Exakt tid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan och tack för alla svar.

Som vanlig vid sådan här stötvis envägskommunikation där följdfrågorna inte styr diskussionen rätt så hade jag ett olyckligt ordval vid min rubriksättning. Jag nöjer mig med minuter , eventuellt sekunder och de radiostyrda klockorna från Clas O är helt OK men jag ska ha en display som matchar resten av installationen. Displayen är grön 5x7 punktmatris med inbyggd ASCII avkodare. Försök ska göras med reflexdetector mot displayen på en radiostyrd väckarklocka (från ClasO) men det är så knöligt att avkoda 7 segment tillbaka till BCD via en LCD display.


GPS tar den hänsyn till europeisk sommar / vintertid eller måste man räkna ut det utifrån de regler som finns? Kan dessa tänkas ändras i framtiden = ny programmering.

Prototypen i tiden
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Dessa klockor har en DCF77 mottagare som man kan pilla signalen ur (finns hos conrad.de också). Detta signal är relativt enkelt att dekoda, det finns massor av information på nätet.

Därifrån är resten enkel match.....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

https://www.febo.com/cgi-bin/mailman/listinfo/time-nuts
är en bra början

suck påminner mig om att jag har mycket att göra i vinter,
jag kommer att göra ungefär såhär
en bra temperaturkontrollerad kristalloscillator, kopplat med en pll till en gpsmodul som har 10khz signal ut, finns på elfa och ebay, då får man en stabil 10,000,000.000 Mhz signal medans man har gpsmottagning, fixar man lite elektronik som håller senase vcovärdet när eller om gpssignalen dyker någon kort tid så är det rimligt bra

kopplade upp detta provisoriskt för att kontrollera tidbaser på frekvensmätare

och kommer bygga mig ,suck, tre sådanna moduler, men troligtvis bara med två gpsmottagare för ekonimins skull

har man tre klockor som alla visar lika så är sannolikheten ganska god att dom visar rätt om allt annat är bra, man kan hålla koll på vcospänningen för att kolla driften som kompenseras

tiden kan man få i grovt från gpsens serieutgång, finare skalning så har man ju den stabila 10Mhz signalen som man kan göra vad man känner för med
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Ang GPS Nmea 183

Inlägg av SvenPon »

GPS tid står på denna rad i protokollet och är alltid UTC
$GPRMC,091735,A,5557.6727,N,01246.6953,E,0.0,150.4,200406,1.8,E,A*1C

Efter $GPRMC,091735........................................
091735 blir 09:17:35 UTC dvs 11:17:35 Sv sommartid

Om det finns någon som är intresserad så har jag gjort PC program
som läser din GPS till PC via serial Com
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Tack Icecap

Bara man får veta vad sändningstekniken heter så gick det bra att söka på Yahoo. Resultatet http://www.giangrandi.ch/electronics/dcf77/dcf77.shtml var alldeles utmärkt.

Conrad.de har mottagare sedan är det bara att slöjda i glasfiber.

Tack alla

Prototypen i tiden
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Glöm inte bort räckvidden för DCF77
Bild
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Det där med räckvidden är lite lustigt... min DCF77-klocka från CASIO ska enligt manualen möjligen funka i södra skåne, men jag har synkat den så långt norrut som skellefteå...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Och jag som tyckte det va problem redan i 08 området. Nu är det bättre dit jag flyttade. Fick du verkligen en just synkning i skellefte kontinuerligt i marknivå eller va du högt uppe i terrängen? Vet att jag inte fått detta att fungera långt ute till havs mellan Vasa och Umeå. Tror att detta med kartan stämmer ganska så bra i verkligheten.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

På övervåningen i en normal tvåplansvilla... det var inte i själva skellefteå utan en bit utanför, men vad jag vet ligger det inte speciellt högt...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Min släktning har en stuga norr om Sälen, ungefär mitt mellan Sälen och Särna och deras DCF77-klocka synkar fint där med..... Kollade med min egen och den var med också....
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Jag bor i Umeå och alla mina Radiostyrda (har blivit några) synkar på några minuter. Clas O skriver i sin katalog att räckvidden ska vara till ungefär Umeå.

Det som visas på kartan är väl som vanligt vad tillverkarna garanterar, lovar man mer så blir de väl stämda på skadestånd av de som inte får det att funka.

På Conrad.de finns externa antenner så det går säkert att laborera med antennplacering.
Tecno hade problem i 08 området och det beror nog på en massa skit i etern (föresten hela 08 är skit). De klockor jag har mår inte så bra utmed mina datorer så det kanske är lite på gränsen.

Humlan ska enligt aerodynamiker och flygexperter inte kunna flyga men likväl så flyger humlan. Med störningsfritt och bra placering så funkar det säkert norr om Skellefteå också.

Mera tid, Prototypen
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Räckvideden på långvåg skiljer enormt mellan dag och natt. På natten blir den enormt mycket längre och då kan ju klockan synka oh sedan gå på en lokal tidbas till nästa natt.

Här finns förstahandsinformation om DCF77 på PTB's egen site.

Som vid allt som har med radio att göra betyder givetvis antennen en hel del. En pytteliten ferrit i ett klumpigt armbandsur kan givetvis inte jämföras med en stor ferritstav som i sin tur är underlägsen en stadig longwire-antenn. Mottagrens prestanda har givetvis också betydelse, men ntennen är viktigast.

Dessutom finns det tid att hämta via nätet, där är man helt oberoende av mottagningsförhållanden och antenner.
Skriv svar