geigermätare

Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

geigermätare

Inlägg av HåkanO »

Hej
Då har jag lyckats få tag på ett GM rör till mitt snart 20 år gamla projekt.
Köpte ett SBM 21 på E-bay för $10

http://www.gstube.com/data/?mmm=2399

Tyvär är min ryska litet rostig så jag kan inte översätta parameterna.

Det tickar på med mellan 5-20 tick/minut. Men vad betyder det. Hur ska man kunna kalibrera räknaren

Мертвое
время при U=400 В,
р/мкс =64

Någon som vet vad det betyder

Sen skulle det vara kul att testa om den fungerar. Någon som har litet uran över? :-)

mvh/Håkan
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Det betyder (på engelska): Dead time with U=400 in, r/mks = 64

Körde babelfish...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det var ett billigt rör, du vet inte om det klarar av att detektera alfa, beta och gamma eller bara stark beta och gamma eller enbart gamma strålning?

Behövs så vitt jag vet ingen kalibrering då dessa rör helt enkelt detekterar det som finns varken mer eller mindre, tänk bara på att ge dom rätt spänning så skall dom fungera direkt. Det dom ev kan mena kan vara att det max kan detektera så många partiklar/min men det tycker jag låter väldigt lite så jag tycker att det borde indikera någonting annat kan dock inte förstå vad det då skulle vara.

Som strålningskälla så har du annars en alldeles utmärkt och gratis källa runt omkring dig som kallas bakgrundsstrålning som röret kommer att reagera på som bla består av gamma strålning. Röret som jag använder i min detektor är 26 cm långt och det detekterar och ger ifrån sig i snitt 1-4 knäpp var och eller varannan sekund som kommer just från bakgrundsstrålningen.

Är ditt rör känsligt för alfa strålning så kan du annars se om du kan få tag på en gammal glödstrumpa som jag har för mig innehåller lite torium (dagens är inte radioaktiva) som är svagt radioaktivt eller testa på en brandvarnare som innehåller en alfa källa alternativ om du skulle kunna få tag på pottaska som jag har hört är lätt radioaktivt och som gick att få tag på apoteket en gång i tiden men vet inte om det fortfarande går och om det då fortfarande säljs radioaktivt. Om du kan få tag på riktigt gamla klockor som har självlysande siffror så kan dom, beroende på hur gamla dom är, vara ganska så radioaktiva. Rek dig dock inte att köpa det om du skulle hitta ett då det kan vara för radioaktivt för att vara hälsosamt att ha i sin närhet.

Är röret tillräckligt känsligt för alfa, beta, eller gamma så borde det reagera på ialf något av detta och ge ifrån sig betydligt fler knäpp än den vanliga bakgrundsstrålningen. Att få tag på starkare strålningskällor än så kan bli blir svårt om ens lagligt att inneha.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

geiger

Inlägg av HåkanO »

Hej Henry och rehnmaak

Tror jag förstår så mycket att U=400 betyder att det ska ha 400v och det har jag fixat men r/mks = 64 Skulle det månne kunna betyda något i stil med att det ger 64 knäppningar för en viss strålmängd. Jag provade med en brandvarnare och det vart en viss ökning i knäppningarna. Det här röret reagerar nog bara på gammastrålning för det har inget kvartsfönster eller andra finesser. Ska köpa mig ett bättre rör när jag hittat något till rätt pris som har data på engelska. Har för mig att jag såg något på E-bay om radioaktivt testmaterial man kunde skicka efter från ryssland men hittar det förstås inte nu.
Fast då blir man väl terroriststämplad för resten av livet :cry:

Håkan
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det tror jag inte att du blir. :) Däremot skulle det ev kunna bli stora problem med införseln av det om det skulle vara en lite starkare strålningskälla. Vet nu inte till 100% men det skulle nog inte förvåna mig om Sverige har importförbud till privatpersoner för vissa sorters radioaktivt material och styrka och kommer det från Ryssland så är det kanske ännu mindre möjlighet att ta in det. Men jag vet inte helt hur det egentligen ligger till men det skulle som sagt inte förvåna mig om det var på så vis.


Knäppningarna har nog i så fall mer med att göra hur många partiklar som röret max klarar av att detektera under en viss tid som då är oavsett strålningskälla.

Att det inte har ett fönster men reagerade på en brandvarnare verkar lite konstigt då brandvarnare så vitt jag vet bara innehåller en alfa källa och till det behövs det ett rör med fönster då är en väldigt svag strålning med mycket lite genomträngningsförmåga. Har det inte ett fönster så skulle det i så fall ev som lägst kunna detektera beta strålning med hög energi men sådant material tror jag inte att det får vara i brandvarnare och det behövs dessutom inte heller. Är du helt säker på att den reagerade på brandvarnaren? Håll röret så nära den radioaktiva källan som möjligt som brukar finnas i en liten metallbur som det förmodligen också sitter en liten varningslapp på.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Dödtiden är alltså 64us vilket betyder att röret inte detekterar någon ytterligare puls inom 64us från föregående puls.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Dödtiden var det ja.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Det jag behöver veta är hur många pulser per sekund som ger en viss mR/tim.
för just mitt rör. Då skulle jag kunna kalibrera mätaren.
återställningstid 64uS och spänning 350-475 volt. Sen är det flera värden i tabellen

Диапазон регистрации
гамма- излучения,
мкР/с 1*10Е-1 ... 1*10Е3

Протяженность
плато счетной
характеристики
В, не менее 100

Наклон плато счетной
характеристики,
%/В, не более 0,15

Har ni någon lösning på de värdena också vore det perfekt....
Har provat babelfish men tycker översättningarna blir litet kryptiska

mvh/Håkan
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det brukar man kunna hitta för olika material i databladet för röret och då kunna kalibrera det efter det.

Finns inte denna information så tror jag att du kan använda bakgrundsstrålningen till detta då medelstrålningen är ganska så jämn över en tids period. Du kan kolla upp hur många mR/h som denna strålning ger och helt enkelt kalibrera den efter det, tycker det borde kunna gå till en hyfsad kalibrering, man behöver inte nödvändigtvis ha en stark källa för det. Annars så måste du nog har en källa som är dokumenterat hur mycket strålning den ger ifrån sig.


Jag har ingen mätare på min av den enkla anledningen att skulle jag höra betydligt fler knäpp än vad bakgrundsstrålningen normalt ger så kommer jag att springa allt vad benen bär. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

B är volt på ryska så U=400V
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Jag har ställt in den på 400V så där är det nog rätt. Kunde vara kul att sätta en ny skala på min 50uA meter så jag gör nog som Henry föreslår och kalibrerar efter bakgrundsstrålningen. Efter att ha letat på nätet tror jag att 0,1-0,2 uS eller 0,01-0,02 mR/tim är ett hyfsat värde för bakgrundstrålningen. Har ni några andra uppgifter?
Har kopplat min mätare till datorn så den kan stå på ett bra tag så jag får ett bra medelvärde på knäppningarna. Inte många mellan 1 till 8 per minut men det är väl känsligheten på röret som är liten.
Sen hoppas jag bara att det är ett linjärt förlopp så att dubbelt så många knäppningar betyder dubbelt så hög strålning.

Så här ska du göra Henry om knäppningarna övergår till en ton :-)

http://video.google.com/videoplay?docid ... +and+cover

Håkan
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

flytta

Inlägg av HåkanO »

Hej igen

Kan man flytta en tråd som den här som handlar om geigermätare till projekt.
För jag tänkte berätta och visa litet bilder fortlöpande på min mätare tills jag tycker den är klar. Kan vara nyttigt med kommentarer och tips....

I volket fall som helst har jag kört den nu i 14 timmar 840 minuter och fått ett medelknäppvärde på 2,9011904. Trodde först att det var något fel med så få knäpp. Men nu har jag ställt en brandvarnar några cm från röret och har nu efter 87 minuter ett medel på 12,517241 så nog detekterar den strålning alltid :D

HO
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Om seriöst behov finns så kan jag ordna strålkällor. Isotoperna är i så fall Co-60, Cs-137 eller Am-241. Aktiviteter från några få kBq till GBq finns att köpa. Företaget jag jobbar på importerar och säljer mätutrustning för processindustri som använder radiometrisk mätmetod. Vi importerar ett gäng strålkällor varje år.

Inte att förglömma är att den som vill inneha en strålkälla måste söka tillstånd hos Statens Strålskyddsinstitut. Det är igentligen inga problem för en privatperson att få tillstånd, men man måste kunna motivera sitt innehav.

Att använda brandvarnaren är smart. Den har ju några få kBq Am-241 som är både alfa- och gammastrålande. Alfastrålningen är dock i stort sätt oanvänbar eftersom den inte kommer ur kapslingen. Gammastrålningen är dock användbar även om den har låg energi, 60 keV.
Plocka dock inte ut det radioaktiva ämnet ur brandvarnaren. Am-241 har en hel del otrevliga egenskaper förrutom att det är radioaktivt. Det pratas faktiskt om att börja begränsa användandet av det inom industrin.

GM-rör är häftiga, men Scintillationsdetektorer är ännu häftigare. De flesta av våra utrustningar använder Scintillatorer men vi har GM-rör i enklare applikationer.

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16891
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hur mycket skulle en sådan strålkälla kosta?

det jag skulle vilja ha vore något lågstrålande så man kann kolla alfa beta och gamma strålning för sig, har inte koll på vad som skulle behövas för det, och det är ett lågprioriterat projekt, men att ha en som enbart avger alfa stråling för kolla av känsligarre gmrör vore bra
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Den med lägsta aktivitet som finns tillgänglig "off the shelf" är en teststrålkälla 47 kBq CS-137. Den kommer i en strålskärm i fickformat av tungsten med en praktisk hållare att dra ut. Listpris runt 12.000 SEK. För samma pengar kan man få betydligt större aktiviteter också om det skulle vara intressant. Men då blir det större strålskärmar också med vikter från 36-160 kg.

Att kolla de olika strålslagen var för sig får du lösa med mätisntrumentet. Det finns tyvärr inga strålkällor som bara ger ett strålslag. Både beta- och alfasönderfall ger även upphov till gammastrålning.

Co-60 Kobolt-60
Halveringstid 5,26 år
Sönderfall beta-
Max betaenergi 1,48 Mev
Gammaenergier 1,17 MeV, 1,33 MeV
Halvvärdestjocklek Bly: 12 mm, Stål: 17 mm, Aluminium: 48 mm
Gammastrålning 1,44 uSv/h från 1 MBq på 0,5 m avstånd (oskärmad)

Kr-85 Krypton-85
Halveringstid 10,7 år
Sönderfall beta-
Max betaenergi 0,672 Mev
Gammaenergi 514 keV

Cs-137 Cesium-137
Halveringstid 30 år
Sönderfall beta-
Max betaenergi 1,176 Mev
Gammaenergi 0,662 MeV
Halvvärdestjocklek Bly: 6 mm, Stål: 12 mm, Aluminium: 35 mm
Gammastrålning 0,335 uSv/h från 1 MBq på 0,5 m avstånd (oskärmad)

Am-241 Americium-60
Halveringstid 460 år
Sönderfall alfa
Alfaenergi 5,49 Mev, 5,44 MeV
Gammaenergi 60 keV
Halvvärdestjocklek Bly: 0,2 mm, Stål: 0,8 mm, Aluminium: 10 mm
Gammastrålning 0,017 uSv/h från 1 MBq på 0,5 m avstånd (oskärmad)

Mvh
Nisse
Skriv svar