Codec för 24bit och hög samplerate?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Codec för 24bit och hög samplerate?
När jag mixar mina låtar använder jag wav-formatet i 24bit och 96kHz. Ibland behöver jag spela upp dessa filer i Mediaspelaren (v.10), men den vill inte kännas vid 24bitars-ljud.
Behöver därför tips på en codec som gör jobbet. OBS: Vill fortfarande alltså använda Mediaspelaren.
Här finns högvis med codecs, men det står inte särskillt mycket om dem. Någon som har tips om någon bra? Orban's grejjer har jag mycket förtroende för, men det står inte så mycket där om vilket bitdjup eller sampleratio den klarar.
När jag ändå skriver om codec:
Söker även codec för flerkanals-ljud. Både encoder och decoder som är gratis, eller åtminstone inte kostar i klass med Dolby's plugins (som är dyra.)
Behöver därför tips på en codec som gör jobbet. OBS: Vill fortfarande alltså använda Mediaspelaren.
Här finns högvis med codecs, men det står inte särskillt mycket om dem. Någon som har tips om någon bra? Orban's grejjer har jag mycket förtroende för, men det står inte så mycket där om vilket bitdjup eller sampleratio den klarar.
När jag ändå skriver om codec:
Söker även codec för flerkanals-ljud. Både encoder och decoder som är gratis, eller åtminstone inte kostar i klass med Dolby's plugins (som är dyra.)
Lite offtopic men jag undrar: Vad har du för ljudkort?
Det verkar som jag bara kan välja mellan att antingen spela in i 24bit/44.1kHz eller 16bit/upp till 192kHz, inget däremellan, tex 24bit/96kHz, med mitt 0404. Tycker ioförsej 24/44.1 duger funderade bara på ungefär hur mycket skillnad det gör och i vilken prisklass det ligger.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har ett M-Audio Delta1010.
Kan välja mellan dessa:
(kHz)
8
9,6
11,025
12
16
22,05
24
32
44,1
48
88,2
96
och allt mellan 8 till 24bit.
Håller med om att 24/44.1 räcker fint. Det är inte ofta jag använder 96kHz, däremot använder jag 48kHz lite då och då.
Eftersom ingen hade tips om någon codec så undrar jag istället:
Vad använder ni för att spela upp 24bitars ljudfiler? Ni kanske aldrig gör det visserligen..
Kan välja mellan dessa:
(kHz)
8
9,6
11,025
12
16
22,05
24
32
44,1
48
88,2
96
och allt mellan 8 till 24bit.
Håller med om att 24/44.1 räcker fint. Det är inte ofta jag använder 96kHz, däremot använder jag 48kHz lite då och då.
Eftersom ingen hade tips om någon codec så undrar jag istället:
Vad använder ni för att spela upp 24bitars ljudfiler? Ni kanske aldrig gör det visserligen..

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har likssom aldrig sett det behovet.... Enda stället jag lyssnar på musik är i bilen och där jag har en vanlig cd-spelare...
Gissar att man måste ha väldgt bra inspelningar och bra prylar för att kunna höra skillnad mellan 16bitars och 24 bitars. Kan verkligen ett ljudkort i en dator ha s/n på 140dB ? Borde vara för brusigt i en dator för att få ut den prestanda ur en D/A...
Gissar att man måste ha väldgt bra inspelningar och bra prylar för att kunna höra skillnad mellan 16bitars och 24 bitars. Kan verkligen ett ljudkort i en dator ha s/n på 140dB ? Borde vara för brusigt i en dator för att få ut den prestanda ur en D/A...
skaffade sb 24 live externt till att ha för labbande och blev besviken, trodde i min enfald att det skulle gå upp till åtminstånde 40khz utan problem men redan över 15 khz började det dala i frekvensgången, så då är verkligen frågan om det finns ljudkort som klarar 96kss
skulle min andra dator fungera så skulle man kunna spela in med kortsluten ingång och se var brusnivån ligger på
kan du prova på ditt kort jimmy? frekvensgång och brusnivå
skulle min andra dator fungera så skulle man kunna spela in med kortsluten ingång och se var brusnivån ligger på
kan du prova på ditt kort jimmy? frekvensgång och brusnivå
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Kan verkligen ett ljudkort i en dator ha s/n på 140dB ? Borde vara för brusigt i en dator för att få ut den prestanda ur en D/A... "
bengt-re:
Det är därför jag har en extern D/A och A/D-omvandlare.
I en dator bör det sitta så lite analog "ljud-elektronik" som möjligt.
grym:
Precis, står det t.ex 96kHz så borde ju kortet klara det vid en användbar nivå. Det är därför som jag inte brukar bli särskillt imponerande av specifikationer som t.ex "frekvensomfång: 15Hz - 32kHz", det säger inget om hur rak frekvenskurvan är. Det kan ju lika gärna innebära att man får 0dB (digital skala) vid 1kHz och resten ligger vid -100dB.
Jag kan göra ett litet test på mina kort för att se hur frekvensgången och bruset ser ut.
Zyxel615:
Sant, men man behöver ju inte bara använda det bästa. Jag använder mitt Live-kort främst som sampler. Det blir en bra kombination med soundfont-samplingar och "riktiga" hård/mjukvaru-synthar.
bengt-re:
Det är därför jag har en extern D/A och A/D-omvandlare.

I en dator bör det sitta så lite analog "ljud-elektronik" som möjligt.
grym:
Precis, står det t.ex 96kHz så borde ju kortet klara det vid en användbar nivå. Det är därför som jag inte brukar bli särskillt imponerande av specifikationer som t.ex "frekvensomfång: 15Hz - 32kHz", det säger inget om hur rak frekvenskurvan är. Det kan ju lika gärna innebära att man får 0dB (digital skala) vid 1kHz och resten ligger vid -100dB.
Jag kan göra ett litet test på mina kort för att se hur frekvensgången och bruset ser ut.
Zyxel615:
Sant, men man behöver ju inte bara använda det bästa. Jag använder mitt Live-kort främst som sampler. Det blir en bra kombination med soundfont-samplingar och "riktiga" hård/mjukvaru-synthar.
inte är det något bra studioljudkort, ville ha ett externt ljudkort för labbruk, och något som klarade 96kss, 24 bit är kul men inte nödvändigt, om man får vettiga värden f4rån den så vill jag gärna kolla om man kan få bort dcblockkondingen så den klarar likspänning in och sedan bygga ett lämpligt ingångssteg til den
har i och för sig digitalt skopå men jag vill ha två saker den inte klarar, det ena är att sampla måånga bytes, och man får ju in ganska stor ljudfil på en 250 Gb hårddisk
och det andra är en fft med bättre upplösning än 8 bitar som är på digitalskopet
har i och för sig digitalt skopå men jag vill ha två saker den inte klarar, det ena är att sampla måånga bytes, och man får ju in ganska stor ljudfil på en 250 Gb hårddisk
och det andra är en fft med bättre upplösning än 8 bitar som är på digitalskopet
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har testat det första ljudkortet nu. Tyvärr klarar bara min spektrumanalysator-plugg till Soundforge att visa upp till 48kHz och min hårdvaru-analysator är på lagning.
Lägger in en ny tråd för att inte rasera den här.
edit: Här finns test-tråden.
Har inte hunnit lägga upp resultatet på Live-kortet än, men det kommer strax.
Lägger in en ny tråd för att inte rasera den här.

edit: Här finns test-tråden.
Har inte hunnit lägga upp resultatet på Live-kortet än, men det kommer strax.