Man kan alltid ta med högre märkspänning om man har plats för det,men inte tvärtom.
Ju högre spänning desto större (fysisk) elektrolytkondning
Diodfråga, kan man testa utan dessa
Re: Diodfråga, kan man testa utan dessa
Jo jag känner till det där med högre spänning, så jag la med 35V i beställningen, de kostar ju inte så mycket och när man inte ska tillverka flera tusen så gör det inge större skillnad på totalkostnaden. Nu har jag beställt på Conrad, blev en del andra saker också.
Så då har jag satt dit nya dioder och bytt alla små kondensatorer, har kapacitansmätt de flesta och de höll ungefär rätt värde, vissa exakt några ungefär -10µF (100µF) för lite, fast när jag mätte några av de nya (Panasonic) så höll de också ca -5µF från märkning.
Jag är lite nyfiken på ESR mätning, såg att det gick att göra en relativt enkel rigg med signalgenerator och oscilloskop för att se om de hade högre inre resistans.
För övrigt så verkar högtalaren fungera som den ska efter min lödövning
det tog mig ca 6 timmar att byta 24 kondensatorer.
Jag är lite nyfiken på ESR mätning, såg att det gick att göra en relativt enkel rigg med signalgenerator och oscilloskop för att se om de hade högre inre resistans.
För övrigt så verkar högtalaren fungera som den ska efter min lödövning

Jag tror att man närmar sig slutet på den dynga av dåliga lytar från 2000 talet.
Dagens tillverkare följer gällande normer, så det där med ESR är ganska överflödigt.
Toleransen på lytarna är -10% och enda upp till +30-40%
Dagens tillverkare följer gällande normer, så det där med ESR är ganska överflödigt.
Toleransen på lytarna är -10% och enda upp till +30-40%