Två ringkärnetrafos

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Kezo

Två ringkärnetrafos

Inlägg av Kezo »

Jag har två stycken ringkärnetrafos liggande som jag varken vet status eller specs på. Det jag undrar är:
1. Hur ska jag koppla upp dem för att kunna mäta?
2. Behövs det någon speciell behörighet för att koppla upp trafona mot nätspänning?

Den enda info jag har om dem är texten på dem:
"POLYTRONIK GMBH MUENCHEN
BEST./TYPE: 852303"

På grejerna de satt i står det:
"220 VAC
120 VA 50/60Hz
Fuse: 1.6A S.B"

Trafona har fem ledare, två gula (in), en grön, en blå och en svart.
Mellan de två gula sitter det också någonting, gissningsvis en konding (det står 0,1µF på den...)

Bilder:
Bild
Bild
Bild

EDIT: Fixade bilderna...
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Nu gissar jag så här. Gula kopplar du på nätspänningen och de är alltså primärlindningen och sedan finns det två sekundärlindningar där + på den ena sitter ihop med - på den andra (kanske svart är 0, den gemensamma?). :) Om det bara är en helt vanlig transformator så borde det bara vara att koppla in och mäta upp spänningarna på de andra trådarna... växlar du primär och sekundär så lär du få höga spänningar.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Hur är det med behörighet för att koppla nätspänningsgrejer?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fast installation kräver behörighet.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Jag får alltså koppla in ett trafo till nätspänning för något projekt, men det som kräver behörighet är om jag t.ex. vill ha ett extra vägguttag hemma. Eller?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Japp, stämmer.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Bra, då gäller det bara att övertyga farsan om det med...
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Hmm... Pappa höll med om att man får bygga in t.ex. en trafo och så i t.ex. ett hembyggt labagg, men, man får inte ansluta det labagget till det allmäna elnätet sen, gör man det ändå och det händer nåt med elnätet så är man ansvarig för det...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

*Självklart* är man ansvarig om man bygger något som ställer till med skada... Om det rent juridiskt är olagligt att koppla in den vet jag ej.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Skulle vilja veta om det är det, så jag kan övertala pappa...
Vill ju bygga ett labagg med en av dem...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Borde vara fullt lagligt då tex AoE bla har haft ett digitalt nätagg för en del år sedan och hade man inte fått koppla in det så hade väl förmodligen då inte heller artikeln skrivits. Men det är kanske vissa riktlinjer som man ändå skall (bör/borde?) gå efter om man tittar på vissa sådana här agg. Strömsladden skall vara ordentligt fastsatt så att det inte kan ryckas loss så att sladdarna kan komma i kontakt med något. Sedan att det skall vara jordat så långt det går om det är ett metallhölje och slutligen skall agget vara avsäkrat.

Det är sådant här som man ser i dom som är i artiklar men om det är lag på att göra så för att få koppla det till nätet vet jag ej, men gör man som deras så borde det ju då också vara lagligt. Jag har ialf inte hört att det skulle vara olagligt. En trafo som används utgår man ju ifrån är säker och att det är lagligt att koppla till nätet. Så att koppla in en trafo till nätet kan kanske gå under "om man har tillräckliga kunskaper".
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Pappa är omöjlig!
Det går verkligen inte att övertyga honom... Hans svar blev nått i stil med "det handlar inte om vilken ritning du går efter eller vilka grejer du använder, det handlar om behörighet och du har inte behörighet att hålla på med starkström" :evil:
Börjar tröttna... Om nån kunde komma med bevis för att det är lagligt skulle jag bli jätteglad!

EDIT: Inlägg nr 200 :D
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Gå till grannen och koppla in den där ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inget direkt bevis eller så men man får ju tex själv byta ut och montera en strömbrytare till taklampan om man har, som det står på förpackningarna, "tillräckliga kunskaper" och där kopplar man ju in detta till nätet utan att ha någon som helst behörighet att hålla på med starkström och det är ändå fullt lagligt. Vad det då är för skillnad mellan att koppla in en trafo och en strömbrytare vet jag i så fall inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såhär är det:
Man får inte pilla i den FASTA INSTALLATION utan behörighet! Den är säker!
Man får koppla till en transformator till en sladd med kontaktdon som passar i gristrynet på väggen, OAVSETT om man har behörighet eller inte.

Man får koppla in denna sladd i gristrynet om man har "nödvändigt kunnande" vilket betyder att har du låtit bli att kortsluta allt för mycket och sockerbiten inte är frilaggd (utan isolering) osv (inga idiotgrejer alltså) då är det helt klart OK att koppla in.

Och det kan du citera mig för! Jag har jobbat med elektronik professionellt sedan 1981, jobbat som industrielektriker bl.a. på Barsebäck och senast var jag teknisk chef på ett företag i Karlstad och jag anser att jag vet nog till att säga så.

Edit: strular han fortfarande är du välkommen att gå in på min hemsida, hitta mitt telefonnummer och ge honom, så ska vi ta en snack.
Senast redigerad av Icecap 25 augusti 2006, 20:17:33, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar