En pappa behöver hjälp!
En pappa behöver hjälp!
Maten är färdig!....
Grabbar, maten är färdig!
Framför tv-spelet och hörlurar så är det omöjligt att höra min röst. Men nu har jag en idé för att skoja till vardagen lite, men då behöver jag hjälp, hjälp av er eftersom jag inte kan något i detta ämne, men jag har införskaffat lödkolv, lödtenn, multimedier, kablar, kabellistet osv.
Jag vill trycka på en knapp i köket och grabbarnas rum börjar denna ”puck” lysa. När man trycker på on/off knappen så kan man välja 9 olika ljusspel. Det jag vill är att ha den första, den som roterar.
Detta har jag gjort än så länge.
.
1. Jag har tagit bort batterihållaren och löt kablar från batteriet till kretskortets + och -.
Men där står jag still, eftersom on/off knappen sitter på ”kortet”
Vad ska jag göra nu? Hur kan jag få möjlighet att kunna trycka på en ”knapp” i köket så den börjar lysa i pojkarnas rum?
Ni får gärna förklara på ett enkelt sätt.
Se bifogade bilder.
Grabbar, maten är färdig!
Framför tv-spelet och hörlurar så är det omöjligt att höra min röst. Men nu har jag en idé för att skoja till vardagen lite, men då behöver jag hjälp, hjälp av er eftersom jag inte kan något i detta ämne, men jag har införskaffat lödkolv, lödtenn, multimedier, kablar, kabellistet osv.
Jag vill trycka på en knapp i köket och grabbarnas rum börjar denna ”puck” lysa. När man trycker på on/off knappen så kan man välja 9 olika ljusspel. Det jag vill är att ha den första, den som roterar.
Detta har jag gjort än så länge.
.
1. Jag har tagit bort batterihållaren och löt kablar från batteriet till kretskortets + och -.
Men där står jag still, eftersom on/off knappen sitter på ”kortet”
Vad ska jag göra nu? Hur kan jag få möjlighet att kunna trycka på en ”knapp” i köket så den börjar lysa i pojkarnas rum?
Ni får gärna förklara på ett enkelt sätt.
Se bifogade bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: En pappa behöver hjälp!
Ohhh, trådlöst skulle vara underbart, men kanske överkurs för mig. Vi börjar med tråd. Tack för att du vill ta dig tid till detta.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Hej TS
Denna pryl har varit uppe på tapeten här tidigare. Då som indikator i Krigslek! Ja som sagt samma race.
Det svåra är att få igång den på rätt sätt, det är ju en kedja av kombinationer och den saknar On / Off knapp.
Men det finns säkert en lösning. Fundera.
Denna pryl har varit uppe på tapeten här tidigare. Då som indikator i Krigslek! Ja som sagt samma race.
Det svåra är att få igång den på rätt sätt, det är ju en kedja av kombinationer och den saknar On / Off knapp.
Men det finns säkert en lösning. Fundera.
Du får gärna länka till dom ev inköp till trådlöst. Det skulle vara så skönt att slippa alla kablar. Men vi börjar med trådburet.Glenn skrev:Ska det vara trådlöst eller kan du dra en kabel ?
Jag läste den. Är det så att du väljer att köpa en ”ledpuck” för att hitta lösningen, självklart swishar jag pengar till dig, och du får självklart behålla ”pucken”
Borde gå bra att löda på extra trådar parallellt med tryckknappen.
Lägger upp en film hur det ser ut nu.
- prototypen
Och du tror att det där hjälper.
Jag har/har haft 3 st som kommer i bästa fall när maten är kall.
Det som funkade sådär är att rycka ur nätsladden.
För att återgå till frågeställningen.
Trådbundet, löd in tråd på en av de övre stiften på knappen och en tråd på ett av de nedre och sedan till din knapp i köket.
Trådlöst så kopplas trådarna till mottagaren i stället.
Vad har du för taktik mot sabotage?
Protte
Jag har/har haft 3 st som kommer i bästa fall när maten är kall.
Det som funkade sådär är att rycka ur nätsladden.
För att återgå till frågeställningen.
Trådbundet, löd in tråd på en av de övre stiften på knappen och en tråd på ett av de nedre och sedan till din knapp i köket.
Trådlöst så kopplas trådarna till mottagaren i stället.
Vad har du för taktik mot sabotage?
Protte
Sabotage borde väl straffa sabotören med kall/ingen mat?
Det märks att jag bara föder djur va?
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Att få en sån där LED-puck att reagera via en yttre strömbrytare kan jag använda i Project 2020.
Det blir till att följa tråden, och se om någon hittar en lösning, för mig kvittar det hur den blinkar.
Tror jag har två av dom, den ena ligger i vår bil. För min del skulle den kunna vara en indikator.
Aktiverad via en PIR och kanske ett relä om det krävs. (Rörelseindikator)
När jag lärt mig (nybörjare) hur Arduino Uno Mega funkar kanske jag kan få UNO att aktivera den via en PIR.
Kanske en lösning för dig med
Det blir till att följa tråden, och se om någon hittar en lösning, för mig kvittar det hur den blinkar.
Tror jag har två av dom, den ena ligger i vår bil. För min del skulle den kunna vara en indikator.
Aktiverad via en PIR och kanske ett relä om det krävs. (Rörelseindikator)
När jag lärt mig (nybörjare) hur Arduino Uno Mega funkar kanske jag kan få UNO att aktivera den via en PIR.
Kanske en lösning för dig med

- prototypen
Vi har övervägt hänglås på kylskåpet så de ej kan äta på andra tider än mattider men man får välja sina strider.AndLi skrev:Sabotage borde väl straffa sabotören med kall/ingen mat?
Två har jobb nu så det kanske reder sig.
Protte
Du skulle kunna få trådlöst genom en telldus uttagsbrytare med fjärrkontroll.
Fast då återstår:
A; strömadaptor istället för 3xAAA
B; Om det går att helt sonika bara brygga strömknappen. Förmodar dock att det är så man väljer funktionen på den dock? Har den något minne öht om man tar bort batterierna helt? Vad är default blink/ljud läge?
Vidareutveckling och fin grund att stå på för allt annat vore en rpi, z-wave donga, en conbee II donga och home assistant på det. Men då är vi uppe i tusenkronor(?) baspaket sas.
Fast då återstår:
A; strömadaptor istället för 3xAAA
B; Om det går att helt sonika bara brygga strömknappen. Förmodar dock att det är så man väljer funktionen på den dock? Har den något minne öht om man tar bort batterierna helt? Vad är default blink/ljud läge?
Vidareutveckling och fin grund att stå på för allt annat vore en rpi, z-wave donga, en conbee II donga och home assistant på det. Men då är vi uppe i tusenkronor(?) baspaket sas.
- prototypen
Det där är egentligen så simpelt att det är lättare att konstruera och bygga nytt i stället för att lyckas lura den att starta i rätt mode.
En 74HC 393, en 74HC154, 16 transistorer, 16 led och två motstånd, en kondensator.
Sedan lite strömförsörjning.
Låda kanske det duger med en bearnässåsburk från IKEA
Protte
En 74HC 393, en 74HC154, 16 transistorer, 16 led och två motstånd, en kondensator.
Sedan lite strömförsörjning.
Låda kanske det duger med en bearnässåsburk från IKEA
Protte
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag har funderat! En lösning är ju att förklara att livet!
Det föds man till, så lever man tills man dör!
Där emellan måste man äta och dricka, kanske göra upp gemensamma regler för en levnad tillsammans med andra människor. Borde kunna vara en väg!
Annars kan man läsa Offer 2117 av den danske författaren som skriver om avdelning Q.
Det finns många sådana pojkar som sitter på rummet i sin värld. Lös det praktiskt!
Och Protte har rätt. Jag har kollat pucken tidigare.
Det föds man till, så lever man tills man dör!
Där emellan måste man äta och dricka, kanske göra upp gemensamma regler för en levnad tillsammans med andra människor. Borde kunna vara en väg!
Annars kan man läsa Offer 2117 av den danske författaren som skriver om avdelning Q.
Det finns många sådana pojkar som sitter på rummet i sin värld. Lös det praktiskt!
Och Protte har rätt. Jag har kollat pucken tidigare.