt..?
Castor

Inlägg av Castor »

Har "teknikerna" ersatt de två kort du fått och fått tröskan att fungera, om inte, hur har de kommit fram till att felet finns på de två korten?
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Jag hade ett liknande problem i någon tysk bil. BMW eller Mercedes minns inte vilket. Men det var en CANBUS transciever i en styrbox som var kass. Den skickade skräp hela tiden så inga andra data kom fram. Bilen var helt obrukbar, fick inte kontakt med något styrdon med felsökningsdatorn. Vi fick lossa anslutningar och mäta till vi blev av med störningen, gå igenom alla boxar tills vi hittade boven. Sådana fel kan man tyvärr inte hitta utan att ha spänning på sakerna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Japp, en "talking idiot" kan förstöra duktigt på CAN.
Ditt felmeddelande tyder på att det endera är en drivare som har flippat eller att de sitter externa skyddskomponenter efter drivarna som har pajat eller att kablaget/mönsterkortet inte gör vad det ska. Att felsöka utan att det hela är spänningssatt är nästan omöjligt. Även om man bara lägger på matningsspänning så är mycket vunnet för felsökningen, för då kan man se OM något är hårt sidjordat varvid efterföljande felsökning blir lättare.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Castor skrev:Har "teknikerna" ersatt de två kort du fått och fått tröskan att fungera
Nej.
Castor skrev:om inte, hur har de kommit fram till att felet finns på de två korten?
Vet ej. De har tillgång till oändligt mycket mer dokumentation än vad jag har, så hur deras beslut/gissning skett låter jag vara osagt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan ju alltid gå på min gamla chefs lösning. Byt alla halvledare... Om det sitter standard CAN kretsar så är det en ganska billig peng (åtminstone bussdrivarna).
Skriv svar