En pappa behöver hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: En pappa behöver hjälp!

Inlägg av prototypen »

Jag håller på att cadda ett kort just nu.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vill du lösa det enkelt? Köp en färdig styrning typ nexa och tänd en vanlig bordslampa bredvid TV:n. Vill du göra det hela lite roligare, bryt strömmen till TV:n ska du se att dom reagerar... :twisted:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Varför inte bara en transistor som switch ?
malman

Inlägg av malman »

Kört 4st av föregående biltema variant som disco ljus på ungarnas disco tillställningar. Den varianten hade inte några ledar på plattsidorna.. den startade med ett knapptryck, och stängde av med ett långt knapptryck, alternativt genom att stega igenom sekvensen till offläget. Båda varianten funkade.

Byggde mig en mkt snabbt ihop hackad controller av en arduino pro mini och en liten oleddisplay. tanken var att den skulle kunna slå av o på alla 4 samtidigt, byta program osv lite lagom synkat... snabbhack...

Kopplade en trissa eller fet över tryckknappen, via typ 10m cat5 kabel. (x4 kanaler)

Minns inte 100% hur det blev gjort, men försökte får den att kunna stega fram valfritt program med direktvalsknappar.... funkade ganska ok.. men man hamnade i otakt ibland... troligen ett timingproblem som hade gått att lösa med lite mer nedlagd tid.

Men det torde duga att bara förlänga ut tryckknappen med två trådar... och koppla in en knapp till i köket..

I mitt fall skulle det dock inte räcka med dessa ljusfyrar... det skulle barnen lätt ignorera...det behövs att man går in till dem och håller fingrarna över powerknappen på datorn för att de skall reagera.
(Har försökt med det mesta kan jag tycka...)
TwinXer

Inlägg av TwinXer »

prototypen skrev:Och du tror att det där hjälper.
Jag har/har haft 3 st som kommer i bästa fall när maten är kall.
Det som funkade sådär är att rycka ur nätsladden.

För att återgå till frågeställningen.
Trådbundet, löd in tråd på en av de övre stiften på knappen och en tråd på ett av de nedre och sedan till din knapp i köket.

Trådlöst så kopplas trådarna till mottagaren i stället.

Vad har du för taktik mot sabotage?

Protte

Tro mig att jag har bråkat om detta tidigare, jag har ryckt ut nätkabeln, men det övertrampet gör jag inte om. Jag som vuxen vill inte tappa kontrollen och förstöra spelets omgång. Samtidigt är det omöjligt för dom att höra mig, så då hittade jag på detta.

Tack för att du hjälper mig, uppskattar det verkligen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Varför inte testa med en komradio istället, och ge poäng till den som svarar först.
Den som samlat ihop mest på en vecka får ansvaret att diska, kanske en medalj?
Saker som är kul brukar funka, men man vet tyvärr aldrig vilket humör som är på.

Alternativet till medalj är bröd och vatten i en vecka.
TwinXer

Inlägg av TwinXer »

Tack snälla för all hjälp. Jag har nu införskaffat flera brytare och ledlampor. När allt är färdigt så kommer jag lägga upp en bild.
Skriv svar