Kristaller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Högens

Kristaller

Inlägg av Högens »

Finns det någon som vet var man kan få tag på kristaller till sändare och mottagare till 439 MHz helst 439R8250 och 439T8250 MHz.
Mvh Stefan
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Kristaller

Inlägg av 4kTRB »

Alfakom kanske har.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

De har nästan alla varianter utom 439.
Kanske någon multipel?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Sahlgrenska och Volvå cars + en plåtfirma använder 439!!!
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Går ju att beställa kristaller specialgjorda annars.

Vad kör Volvo på 439? Bevakning kör Tetra numera och inte nått analogt o alla gamla radio och tvåvägspersonsökerier är utbytta mot trådlösawlan nallar eller tetra
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Nej sådana djur finns inte som fundamentala kristall-frekvenser, grundfrekvens. Om för LandMobilRadio så lönar det sej knappt att köpa annat än en komplett radio.

De kristaller med absolut högsta fundamental frekvenserna som går köpa ligger kring 300 MHz och de är sällan lämpliga för radio-bruk.
Att alls använda kristaller med fundamental grund-frekvenser över 50 MHz är rätt ovanligt i radio-sammanhang.
Det förekom förr kristaller som var skurna för att passa specifika radio-kanaler via kristallens udda överton för TX och RX+mellanfrekvens men sådana radios är i dag rätt antika, finns knappt längre.

För moderna radio-apparater används istället oftast en enda kristall och en PLL som skapar samtliga kanaler i ett byggblock ofta benämnt VCXO.
Detta är ett enkelt exempel på sådan VCXO-krets som ofta används i amatörradio-sammanhang, där man kan skapa sina egna kanal-frekvenser med god exakthet utan att skifta kristaller för varje frekvens:
lmr.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Högens

Inlägg av Högens »

Min Radio e från 86-87 ,men det e rätt konstigt att det inte finns någon som gillar gamla grejer och tycker det e kul att ha dom levande.Systemet heter Bacho Hydrauto dom gjorde mycket radiostyrningar till kranbilar bla.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Lånar tråden, tack. 8)

Även jag söker efter en kristall: 156.800 till min fungerande trotjänare Handic 007 (Scanner med FM-radio)
007.JPG
VHF kanal 16
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

>det e rätt konstigt att det inte finns någon som gillar gamla grejer
Visst gillar vi gamla grejor, men vi gillar inte kristaller som bara finns i fantasin.
Radions frekvens må vara 439MHz men det är inte kristallernas frekvens, det finns inga sådana kristaller.
Det vet vi som kan våra gamla antikviteter.

Verklig kristall-frekvens går ofta utläsa ur blockschema, handbok eller datablad eller mäta på befintliga kristaller.

För 156.8 MHz TX är det lite säkrare att gissa att egentlig kristallfrekvens är 13.0666 eller 52.266 MHz
Vad gäller RX som jag antar du söker får man troligen lägga på radion mellanfrekvens för att hitta rätt kristall.
Samma här, antingen kan man läsa sej till det eller mäta, men för Handicen anges MF till 10.7 MHz i din länk som man då troligen adderar till 156.8 till 167.5. Om vi gissar att det är 5:e övertonen så är sökta kristallfrekvensen 167.5/5 = 33.5 MHz vilket är en rimlig fundamental kristall-frekvens som går att få tag i. Det ska då vara kristall som är skuren för denna typen av resonans.
Dock borde det finnas något gammalt lager från radio-firma som sysslat med polis-scanners som har rätt info och lämpliga kristaller sparade.
Högens

Inlägg av Högens »

Det e väl klart att det finns jag har en i handen , om jag bara kunde lista ut hur man får in bilder på forumet så e det någon som kan visa mej,
även om jag trycker på Img så händer inget. Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Högens skrev:Det e väl klart att det finns jag har en i handen , om jag bara kunde lista ut hur man får in bilder på forumet så e det någon som kan visa mej,
även om jag trycker på Img så händer inget. Mvh Stefan
Bifoga fil använder du
Högens

Inlägg av Högens »

tack!
Högens

Inlägg av Högens »

Så här ser den ut!
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

>Det e väl klart att det finns jag har en i handen
Det var rackarns. Frekvensen är stämplad på kristallen. Har jag tagit så total fel?
Nej, men du läser inte vad jag skriver till dej eller var beskrivningen och matte-exemplet för svårt?

En kanske enklare förklaring: Om det står stämplat 3000 hästkrafter i baken på en moped så speglar det inte nödvändigtvis faktiska innehållet.

Så var det ofta både med polisfrekvenser och komradio-kristaller.
Det är resulterande frekvensen som kristallen är märkt med, inte kristallens frekvens.

Inte ens kristallerna för 27MHz radio som ofta var stämplade med kanalfrekvensen så var det inte nödvändigtvis kristallens frekvens. I bland var de t.o.m. bara stämplade med en kanal-siffra 1-16.

Här en gammal radio-scanners manual som visar hur kristallerna beräknades för den på sida 2. http://www.n4mw.com/Regency/actr10hlusm.pdf

Så nej, det finns inga kristaller med 400 MHz grundfrekvens oavsett vad din kristall är stämplad med.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Detta gäller för de flesta japanska xtaller:
Skriv svar