Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

anders_bzn skrev:Jag förstår inte meningen med att göra det om det inte är svårt att få tag på komponenterna. Vill du förbättra funktionen är det en annan sa, men då är det bättre att dokumentera funktionen och implementera allt på nytt.

Jag har i något fall ritat om ett kort med moderna komponenter, men då hade jag ett schema att utgå ifrån. Det är lättare då, så börja med att rita upp schemat...

Exakt. Schemat är vad som gäller nu. Tips på lämpligt program att jobba med?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eagle och Kicad är väl de jag kommer på så direkt som är gratis dock med vissa begränsningar. Kikcad må kanske första versionen vara från 1995 men det uppdateras förstås hela tiden så det skall du nog inte sätta någon vikt vid.

Eagle vet jag inte när det är ifrån men tror inte det är lika gammalt som så, vilket oavsett vilket inte skall spela någon roll för något av programmen. Själv använder jag Eagle då jag är van vid det.

De har lite annorlunda uppbyggnad grafiskt har jag för mig m.m. så man får kanske testa båda vilken man tycker om.

Utöver dessa 2 finns sedan förstås många andra och bra mer komplexa och kapabla men då börjar det kosta allt ifrån en slant till en bra slant.
discomike

Inlägg av discomike »

säter skrev:Hur ser man skillnad på om det är kompilerad kod eller Assembler?
Båda blir väl bara ettor och nollor i Epromet?
Man kan oftast identifiera att samma struktur används för funktionsanrop, ex vis spara undan ev argument på stacken, och sen i början av funktionen poppar den argumenten och sparar undan vissa register osv. Nu är det inte jättetydligt i detta exemplet, men för icke-embedded kod där man följer vissa anrops-konventioner för att kunna länka kod från olika ställen ihop osv kan man lätt avgöra ex. vis vilket programspråk något är skrivet i osv baserat på hur datastrukturer ser ut mm..

Nu går det att skriva på samma sätt manuellt med, då kan man ibland se det på att den genererade koden inte är sånt en människa skulle skriva:

Kod: Markera allt

code:0000029F                 mov     R1, #0x61 ; 'a'
code:000002A1                 mov     A, R3
code:000002A2                 mov     @R1, A
code:000002A3                 mov     R1, #0x61 ; 'a'
code:000002A5                 mov     A, @R1
code:000002A6                 mov     R3, A
Den här koden sparar först värdet i R3 till till en variabel i RAM, sen ska den använda variabeln till en annan grejj och läser då ut den från RAM igen när den redan finns i registret, en människa hade nog skippat den andra utläsningen och använt R3 direkt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Henry skrev:Eagle och Kicad är väl de jag kommer på så direkt som är gratis dock med vissa begränsningar. Kikcad må kanske första versionen vara från 1995 men det uppdateras förstås hela tiden så det skall du nog inte sätta någon vikt vid.

Eagle vet jag inte när det är ifrån men tror inte det är lika gammalt som så, vilket oavsett vilket inte skall spela någon roll för något av programmen. Själv använder jag Eagle då jag är van vid det.

De har lite annorlunda uppbyggnad grafiskt har jag för mig m.m. så man får kanske testa båda vilken man tycker om.

Utöver dessa 2 finns sedan förstås många andra och bra mer komplexa och kapabla men då börjar det kosta allt ifrån en slant till en bra slant.
Diptrace är ytterligare ett, men KiCad är gratis (GPL).
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

inser att jag kommer behöva bygga upp elschemat från början... finns ingen enkel genväg via gerber tyvärr. Stay tuned
malman

Inlägg av malman »

Många pcb caddar kan generera nätlistor från befintlig pcb layout., förutt att man har använt riktiga komponent footprints.
Altiums föregångare protel pcb 2.8 är den mjukvara jag använt som jag vet har den funktionen...

Nätlista = läsbar textfil med kopplingsinformationen
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

bigmac skrev:
Tanken är nämligen att göra om det mesta av det hålmonterade till smd, men skulle behöva ett elschema först då. Tips på hur jag ska gå tillväga?
Fast just det kan du ju göra i sprint också, utan att gå via schema.

Nu använder jag ju inte det själv så jag har kass koll, men exemeplvis ReAmiga3000 är gjort helt i sprint, man har alltså scannat in moderkortet till Amiga 3000 och sen klonat det, och sen i nästa version har man bytt ut svårtillgängliga komponenter (typ ZIP-minnen mot SIMM) och bytt till en massa SMD för enklare montering och platsbesparing.

http://www.reamiga.info/?page_id=40

Men visst blir det flexiblare om man kan fixa ett schema och sen designa om och routa nytt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Jag släpper elschemat för nu och koncentrerar mig på att göra en 1:1 kopia av kortet så jag kan få igång båda bilarna :)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

kretskort färdigt, utförligt debuggat. förhoppningsvis finns inga fel. Har kollat mycket noga. flera ggr. :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt!

Låt det ligga några dagar och kolla igen...
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Inga hål vid IC14-15?
Blir knepigt att montera utan. :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

bigmac skrev:Jag släpper elschemat för nu och koncentrerar mig på att göra en 1:1 kopia av kortet så jag kan få igång båda bilarna :)
Du överger ytmonterat alltså?
grottan

Inlägg av grottan »

Imponerande projekt!

Men - visst måste det varit något el-haveri på donatorn? På första bilden från datorkortet saknas två varistorer (?) - RV1 och RV11 vilka ser ut att ha gått upp i rök
2020-01-06_12-59-38.png
Kanske något att kolla upp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Fortran skrev:Inga hål vid IC14-15?
Blir knepigt att montera utan. :)
originalkortet har cutouts och regulatorerna (7805) monteras från baksidan och skruvas mot chassiet... Cutots för att kunna skruva.
Hoppas jag får till dessa cutouts annars blir det borrmaskinen som gäller :-)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

grottan skrev:Imponerande projekt!

Men - visst måste det varit något el-haveri på donatorn? På första bilden från datorkortet saknas två varistorer (?) - RV1 och RV11 vilka ser ut att ha gått upp i rök
2020-01-06_12-59-38.png
Kanske något att kolla upp?
Moddat och monterat på baksidan som reparation - men ja, något har uppenbarligen skett hehe
Skriv svar