Men ändå, skönt att för första gången lyckas laga en tv

Jag har byggt det på ett prototypkort för Raspberry Pi som jag beställde en hög av för några år sedan. Tyvärr var detta det sista... Undrar var alla tog vägen?ecenier skrev:Åh, en sån klocka har ju jag också. Har du några fina mönsterkort att sälja? Köpte en för ett år sedan, men det är ett projekt som legat i träda.
Låter trevligt! Reläer är inte fel, men klockan låter ganska mycket den med. Klockan är köpt på Tradera för ett långt tag sedan. Köpte en till för ett litet kortare tag sedan då den första var i ganska dåligt skick. Det visade sig att den nya var i mycket bättre skick, men den var nog också nyare för den visade sig vara tillverkad i plast. Den röda är metall.Oskar skrev:anders_bzn:
Köpte du det där sekundäruret på Tradera nyligen? Jag spanade på ett som ut exakt sådär på Tradera nämligen! Bjöd aldrig för jag har en hel hoper olika sekundärur liggande, inget sådär färgglatt dock.
Kul projekt. Jag gjorde något liknande för 10 år sedan. Då med en 8515 som pratar med dator via serieport. Datorn kan skicka kommandon - att gå fram 530 steg, gå fram 1 steg (skickas varje minut) osv. Min egen set-up flyttade jag för snart två år sedan till jobbet, då vårt centralur där havererade. Det har fungerat finfint sedan dess och håller sig absolut synkroniserat tack vare NTP. Sommartid och normalt hanteras då också automatiskt.
Min lösning använder sig av ett tvåpoligt relä för polväxlingen, samt ytterligare ett relä för att kunna släppa på och slå av impulsströmmen. En H-bryggar är en elegantare lösning, men den gör inga mysiga klickljud