Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre
Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre
Det är väl rätt ofta förkopprad järntråd i kabelrullarna, Håller längre och billigare.
Senast redigerad av MadModder 23 februari 2020, 00:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Utlyft diskussion från annan tråd
Anledning: Utlyft diskussion från annan tråd
- prototypen
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Spiralkabel till motor stör styrkort
Är det järntråd i kablarna har man handlat på fel ställe...
Nej, du har handlat på rätt ställe, eftersom koppar går av när den böjs.
Järn håller längre.
Järn håller längre.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Har aldrig varit med om att ens en 20 år gammal misshandlad förlängningskabel, med eller utan vinda, och en miljon torrsprickor i gummimanteln går av inuti.
Det är ju extra fintrådig RKUB eller motsvarande med gummi då, och inte FK eller nåt annat ohemult stelt.
Järn har en 6 gånger högre resistivitet än koppar så kabeln lär bli tjockare. Kan inte tänka mig att det går att ha ett särskilt tjockt kopparskinn utan sprickbildning eftersom kopparen arbetshärdas, vilket järnet inte gör.
Förkopprat järn är en billighetslösning på de ställen jag sett det. Från Kina t.ex.
Det är ju extra fintrådig RKUB eller motsvarande med gummi då, och inte FK eller nåt annat ohemult stelt.
Järn har en 6 gånger högre resistivitet än koppar så kabeln lär bli tjockare. Kan inte tänka mig att det går att ha ett särskilt tjockt kopparskinn utan sprickbildning eftersom kopparen arbetshärdas, vilket järnet inte gör.
Förkopprat järn är en billighetslösning på de ställen jag sett det. Från Kina t.ex.
Däremot är väl förkopprad aluminium (CCA, copper-clad aluminium) rätt vanligt numera? I Kjelles högtalarkabel till exempel. 

För vissa går det säkert som ett försäljningsargument som folk går på och det skulle inte förvånat mig om det var samma pris om inte tom lite högre än ren kopparkabel. 

- GastonDeVille
- EF Sponsor
Fast aluminium är väl ingen dålig ledare?
I samma klass som guld
I samma klass som guld

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kjell och Co har båda varianterna och den rena kopparkabeln (som de kallar "oxygen free copper" av någon anledningHenry skrev:För vissa går det säkert som ett försäljningsargument som folk går på och det skulle inte förvånat mig om det var samma pris om inte tom lite högre än ren kopparkabel.

Då var det hyfsat rätt på ordningen hos dom i alla fall, fast dom hade inte vågat annat oavsett.
Tillhör väl med svalander gebitet.
Tillhör väl med svalander gebitet.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Syrefri koppar raffineras i syrefri atmosfär, och tar alltså inte upp syre genom oxidation i processen.
Är det inte så att all koppar till rör, kablar, laminat mm framställs så? En egenskap med denna koppar (CW008A) är att den enkelt kan svetsas och lödas.
Är det inte så att all koppar till rör, kablar, laminat mm framställs så? En egenskap med denna koppar (CW008A) är att den enkelt kan svetsas och lödas.
Kan inte se någon fördel i att sätta koppar på aluminium på en högtalarkabel. Varför inte enbart koppar i högtalarkabel?arvidb skrev:Däremot är väl förkopprad aluminium (CCA, copper-clad aluminium) rätt vanligt numera? I Kjelles högtalarkabel till exempel.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Syrefri koppar har ju alltid varit ett säljargument för högtalarkabel, men, i princip, all kabel är uu syrefri ...MadModder skrev:Syrefri koppar raffineras i syrefri atmosfär, och tar alltså inte upp syre genom oxidation i processen.
Har du någon länk till nån som säljer en sådan skarvkabel ?TomasL skrev:Nej, du har handlat på rätt ställe, eftersom koppar går av när den böjs.
Järn håller längre.
Jag har enbart träffat på förkopprad järnkabel i kinesiskt lågprisskräp.
Det finns ju till och med ett uttryck som är "magnetic copper", alltså när man fejkar koppar genom att använda kopparpläterat järn för att spara pengar.
Många sladdvindor har förkopprat järn, eftersom det håller längre.