Fancontroller Overkill

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Fancontroller Overkill

Inlägg av $tiff »

Jag har länge grubblat på hur man konstruerar den perfekta fläktkontrollern till datorfläktar. Nu har jag mer eller mindre hittat svaret.

Bakgrund
Jag har varit förbi det mesta från digitalstyrd linjärreglering av matningsspänningen, till step-down och ren PWM. Ingen av dem var tillräckligt bra eller cool.

För, en modern datorfläkt är ju en borstlös motor, närmare bestämt en tvåpols synkronmotor med lite styrelektronik. Att ge en sådan PWM känns ju dumt, eftersom det redan sitter elektronik för att pulsa motorlinningarna. Så, vad man helt enkelt bör göra är att ersätta denna elektronik!

Mål
Att bestämma exakt hur fort fläkten ska roterera, utan några onödiga omvägar eller förluster.

Genomförande
Jag letade upp en helt vanlig 120 mm-fläkt som sett sina bästa dagar och forcerade mig in under fläktnavet. Här hittade jag en hallsensor, tre transostorer, två kondingar och en diod. Mer finns där inte i dessa fläktar (oftast är allt t.om. integrerat i ett chip)! För enkelhetens skull ritsade jag av några väl valda banor och drog ut signalen från hallsensorn och lödde in mig på transistorernas styre. Nu hade jag de signaler jag behövde för att styra alla två motorlinningar!

Akademiska poäng!
Av en händelse läste jag projektkursenen "Datamekatronik" i LTH samtidigt som jag kläckte denna idén. Eftersom idén uppfyllde alla kursens krav så byggde jag denna lagom till redovisningen. Detta påverkde projektet i den grad att det måste se någerlunda seriöst ut, mao inga ormbon med kablar eller löst hängande chip. :wink:

Bild Bild
Stor Stor

Extra Feature
När jag ändå var igång och skulle ha full koll på motorn, så tänkte jag att det skulle vara kul att använda ett stroboskop mot fläktvingarna för att skapa lite roliga effekter. Av en händelse hade jag en handfull 1 W vita lysdioder liggande som fick stå till tjänst.

Bild
Stor

Elektroniken
...är nästan minimal. Jag använder mig ev en AVR (Mega88) som tuffar på i 8 MHz intern oscillator. På kortet finns lite lysdioder för indikation, en FET för att styra de kraftigare lysdioderna, en knapp, uttag för UART, samt en ISP-kontakt. Hallsensorns signal skickar jag rakt in i AVRen, styrsignalerna till motortransistorerna kommer även direkt från AVRen.

Bild
Stor

Mjukvaran
Här har det jobbats mest. Tidsschemat för processorn är tajt. Jag använder alla timers, UART samt INT0 för knappen.
Timer0 sköter pulskvoten till motorlinningarna. Timer1 mäter periodtiden på hallsensorns utslag. Timer2 sköter stroboskopet. UARTen ser till att hela kalaset är i högsta grad interaktivt via en terminal på en PC. Vidare finns det en enkel PI(D)-regulator för att hålla rotationshastigheten där den ska vara, samt lite medelfilter för att jämna ut mätvärden.

Resultat
Jepp, det funkar bra!
Från datorn går att ställa mängder av parametrar. I normalt läge behövs förvisso bara ett bör-värde till regulatorn (hastighet och rotationsriktning). Men med min extra lilla "feature" kan jag även ställa hur snabbt rotorn ser ut att snurra, oavsett hur fort den snurrar på riktigt! :whoho:

Media
Jag har inget bättre än min mobil att fånga verkligheten med, så håll till godo!
OBS! Filmerna är av hemsk kvalisort och dessutom okomprimerad avi!

Film1 ~7 MB
Här kör jag fläkten som vanligt, full fart framåt, men den ser ut att snurra sakta baklänges p.g.a. stoboskopet. Jag bromsar även fläkten för att bevisa att stroboskopet inte går på konstant frekvens och rotorn råkar matcha detta.

Film2 ~17 MB
Här kör jag fläkten baklänges, och förösker visa detta genom att hålla ett pappersbit i närheten som då inte sugs in i fläkten, även om fläktbladen ser ut att rotera sakta framåt... ehm, tja, titta efter själv istället :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ojdå, det var en seriös fläktkontroller! :D

Måste bara fråga: Var har du fått tag i hållarna för kretskorten? De ser väldigt smidiga ut!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

"Kretskortshållarna" är lite utanför sitt användningsområde, de är nämligen från FAC-systemet. Ett litet starterkit ingick i kursen jag läste.
För övrigt funkar blompinnar perfekt istället för silverstålstänger :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sorry för lite OT, men jag fastnade verkligen för FAC-systemet. Hur smidigt som helst! Tyvärr så kostade startkitten ganska mycket, men det går ju att köpa lösa delar. Tack för ett mycket bra tips! Som sagt, man vet aldrig vad som kan leda till en ny idé. :D

Har tittat på filmerna nu. Snyggt!

Skulle gärna vilja veta lite mer om hur du styr fläktarna. Hur ser mjukvaran ut? Om du inte orkar posta koden så fungerar det fint med blockschema eller psuedo-kod, bara så man ser principen. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ballt!

FAC påminner lite om meccano. Eller det här andra som jag inte kommer ihåg namnet på. Det består mest av plastbalkar med X-profil som man fäster ihop på olika sätt. Ungefär som en blandning av lego och meccano, fast... inga fasta hål. Finns motorer, kugghjul... ja allt.
Senast redigerad av MadModder 28 augusti 2006, 02:52:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Idén med fläktstroben fick jag faktiskt från MadModder själv, när han gjorde ett analogt dito för sisådär tre år sedan: Länk.
Tack för inspirationen! :)
Dock har min lite fler fuktioner nu, och det är ju tur, eftersom jag funderat på den i tre år :wacko:

>> JimmyAndersson

Jag förklarar gärna, vet dock inte riktigt var jag ska börja bara. Det är ju inte speciellt svårt egentligen. Jag vet inte om du är så pigg på att glo igenom 1500-2000 rader C-kod (välkommenterad och luftig förvisso)!?
Den följer ju ganska basic regulator-principer. Får in ett mätvärde (hallsensorns periodtid, fyrkantsvåg), jämför med vad den bör vara (börvärde), ändrar pulskvoten till motorn så att den närmar sig börvärdet nästa gång...
Pulserna till motorn är även synkade med hallsensorn, så egenligen har jag inte full kontroll, jag kan t.ex. inte bromsa som koden ser ut nu, men det sköter ju luftmotståndet så bra själv!
Stroboskopet är likadant, fast open-loop. Den tar periodtiden från hallsensorn och skalar om så den blinkar en gång per fläktblad, lagom kort tid så att fläktbladen inte hinner bli suddiga.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Komm på ett par saker:

1: En fläkt med vit propeller kanske gör "effekten" lättar att visa:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=62303

2: Kanske kan man måla med UV färg och köra med UV-leds.

3: Kanske kan man ha "både vit och UV" så får man "två" som kan snurra olika fort eller åt olika håll.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

$tiff: Aha, nu hänger jag med. Enkel och bra lösning. :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> netrunner

En fläkt med vita blad är en bra idé om man bara har en näve med "vanliga" LEDs att leka med, men om man har några högeffekts-LED, som i mitt fall 4x1W, så behövs det faktist inte. Man ser effekten tydligt i normal rumsbelysning, och då går lysdioderna fortfarande på underström!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men det vore ju ballt om man kunde få tag på t.ex röd och grön färg, som är exakt komplement till varandra, och lysdioder som avger exakt samma våglängder, så att det röda inte syns att det lyser på det gröna, så skulle man ju kunna få fläktbladen att snurra åt olika håll :D Iofs måste man då ha en fläkt med jämnt antal blad... :P
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bygg den MadModder. Vore cool på riktigt...
Varör inte uv-aktiv färg och UV-led? Ser cool ut..
Jaken

Inlägg av Jaken »

Trevligt, ingenting man slänger ihop på en eftermiddag antar jag.

Jag hjälpte min pappa nu i somras på en av våra grundskolor där hemma, vi flyttade runt lite fysik- och biologimateriel. I ett av glasskåpen fanns det 5 kit med FAC prylar och ett liknande kit tillverkad i USA. Det värsta var att det såg praktiskt taget oanvänd ut. Har säkert köpts in när skolan byggdes i början på 60-talet. Synd att det aldrig lär komma till användning bara :/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Synd att det aldrig lär komma till användning bara :/ "

En leverans till mig skulle snabbt ändra på den saken. :D
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

OT: MadModder>>
Du menar Ficher-Teknik, alla Hi-Tech byggsatser's urmoder!

Jaken>>
Knalla upp till rektorn och ge ett bud.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OT extra

Hittade föresten Meccano för datafreeks :)

http://www.virtualmec.com/
Skriv svar