Ojämn inspänning med lysdioder
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- prototypen
Skulle den här tråden handla om LED?
Jag tycker den stackare som startade denna tråd ska läsa vad Fritzell skrev om dioder http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=2654 och vad jag skrev i ett tidigare inlägg och framspänningsfall och strömmar.
SvenPon borde ta time out och läsa på lite gymnaseie elektronik.
Humor eller inte humor, jag försöker skriva sakligt och går det att få till en knorr så är det plus. SvenPon får väl vara sur och vräka ur sig men att det ska hamna i tangentbordet är väl synd.
Jag hänvisar till fritzells lysdiodskola och helt vanlig ohms lag och hoppas vi kan börja på något mera konstruktivt än att beräkna förkopplingsmotstånd till LED.
Prototypen, läser Hälge och skrattar gott
Jag tycker den stackare som startade denna tråd ska läsa vad Fritzell skrev om dioder http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=2654 och vad jag skrev i ett tidigare inlägg och framspänningsfall och strömmar.
SvenPon borde ta time out och läsa på lite gymnaseie elektronik.
Humor eller inte humor, jag försöker skriva sakligt och går det att få till en knorr så är det plus. SvenPon får väl vara sur och vräka ur sig men att det ska hamna i tangentbordet är väl synd.
Jag hänvisar till fritzells lysdiodskola och helt vanlig ohms lag och hoppas vi kan börja på något mera konstruktivt än att beräkna förkopplingsmotstånd till LED.
Prototypen, läser Hälge och skrattar gott
Nu har jag gjort ett test med lysdioder som är specade 2V.
3st i serie borde med extremt avancerad mattematik bli 6V.
Tester:
5.3V lyser svagt
5.5V lyser normalt
5.8V lyser starkt
6.0V 30mA (utanför spec inte bra)
6.1V 40mA
6.2V 60mA men ökar med tiden, 80mA efter 10min
6.3V 90mA men ökar med tiden, 200mA elfter 1min och därefter minskar det till 140mA och det lyser mycket svagare(förmodligen någon lysdiod som blev halvbränd)
Jag ökade lite till och alla slocknade.
Behöver jag skriva en slutsats?!
3st i serie borde med extremt avancerad mattematik bli 6V.
Tester:
5.3V lyser svagt
5.5V lyser normalt
5.8V lyser starkt
6.0V 30mA (utanför spec inte bra)
6.1V 40mA
6.2V 60mA men ökar med tiden, 80mA efter 10min
6.3V 90mA men ökar med tiden, 200mA elfter 1min och därefter minskar det till 140mA och det lyser mycket svagare(förmodligen någon lysdiod som blev halvbränd)
Jag ökade lite till och alla slocknade.
Behöver jag skriva en slutsats?!
- prototypen
Tack Cribbe 76
Alla vet men SvenPon skiter i det, han sitter nu med ellära för gymnasiet och när han är klar med den får vi se upp till all visdom han kommer med.
Ditt försök visar på en "farlig" fysikalist parameter, LED verkar ha negativ temperaturkoefficient dvs ju varmare desto lägre framspänningsfall desto högre ström, desto högre temperatur, lägre sp fall........ ett seriemotstånd lindrar denna strömrusning.
Till SvenPon, Jag är "bara" gymnasieingenjör men 35 år med elektronik har väl satt sina spår.
Prototypen
Alla vet men SvenPon skiter i det, han sitter nu med ellära för gymnasiet och när han är klar med den får vi se upp till all visdom han kommer med.
Ditt försök visar på en "farlig" fysikalist parameter, LED verkar ha negativ temperaturkoefficient dvs ju varmare desto lägre framspänningsfall desto högre ström, desto högre temperatur, lägre sp fall........ ett seriemotstånd lindrar denna strömrusning.
Till SvenPon, Jag är "bara" gymnasieingenjör men 35 år med elektronik har väl satt sina spår.
Prototypen
Ja Ja mycket ömma fötter därute.
Ingen av Er har övertygat mig.
Ja refererar till grundfrågan 12 V 3 * 3.5 Vita led.
Obs jag har Vid tre tillfälle skrivit
att han skall använda 2 st och 330 ohm i serie.
Han tänker köra 3 st rakt av och jag väntar med spänning på resultatet.
Ja refererar till grundfrågan 12 V 3 * 3.5 Vita led.
Obs jag har Vid tre tillfälle skrivit
att han skall använda 2 st och 330 ohm i serie.
Han tänker köra 3 st rakt av och jag väntar med spänning på resultatet.
ok jag provade, hadde en vit högintensiv med trasigt ben, den kunde offras, tog en ny likadan och eftersom jag inte hadde en lämplig ljusmätare annvände jag en flottfläcksmätare, riggade en diod med konstanström på 50 mA och den andra för spänning med strömmätning
kontentan av det hela, allt gick som planenligt upp till 3.6v då hadde jag 60mA på den dioden under test, vid ökad spänning ökade strömmen upp till 3,8 v och med lämplig ökad ström(stegade 0.1V) därefter började det hända saker, stömen ökade inte mera den sjönk, men ljuset blev ordentligt svagare, även efter att jag lät lysdioden svalna så kom den inte tillbaka till samma spännings/strömkurva utan lös mycket svagare vid samma spänningar jag hadde mätt innan, vid ökad spänning så minskade ljustyrkan och ljuset blev grönare, vid 5 volt bidde det kortvarig orange sken och därefter mörker
slutsats, vid driving av lysdioder över rekomenderad ström fördärvas dom , visserligen kommer det troligen att fungera med tre på 12v , men ljusdioderna kommer att mista sina egenskaper och bli betydligt sämre, vid laddning av batteriet till 14,8V som är normalt för fordon kommer lysdiodern förstöras .
kontentan av det hela, allt gick som planenligt upp till 3.6v då hadde jag 60mA på den dioden under test, vid ökad spänning ökade strömmen upp till 3,8 v och med lämplig ökad ström(stegade 0.1V) därefter började det hända saker, stömen ökade inte mera den sjönk, men ljuset blev ordentligt svagare, även efter att jag lät lysdioden svalna så kom den inte tillbaka till samma spännings/strömkurva utan lös mycket svagare vid samma spänningar jag hadde mätt innan, vid ökad spänning så minskade ljustyrkan och ljuset blev grönare, vid 5 volt bidde det kortvarig orange sken och därefter mörker
slutsats, vid driving av lysdioder över rekomenderad ström fördärvas dom , visserligen kommer det troligen att fungera med tre på 12v , men ljusdioderna kommer att mista sina egenskaper och bli betydligt sämre, vid laddning av batteriet till 14,8V som är normalt för fordon kommer lysdiodern förstöras .
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Han tänker köra 3 st rakt av och jag väntar med spänning på resultatet."
SvenPon: Var har han skrivit att han tänker köra 3st "rakt av"? (utan begränsningsmotstånd?)
Jag fick samma resultat som Grym. Visst lyser lysdioder svagare och svagare om man ger dem för mycket ström. Varför skulle annars databladen innehålla specifikationer om max-ström?
Liten parantes: För ett tag sedan råkade jag kortsluta begränsningsmotståndet så att en stackars 3mm lysdiod bokstavligt talat gick upp i rök. Matade den med 5V och nätagget hade 4A tillgängligt, som det gärna delade med sig av...
SvenPon: Var har han skrivit att han tänker köra 3st "rakt av"? (utan begränsningsmotstånd?)
Jag fick samma resultat som Grym. Visst lyser lysdioder svagare och svagare om man ger dem för mycket ström. Varför skulle annars databladen innehålla specifikationer om max-ström?
Liten parantes: För ett tag sedan råkade jag kortsluta begränsningsmotståndet så att en stackars 3mm lysdiod bokstavligt talat gick upp i rök. Matade den med 5V och nätagget hade 4A tillgängligt, som det gärna delade med sig av...
En sån här kanske skull va nåt å hänga i hjulgr...nä.. julgranen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10000.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10000.htm
- Schnegelwerfer
Re: 3 i Rad
I din angivna post säger trådskaparen att han tänker testa 3 st. lysdioder i serie tillsammans med en konstantströmsgenerator från www.dotlight.deSvenPon skrev:SvenPon: Var har han skrivit att han tänker köra 3st "rakt av"? (utan begränsningsmotstånd?)
Denna tråd : 23-aug-2006 13:19

Det är vansinnigt att enligt ditt förslag driva LEDs utan strömbegränsning från en varierande spänningskälla (blybatteri i båt).
Okej för fae... jag ger mig.
Skulle aldrig själv koppla så.Men efter som han var envis
och inte ville ha något motstånd i serie så Ok för fae.. Testa.
Nu har han ju valt en mer avancerad lösning, så Ok.
För att avsluta detta "käbbel" skulle jag göra så här.
Spännvid 14 V - 10 V 3.2 V - 3.5 V
(13.5 - 3.3 - 3.3 - 3.3) / 0.03 = ~ 120 ohm 70 ohm sitter bra
Kanske en pot i serie förkopplad med några Ohm 10 - 100 Ohm
Så han kan krama ut ledljus till sista droppe.
och inte ville ha något motstånd i serie så Ok för fae.. Testa.
Nu har han ju valt en mer avancerad lösning, så Ok.
För att avsluta detta "käbbel" skulle jag göra så här.
Spännvid 14 V - 10 V 3.2 V - 3.5 V
(13.5 - 3.3 - 3.3 - 3.3) / 0.03 = ~ 120 ohm 70 ohm sitter bra
Kanske en pot i serie förkopplad med några Ohm 10 - 100 Ohm
Så han kan krama ut ledljus till sista droppe.
Hejprototypen skrev:Hej Sven Pon
Jag är ny på forumet och jag reagerar negativt på ditt språkval med trästickor och stackars små oskyldiga igelkottar, läs Hälge så förstår du hur svårt Kotten har det.
Nu till fakta om dessa eviga lysdioderna och deras drivström. Lysdioden är en diod, det hörs på namnet och den uppför sig som en diod dock inte ideal därför kopplar många utan seriemotstånd. Alla dioder har ett framspänningsfall och en inre resistans.
Lägger man en spänning över dioden och ökar från noll så flyter en mycket liten ström till dess man närmar sig framspänningsfallet därefter ökar strömmen brant helt beroende på inre resistansen, Udiod=Uf+If*Rinreres.Lysdioder har ganska hög inreresistans, likriktardioder har låg
Att köra utan strömbegränsning går om man har 100% styrning av spänningen men varje applikation kommer att behöva finjusteras för att lysa lika. Har man ont om energi (i en båt typ) så är switchat att föredra.
Förslagsvis en simple switcher som matar en kedja med dioder och då måste summan av framspänningsfallen vara högre än 15 volt för att regulatorn ska kunna jobba. Seriemotståndet sitter till minus och där får man offra 1,25 volt som kopplas till regleringen på regulatorn. Antalet lysdioder går att utöka utan att röra i övriga kopplingar, det är möjligt att ordna med hel och halvljus genom att kortsluta några dioder.
Ezee, behöver du kopplingsschema kan jag rita, jag förstår om detta blev rörigt med LED, motstånd, trästickor, små och stora arshlen (svenpon).
Prototypen, den upplyste
Du får väldigt gärna bidra med ett kopplingsschema men jag behöver även en förklaring av de olika delarna. Vad är en switcher och hur sklijer den sig från ett motstånd och en spänningsregulator?
Mitt behov är maximalt ljus i förhållande till förbrukning av batterierna. I och med att spänningen varierar en hel del insåg jag snabbt att det inte bara var att koppla ihop ett antal dioder i serie utan krävs något mer. Ett motstånd omvandlar energi till värme, till det använder jag diesel:-). Jag vill också ha så jämn ljusstyrka som möjligt från typ 11 volt vid urladdade batterier till 14,nåt volt vid laddning.
Hur uppfyller jag dessa krav bäst?
- prototypen
Ritning på http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... itaLED.jpg hoppas jag, det har strulat förr.
Prototypen
Prototypen