
Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Kloning är inga problem. Jag har flera till av dessa EEPROM... det hade dock varit ql att klura ut hur datan är uppbyggd bara 

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Läs eeprom från en bil där du kan se exakt mätarställning på displayen så blir det mycket lättare att klura ut vilken uträkning som används.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Lödning medelst hasning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Ihoplött och klart. Inga fel funna. Tvättat och avsynat. Inte tok-kortis mellan 5v och gnd. Snart provinkoppling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Beundransvärt snabbt marcherat.
OK Vintern kommer ju inte så det kanske är dags för åkturer snart!
Vågar inte tala om hur försenade mina projekt är ;-(
OK Vintern kommer ju inte så det kanske är dags för åkturer snart!
Vågar inte tala om hur försenade mina projekt är ;-(
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Rapport
Kortet hängdes in. Inget funkade förutom batteriindikatorn som visade på max batteri.
Inget annat funkade. Avsynade kortet igen. Noterade tre felvända kondingar som jag vände på.
I med kortet igen. Inget hände. Mätte runt lite. Hade svårt att få snygga signaler från eprom. Hade svårt att hitta en fin 11mhz signal. Oklart om cpu verkligen vaknat.
Plötsligt sa det klick och display hoppde igång. Visade på 5402km för övrigt.
Gick att köra med bilen. Men inte bakåt.
Flyttade över kortet till gamla bilen. Inget funkade. Tillbaka till nya bilen igen. Återigen ur funktion. Batterimätaren visade nu på 10% men steg långsamt.
Bytte eeprom till original. Då visade batterimätaren på max. Tände inga fler displayer.
Sen va det dags att åka hem.
Mätte lite på databussen. Tycker inte att vågformerna va speciellt snygga. Mkt ”sjung” i ledningarna.
Kortet hängdes in. Inget funkade förutom batteriindikatorn som visade på max batteri.
Inget annat funkade. Avsynade kortet igen. Noterade tre felvända kondingar som jag vände på.
I med kortet igen. Inget hände. Mätte runt lite. Hade svårt att få snygga signaler från eprom. Hade svårt att hitta en fin 11mhz signal. Oklart om cpu verkligen vaknat.
Plötsligt sa det klick och display hoppde igång. Visade på 5402km för övrigt.
Gick att köra med bilen. Men inte bakåt.
Flyttade över kortet till gamla bilen. Inget funkade. Tillbaka till nya bilen igen. Återigen ur funktion. Batterimätaren visade nu på 10% men steg långsamt.
Bytte eeprom till original. Då visade batterimätaren på max. Tände inga fler displayer.
Sen va det dags att åka hem.
Mätte lite på databussen. Tycker inte att vågformerna va speciellt snygga. Mkt ”sjung” i ledningarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Nytt försök. Något gör den. Bevisligen jobbar cpu’n. Låter den sitta i och se vad som händer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Batterindikatorn segar sig upp från typ 10%. Tändning till/från har ingen funktion. Cpu jobbar med annat. Oklart vad. 25 varvs trimmern har okänd funktion. Händer inget när man skruvar på den.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Hur var det nu, fungerade en av bilarna med originalkortet?
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Nya bilen funkade felfritt med originalkortet. Det kortet är nu inte längre i drift eftersom det användes som kopieringsförlaga.
Micklade runt lite till och jag märkte att jag råkat peta till en av sockelbenen på XTAL-ingången. Därav orsaken till att allt dog. Benet återställt och batteriindikatorn visar åter på 100%.
Det händer inget när man vrider på nyckeln.
Igår fick jag igång bilen efter att jag mätt runt lite. Plötsligt sa det klick och allt hoppa igång. Då kunde jag köra bilen framåt, alla mätare funkade, mätarställning, tripmätare, eco mätare fartmätare osv. Allt lirade förutom backen.
Efter att jag pluggat ur kortet och in igen så funkade inte bilen. Sannolikt är det någon nivå någonstans som inte är tillräcklig som gör att kortet inte "vaknar" när man vrider igång tändningen.
Tyvärr har jag inget elschema ännu så det är svårfelsökt. Jag inbillar mig att lödningarna är schyssta. Med rätt prob (x10) ser datasignalerna betydligt bättre ut och cpu jobbar. So far so good.
Däremot är det ju en del ingångar som kortet ska lyssna på, och jag inbillar mig att kortet inte vaknar förrän rätt förutsättningar finns. Vilka det är är dock oklart.
Micklade runt lite till och jag märkte att jag råkat peta till en av sockelbenen på XTAL-ingången. Därav orsaken till att allt dog. Benet återställt och batteriindikatorn visar åter på 100%.
Det händer inget när man vrider på nyckeln.
Igår fick jag igång bilen efter att jag mätt runt lite. Plötsligt sa det klick och allt hoppa igång. Då kunde jag köra bilen framåt, alla mätare funkade, mätarställning, tripmätare, eco mätare fartmätare osv. Allt lirade förutom backen.
Efter att jag pluggat ur kortet och in igen så funkade inte bilen. Sannolikt är det någon nivå någonstans som inte är tillräcklig som gör att kortet inte "vaknar" när man vrider igång tändningen.
Tyvärr har jag inget elschema ännu så det är svårfelsökt. Jag inbillar mig att lödningarna är schyssta. Med rätt prob (x10) ser datasignalerna betydligt bättre ut och cpu jobbar. So far so good.
Däremot är det ju en del ingångar som kortet ska lyssna på, och jag inbillar mig att kortet inte vaknar förrän rätt förutsättningar finns. Vilka det är är dock oklart.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Drygt..
Låter ju som glappkontakt.
Hur mår tändnignslåset?
Låter ju som glappkontakt.
Hur mår tändnignslåset?
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Otroligt roligt med ett vred som har läget "sport" i en bil med 15hk 

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Jag har mätt tändsignalen. Den kommer in via optokopplare 3. Finns ett motstånd som droppar strömmen till opton, och jag får ut en fin 5v signal från opto 3 när tändningen är på. Sen har jag inte kommit längre. Rörigt utan elschema.Jonaz skrev:Drygt..
Låter ju som glappkontakt.
Hur mår tändnignslåset?
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Okej. Jag har listat ut att bilen tror att den befinner sig i konstant laddnings-läge... så är det när bara batteriindikatorn lyser/blinkar.hmmm