Gammal 24v laddare, byta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Gammal 24v laddare, byta?

Inlägg av FormerMazda »

Stämmer in med Marta och xxargs, skaffa nåt bättre, "digitalt" som du säger med ordentlig övervakning och automatiskt skifte till de olika laddförloppen.

Då jag körde truck var den centralvattning på batterierna, man åkte intill en vattenstation och anslöt via en snabbkoppling så fylldes batterierna. Detta gjorde man kanske en gång i veckan och det gick ofta rätt bra med vatten.
Detta trots att de laddarna var nyare än den du har, de hade lite lysdioder som indikerade färdig laddning med mera.
En gammal oreglerad laddare kan man hoppas ligger inom spec och har försumbar laddström vid rätt spänning, men det finns stor chans att den inte har det. Och som också Marta säger, kanske lindad för 220 och körs idag på 230.

Men visst kan du använda den, bara du då själv övervakar laddningen lite. Om du vill ha batterierna att räcka länge.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Största faran är att du får obalans mellan de två seriekopplade 12V batterierna. Om det ena är mer urladdat än det andra får du en hög laddström som orsakar överladdning av det bättre laddade batteriet.
Du bör köpa en voltmeter så du kan kontrollera konditionen på batterierna löpande. Får du obalans mellan laddnivåerna så är det bara att ladda varje batteri enskilt med en 12V laddare.
Finns massor på nätet hur vilospänningen fluktuerar laddningsnivån. Tex här:
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Som jag förstått så skall trucken användas sparsamt och det rör sig om en mindre truck, kanske rent av en staplare utan drivning?
I sådant fall så behöver du inte ladda så ofta och om du har lite koll under och efter laddningen så tar det många år innan du behöver byta batterier.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Tack. Då får det bli en ny laddare ändå :)

Ja trucken används väldigt sparSamt. Kan gå 2 veckor mellan gångerna för att sedan användas några lyft. Och det är en staplare där enbart lyftet är elektriskt. Muskelkraft för den framåt och bakåt.

Mvh M.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Vill bara säga att dom här sista kommentarerna från "EXPERTERNA" är ren
skrämselpropaganda. Skulle det vara så skulle jag behövt köpa 20 nya batterier
under tiden jag använde min 20 år gamla :doh:
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ok en staplare. Om mot förmodan batterierna skulle säcka ihop om tex 5 år så köper du två nya 60Ah för ca 2x700kr på Biltema. Sen håller dom i över 10 år.
Är klart billigare än att köpa en ny smart laddare C-tek som klarar 12A för ca 2000kr och knappt förlänger livslängden på dina batterier.
Skriv svar