Lämpliga givare för dörrar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Lämpliga givare för dörrar?

Inlägg av Pjoms »

Jag håller på och bryter lite i väggarna här hemma och tänkte passa på att föse altandörren med givare.
Vilken typ av givare brukar man använda? Med en liten magnet-brytare kan man ju se om dörren är stängd, men vill man även se att den är låst blir det ju lite lurigare.
Borrar man in givaren i karmen eller kan man känna av kolven?
Ni som lekt med sån't här, vad har ni använt och hur har ni löst det?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Mikrobrytare i slutblecket. Borde inte vara så svårt att montera om du ändå ska in i väggarna.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Precis! Magnet för dörrbladet och mikrobrytare för kolvläget.
staffolainen
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 augusti 2006, 21:21:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

Alarmcom(numera Siemens FSP) har väldigt mycket olika larmgivare
http://www.siemens.se/BU/BT/FSP/Inbrott ... g_2004.pdf

Är osäker om de säljer till privatpersoner, men det går alltid att kolla.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Kollade på Siemens / Alarmcom men hittade inte komplett slutbleck med brytare, måske man uppfinna ett sådant till varje dörr eller är det någon anan som vet om det finns färdiga bleck med brytare. Det är inte elektriska bleck jag tänker på med öppningsfunktion utan bara med brytare som ger signal om dörren är stängd och låst gärna med skilda brytare så man kan få veta om den är stängd men ej låst. Det borde även vara möjligt att koda låskolven så att det är rätt kolv i slutblecket (vandalsäkert)

Olåst prototyp
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Vad om man kolla om kolven är ute? Alltså i låset.

Är dörren stängd och kolven ute borde det vara klart.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Den illasinnade tjuven (även mina barn skulle kunna göra detta för att komma in i min verkstad) preparerar slutblecket med en lös bit så låskolvsbrytare är till. En RFID i kolven löser detta, eller en brytare i låset. Låskolv inne men slutbleck indikerar låskolv i = sabotage.

Prototypen
staffolainen
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 augusti 2006, 21:21:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

kompletta slutbleck med brytare finns i motorlås(=dyra!) och bör finnas hos välsorterade låssmeder, och tror det går att få tag i elslutbleck med denna funktionalitet med, används ofta i passersystem. men som prototypen sa, varför hålla reda på om dörren är låst. Microbrytare i slutblecket har jag erfarenhet av att det använts på vissa anläggningar men de är lätta att manupilera och går ofta sönder. En bra magnetkontakt på samtliga dörrar och äkta skalskydd i form av glaskrosslinjer på varje fönster är i min mening bästa larmet man kan ha. Eventuellt magnetkontakter på fönstren men det är överkurs eftersom då kan man inte vädra om man inte är hemma.

Angående RFID-taggar i kolven så har jag bestämt för mig ASSA har ett sånt system, men som sagt, för hemmabruk är det lite överkurs eftersom det blir fruktansvärt dyrt, mer användbart på stora komplexa och känsliga byggnader där man har mkt nycklar i omlopp och där det skulle vara fruktansvärt dyrt att byta alla kolvar om en nyckel försvann. I sådana fall tror jag mer på en stand-alone-kortläsare från Bewator(numera en Siemens divison), de kostar inte allt för mkt och finns med beröringsfri läsare och möjlighet att skydda med microbrytare i läsaren som man kopplar till inbrottslarmet. Den kan även användas som förbikopplare på inbrottslarmet så när man kommer hem larmar man av automatiskt.

Och ja, jag jobbar på siemens, antar att den frågan kommer eftersom jag förespråkar produkterna väldigt mkt..:)

/Staffan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nu är det ju beroende på ditt behov, vissa lösningar är ju lite "att skjuta gråsparv med kanon" men är det 1 (eller ett fåtal) lås ville jag öppna låset och montera en magnet + ett tungrelä på lämplig plats så att man kan avkänna att kolven är ute.

Sen ska man tänka på att skydda ledningarna från denna avkänning. Hade det varit mycket viktigt hade jag monterat ett motstånd i serie med tungrelät och avkänd med en fönsterkomparator: kortslutat = sabotage, öppna = öppen, 2,2Kohm = OK. Monterar man ytterligare ett motstånd över relät kan man detektera alla stadierna:
0 ohm = sabotage
2,2Kohm = ena läget OK
10,4Kohm = andra läget OK
avbrott = sabotage

Men som sagt: allt beror på....

Till mitt hus planerar jag ett speciellt dörrlås med brottshake, min arbetsgivare tillverkar såna och de är elektriska med det hela, givare, sensorer osv. Och nej, jag kan inte skaffa såna till andra.
staffolainen
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 augusti 2006, 21:21:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

det där skyddet är inbyggt i de flesta "kvalificerade" larmsystem och kallas enkel eller dubbelbalanserat. Ofta programerbara vad vilken resistans betyder. Nu har jag inte jobbat med inbrottslarm på flera år men de olika värdena på resistansen varierar med system. Har du någon inbrottslarmscentral?
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Som vanligt finns det många intresanta lösningar...
Hur lätt är det att manipulera en vanlig magnetisk larmkontakt, tex denna?
Inom industrin används kodade magnetkontakter som denna bl.a. till övervakning av dörrar och luckor på maskiner. Finns det liknande till larmsystem?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan Pjoms
Den första larmkontakten i ELFA räcker det med en magnet (nästanvilkensomhelst) och en bit dubbelhäftande tejp. Den andra är tydligen mera besvärlig att ta sig förbi, köp en och kör reversed engineering (plocka isär).

Prototypen, inlåst
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Ja, Icecap beskrev väldigt exakt ett dubbelbalanserat system (det med 4 tillstånd). Har man dörrar som är lite känsligare så sätter man magnetkontakter med förspända magneter. Då larmar det om man avlägsnar magneten för långt bort ELLER om den kommer för nära. Använder man sedan dessutom metallpartier i dörrmiljön så blir skyddet rätt bra! Då är det mycket svårare att försöka manipulera magnetkontakten.

Kör man båder passersystem och larm på en dörr så är det vanligt att larmet huvudsakligen nyttjar magnetkontakten medan passersystemet huvudsakligen går på kolvkontakten. Poängen med just kolvkontakten är att det går att säga väldigt exakt när kolven har lämnat sitt läge och det är dags att släppa slutblecket igen. Den infon är svårt att få tillräckligt bra från magnetkontakten.
Skriv svar