Byta från gammal till ny 3-fashandske (uppdaterad 200204)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pitch73
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 januari 2020, 18:30:13

Byta från gammal till ny 3-fashandske (uppdaterad 200204)

Inlägg av Pitch73 »

Har köpt en beg svets ”Smashweld 180” som har en gammal handske på som jag vill byta till en ny 3-fashandske. Blev lite osäker på hur den ska kopplas då den gamla har en tåt mindre så lika bra att fråga innan.

Uppdatering:
Svetsen öppnad och den var kopplad med 3 st faser plus jord i chassiet. Uttaget på väggen (gammalt garage/lada på landet sen 60-talet) är vanlig rund hona med 3 faser + nolla + jord. Jordfelsbrytare finns inte.

Jag kommer byta kabeln på svetsen till en jag har liggandes (5x2.5). Tänker jag rätt om jag i svetsen kopplar in 3 faser + jord (skippar nollan) och i handsken kopplar 3 faser + jord. Klipper nollan i handsken så inte någon öppnar den och tror att den är inkopplad i svetsen. Då ser det iaf lika ut i båda ändarna :).
868AC770-7463-4BDD-830B-C8ECB224048B.jpeg
37131337-C76A-4D96-910D-30604E9B28C7.jpeg
9BA4C7B5-AD9A-4F7A-A78C-027F591E0B13.jpeg
FE99BC17-A30A-4699-B229-DE62777F0230.jpeg
54F73FA2-D9D6-4403-8285-83DC232E126F.jpeg
1BA26721-F14E-43F8-A790-C9EF0961F21E.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Pitch73 4 februari 2020, 21:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32712
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av säter »

Den där är "fulkopplad" sedan tidigare. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av mrfrenzy »

Öppna svetsen och kolla vilka terminaler dom olika färgerna från kabeln är kopplade till.
Svetsen ser ut att köra på trefas utan nolla så det kanske kan fungera, annars får du bara byta till en femledarkabel.
Pitch73
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 januari 2020, 18:30:13

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av Pitch73 »

Ok, får börja med att öppna svetsen och se hur det ser ut där.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av prototypen »

På ”märkplåten” står det 3~, inget N vilket då betyder 3fas utan nolla.
Kopplingen i stickproppen är ju helt fel, blir ju lite som förstärkt skyddsjord för alla vet ju att nollan och skyddsjorden är hopkopplade.

Sätt den gulgröna på tjocka stiftet, övriga på L1-3, inget på N

Protte
SM4UKE
Inlägg: 104
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av SM4UKE »

Den där gamla platta trefaskontakten är brutalt felkopplad. PE och N är två olika saker, även om de utgår från en gemensam punkt i centralen. Så där gör man bara inte.
Finns mängder av horribla fall med de platta kontakterna. Fanns en trepolig variant som saknade nolla. Det dög förstås fint för att bara driva en trefasmotor. Om man
då behövde nolla fick en del för sig att koppla den till kontaktens hölje som var skyddsjord. Tänker er själva vad om händer när man håller i två sådana med varsin hand
och ska dra isär. Jordblecken gick ofta sönder och ramlade bort så jordförbindelsen försvann. Den trepoliga varianten kunde händiga personer göra om till fasväxlare genom
att fila bort styrstiftet. Bara att vända proppen ett halvt varv. Tack för att dessa skitkontakter försvunnit. De skördade årligen en del dödsoffer på byggen och lantbruk.

Men det blir som sagt bra med en ny röd fempolig där den gulgröna förstås placeras på PE-stiftet.
Castor
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av Castor »

Och som alltid när man byter kontakter, 3-fas eller andra, kolla båda ändarna av kabeln, lita inte på att färgerna använts som de ska.
Jag stött på förlängningssladd där gulgrön var fasledare, jordfelsbrytaren fungerade. :lol:
Pitch73
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 januari 2020, 18:30:13

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av Pitch73 »

Precis, lika bra att öppna och kika i svetsen innan så man slipper spännande överraskningar. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av Glenn »

SM4UKE skrev:Den där gamla platta trefaskontakten är brutalt felkopplad. PE och N är två olika saker, även om de utgår från en gemensam punkt i centralen. Så där gör man bara inte.
Finns mängder av horribla fall med de platta kontakterna. Fanns en trepolig variant som saknade nolla. Det dög förstås fint för att bara driva en trefasmotor. Om man
då behövde nolla fick en del för sig att koppla den till kontaktens hölje som var skyddsjord. Tänker er själva vad om händer när man håller i två sådana med varsin hand
och ska dra isär.
Att man kopplat ihop PE och N är väl nästan standard på dessa kontakter, när jag köpte detta huset så var all trefas utrustat med trepoliga "dödshandskar" och jag köpte CEE-kontakter och tänkte byta, det gick väl bra på maskiner och uttag, men skarvsladdarna var ju fyrledars med ihoppkopplad PE/N, bara att kasta.. (Ja, man KAN ju koppla in bara faser och jord och bara använda på trefasutrustning som inte kräver N, men jag vill inte ha skarvsladdar utan N för det är som att be om problem när man väl kopplar in nåt annat.)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7121
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av Teknikern »

Castor skrev:Och som alltid när man byter kontakter, 3-fas eller andra, kolla båda ändarna av kabeln, lita inte på att färgerna använts som de ska.
Jag stött på förlängningssladd där gulgrön var fasledare, jordfelsbrytaren fungerade. :lol:
Jag råkade på en kåk där alla tåtar var gul-gröna i precis hela huset överallt. :shock: Dårar finns där man minst anar det. :doh:


Apropå fyrledare så har jag en sån till vedmaskinen, en lång jäkel som aldrig används till nåt annat och den kommer från en bondgård där jag bytte ut samtliga "lösa förbindelser", grabben bad mig ta med härvan av blandat skit som jag sanerade bort annars hade gubben fortsatt med sina korskopplingar och "konstinstallationer". Fyrledaren hade platt handske i ena änden och rund i andra,,,,,,ingen var kopplad till jord. :eek2:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av rikkitikkitavi »

En sådan koppling skall man köra via jordfelsbrytare tycker jag, det känns säkrast :)
malman
Inlägg: 553
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av malman »

Saken kallas då testutrustning för jordfelsbrytare, som skall slå ifrån vid minsta last..:)
Har dock nackdelen att den inte funkar med en perfekt balanserad resistiv trefaslast..

Edit: fast det väcker en lite intressant fråga... skulle brytaren slå ifrån på en balanserad icke resitiv last..? Magkänslan säger... nej...men...

Edit 2.... funderade en stund till... det går nog noll ström i Nollan vid jämndrift och inga förändringar... men vid uppstart, under första cykeln lär det bli obalans i summeringen mellan alla faser.. som torde smälla jordfelsbrytaren... sen är frågan om den reagerar på en enstaka cykel eller inte... (å allt detta förutsätter ju iofs en stjärnkopplad 3fas last....)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32712
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av säter »

Det där inlägget förstod jag inte mycket av. :humm:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Byta från gammal till ny 3-fashandske

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag var ironisk och malman dubbelironisk.

En fusknollad handske gör att diffströmmar, förutsatt obalans mellan de tre faserna går tillbaka genom nollan OCH/eller jorden, vilket såklart aktiverar jordfelsbrytaren om de skiljer sig åt för mycket.

När vi gjorde om elen hemma och ´trikaren bytte gruppcentralerna och sektionerade på 3 jordfelsgrupper hade han ett helvete på den en jordfelsbrytargrupp tills han faktiskt plockade ner skyddsplåten på VVB. Den behövde inte nolla, men innan han insett att matande kabel från centralen hade nollan framdragen hela vägen, fast inte terminerad utan låg fritt inne i kopplingsutrymmet (no-no) och därmed kontakterade chassit lite sådär som en lös kabel kan göra... som var jordat var det precis vad som hände. Tre värmesköldar utanpåliggande på 1kW vardera.

Så med tanke på hur känslig en jordfelsbrytare är krävs små diffströmmar och därmed små skillnader i last. Tror nog det räcker med bråkdelar av ohm på en resistiv last, men orkar inte räkna på det.


malman, en fas har en periodtid på 1/50s = 20 ms-är inte kravet 30 ms utlösningstid? Dvs ca 1,5 perioder?
det beror nog som sagt på hur snabb den är, jag kan tänka mig att magnetkretesen i jordfelsbrytaren tar lite tid att magnetisera också. Och en massa annat. Vet inte om de är avsedda för det? Eller det är just det de är?

Hur fort löser en jordfelsbrytare vid inkoppling av en jordfelslast?
Skriv svar