Projektarbetesfunderingar. Bensinelverk.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16862
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

glömde en viktig sak i min vill ha beskrivning

servo till gasen+ varvtalsgivare/strömgivare kopplad till elektroniken,
att kunna justera gasen så att motorn ligger på optimal låg bränsleförbrukning i förhållande till generatorns effekt,

dom nyare "digitala" (avskyr beskrivningen) elverken har en likströmsgenerator och en växelriktare, där styrs gasen så att det inte tar mera bensin än nödvändigt, något som är svårt med en synkrongenrator

annars håller jag med att synkrongeneratorerna är trevliga, har byggt två elverk med sådanna, en på 5 kva med egenkonstruerad matning till fältet, mycket jobb innan man fick rätt svar på spänningsregleringen när man hoppade mellan noll och full last
den andra med 70kva generator och en d8 scaniadiesel, klart kul bygge och ännu mera kul när det var strömavbrott, för resten av byn som var kolsvart och mitt i ett dovt muller och bländande ljussken 8) , tyvärr var den lite väl stor så jag sålde den, känns alltid hårt att sälja sina hemmabyggen
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Okej. Du verkar ju kunna dina saker på den fronten iallafall :) Som sagt lutar det för tillfället åt en 2-takts motor med likströmsgenerator och inverter till detta. Byggt i en trevlig liten ram.

EDIT: Såg att jag även fick svar på mina varvtalsfunderingar. Stort tack
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Grym: Det låter intresant.

Jag har själv varit inne på att bygga något i 10kVA klassen med en liten diesel. Vill man ha en liten generator så blir ju varvtalet högt så jag är lite fundersam på motorns livslängd om man kör utan växellåda.

Beträffande Julas generator så förstår jag inte hur de reglerar spänningen då de säger att den är borstlös
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16862
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

dom borstlösa jag mekat med har varit dubbelgeneratorer

om man börjar bakifrån så är statorn där man tar ut trefasen, den magnetiseras från rotorn, och rotorn får sin magnetisering från en liten generator som sitter på samma axel även det en liten trefasgenerator som likriktas(kul att se en snurrande likriktare) och den i sin tur får magnetiseringen från en stator som man matar från spänningsregleringselektroniken, helt suverän lösning, bara två lager som slits
ingen gnistbildning och låg effekt till att reglera spänningen
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

När det gäller gas och varvtal:

Du ska inte krångla till det hela för mycket, detta ska ju vara en pålitlig strömkälla när det är minus 25 och snöstorm, eller hur?

Gör så att på motorn så sätter du en remdriven fläkt, inget stor utan bara så det blåser lite, framför fläkten sätter du en arm med en platta på.

När generatorn belastas så sjunker ju vavet, och då blåser det ju mindre och plattan sjunker, vilket ger mer gas, när den sedan blåser mer saktar den ner lite.

Bygg in detta i en liten låda så det inte påverkas av yttre faktorer.

Detta är den i särklas bästa varianten, mekanisk o felar aldrig.

/B
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Hmm? Jag förstår ju din tanke med det hela men jag kan inte se riktigt hur du har tänkt det mekaniskt sett. Du skulle inte kunna vara hygglig och slänga upp en enkel skiss? :)
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Trevligt projekt!

Ska bli kul att följa. Jag höll på med diverse elverk i lumpen bla 70kVA elmoduler.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

neezzen skrev:Hmm? Jag förstår ju din tanke med det hela men jag kan inte se riktigt hur du har tänkt det mekaniskt sett. Du skulle inte kunna vara hygglig och slänga upp en enkel skiss? :)
Här är en enkel skiss:)

http://hem.passagen.se/ftpserver/gas.gif

kanske inte funkar med länkningen men klipp o klistra så ser du bilden
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Briggs & Stratton (gräsklipparmotor) har en flagga kopplad till gassjället, flaggan sitter i fläktkåpan i luftkylningen. En fjäder från gasreglaget drar tillbaka flaggan och ger mer gas och kylfläkten blåser på flaggan åt andra hållet och si det reglerar.
Hondas elverk har något liknande sittande i vevhuset styrt av motoroljan men det slits och då sjunker motorvarvtalet.

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har men en motor som ändå är beroende av 12V för startmotor så varför inte lösa det med ett servo istället? Allt dessa mekaniska kontruktioner är mer eller mindre instabila och kan, iaf när det börjar bli slitet/kärvt, tendera till att ge dålig lastreglering och kan självsvänga vid vissa belastningar.

Dieselmotorer har ofta en regulator av skaplig kvallité så dessa man man varvtalsreglera med en stoppskruv på throttelaxeln.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Dieslar är sköna, mycket vrid. Andemeningen i mitt förra inlägg var att de mekaniska regulatorerna är dåliga och med elektronik kan man göra mera.

Med en avkänning av utströmmen / uteffekten så kan man börja reglera före varvtalet ändras men att hitta ett lämpligt ställdon för gasspjället är det som har stoppat mina vidare ombyggnader av Hondas elverk (gäller ca 25 st)
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Det är inga problem om man använder kullager i den mekaniska upphängningen och tillverkar bitarna med lite nogrannhet.

Elektriska saker slits ju oxå, och man kan åka på oxideringar mm, fukt som har av en kabel etc...


Gör som du vill, men att ha en mekanisk variant som den jag visar har inte många felkällor.

Du kan ju tex se på den äldre insprutningen med en platta som sugs upp av insugsluften o reglerar insprutningen med en ventil. Efter 25 år funkar dom fortfarande lika bra som nya.

Så det är oxå en variant, att använda insugsluften, men mekaniskt.

Du kan oxå använda en form av "farthållare" som går via vakuum på insuget, men den blir nog svår att ställa in.

Jag tycker du ska vara så mekanisk det bara går.

En tillsatsluftslid som finns på gamla insprutare kan ju funka oxå.

/B
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Okej nu hänger jag med i resonemanget. Har också sett "flaggan" på gräsklipparmotorer. Ska diskutera med de andra i gruppen om bästa lösningen men den mekaniska verkar ganska simpel och fungerande. Men tack så mycket hittills å tack så mycke för skissen benring. Fler frågor lär dyka upp i tråden inom kort :)
Skriv svar