Lura fuel guage IC genom att ändra shunten?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Lura fuel guage IC genom att ändra shunten?
Hej hej,
Sitter med ett färdigt kort från en batteridriven pryl.
Original så drivs den av 1st 18650.
Jag försöker modda in ett lite större batteripack på 3P 18650 istället.
Efter en laddning från 3V och ca 4 timmar senare så säger kortet ifrån att det är batterifel. Antagligen för att den laddat för länge och kapaciteten alldeles för hög.
Laddningen/Urladdningen passerar en BQ27441 där man använder en 10milliohms shunt.
Är det riskabelt tror ni att sätta 3 såna motstånd parallellt och "strömfördela" över shunten? Vet inte hur smarta dom där kretsarna är.
Tyvärr snackar ICn I2C med en väldigt etsad och hemlig IC...
Sitter med ett färdigt kort från en batteridriven pryl.
Original så drivs den av 1st 18650.
Jag försöker modda in ett lite större batteripack på 3P 18650 istället.
Efter en laddning från 3V och ca 4 timmar senare så säger kortet ifrån att det är batterifel. Antagligen för att den laddat för länge och kapaciteten alldeles för hög.
Laddningen/Urladdningen passerar en BQ27441 där man använder en 10milliohms shunt.
Är det riskabelt tror ni att sätta 3 såna motstånd parallellt och "strömfördela" över shunten? Vet inte hur smarta dom där kretsarna är.
Tyvärr snackar ICn I2C med en väldigt etsad och hemlig IC...
- Klas-Kenny
Re: Lura fuel guage IC genom att ändra shunten?
Troligen hjälper det inte. Det är troligen att laddningen tar för lång tid som den klagar på, och enda lösningen på det lär vara att öka laddströmmen.
Sen om det ger följdfel i att fuel gauge mäter upp för hög kapacitet eller liknande, märker man först sen.. Då kanske det kan hjälpa att ändra mätmotståndet.
Sen om det ger följdfel i att fuel gauge mäter upp för hög kapacitet eller liknande, märker man först sen.. Då kanske det kan hjälpa att ändra mätmotståndet.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Mmm, intressant!
Den laddade konstant med 0,7A 5V från väggvårtan. Vad kan jag göra med matningen för att få den att skicka på mer? Laddaren du kunna leverera 5,1V och 2A står det, men då måste väl en viss kommunikation ske?
Den laddade konstant med 0,7A 5V från väggvårtan. Vad kan jag göra med matningen för att få den att skicka på mer? Laddaren du kunna leverera 5,1V och 2A står det, men då måste väl en viss kommunikation ske?
- Klas-Kenny
Måste finnas någon laddkrets med i leken, som troligen har ett motstånd för att ställa in laddström. Finns inget mer mellan väggvårta och fuel gauge?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Batteriet har en krets som heter DW01 och som verkar vara ganska vanlig.
Dock verkar det vara den nyttja sense-motståndet till skyddskretsen, och inte för att ställa in laddström.
Kan undra vart flaskhalsen är, i det laddchippet eller i att matningen blir tillsagd att hålla igen...
Mätte i USB-jacket och ena datapinnen tycks ha 10k4 om mot jord, om det säger något?
Dock verkar det vara den nyttja sense-motståndet till skyddskretsen, och inte för att ställa in laddström.
Kan undra vart flaskhalsen är, i det laddchippet eller i att matningen blir tillsagd att hålla igen...
Mätte i USB-jacket och ena datapinnen tycks ha 10k4 om mot jord, om det säger något?
Du kan ju testa att strypa laddströmmen och se ifall den ändå stänger av efter 4 timmar. Eller om det tar längre tid. Så får du bekräftat ifall den stoppar på tid eller kapacitet.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Klok idé!
Drar ur batteriet nu och ska ta lite bättre tider. Dock rätt säker på att första försöket tog ganska exakt 4:30 med 0,7A laddström innan den larmade.
Ska dra ur till 3V och strypa laddströmmen rätt rejält, så får vi se.
Drar ur batteriet nu och ska ta lite bättre tider. Dock rätt säker på att första försöket tog ganska exakt 4:30 med 0,7A laddström innan den larmade.
Ska dra ur till 3V och strypa laddströmmen rätt rejält, så får vi se.
- Klas-Kenny
DW01 är som sagt en skyddskrets. Saknar fortfarande en laddare..
Med tanke på att man kostat på sig en fin TI fuel gauge och ett riktigt batteriskydd så gissar jag att det inte är något riktigt kina-skräp där man fulladdar batteriet.
Man kan inte bara slänga på 5V till batteriet, då börjar saker snart att brinna.
Så någonstans måste det som sagt finnas en laddkrets. Man brukar på dem ställa laddström med något konfigurationsmotstånd på några hundra ohm eller så.
Med tanke på att man kostat på sig en fin TI fuel gauge och ett riktigt batteriskydd så gissar jag att det inte är något riktigt kina-skräp där man fulladdar batteriet.
Man kan inte bara slänga på 5V till batteriet, då börjar saker snart att brinna.
Så någonstans måste det som sagt finnas en laddkrets. Man brukar på dem ställa laddström med något konfigurationsmotstånd på några hundra ohm eller så.
Försök skriva upp vilka kretsar som finns.. Det känns som vi saknar ngt här
Skriv gärna också vad det är för batteripack som du använder.
BQ27441 kommer ju beräkna en ny cellimpedans på 1/3 mot tidigare impedans.
Vi använde en liknande fuel gauge i ett kundprojekt i våras, den behövde registervärden med batteripackets kapacitet osv, dock verkar ju denna vara mer självlärande, intressant!
BQ27441 kommer ju beräkna en ny cellimpedans på 1/3 mot tidigare impedans.
Vi använde en liknande fuel gauge i ett kundprojekt i våras, den behövde registervärden med batteripackets kapacitet osv, dock verkar ju denna vara mer självlärande, intressant!
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ska försöka skriva ner så många omliggande kretsar jag kan. I värsta fall ligger ladd-delen i en NXP-mcu då jag inte hittar något annat.
Bekräftade att den klipper pga av tid. Nu gick det nästan exakt 4,5 timmar och den börjar varna, och det var med 10% av laddströmmen som jag körde med första gången.
Här gäller det alltså att kräma på med mer ström!
@knahakan: Jag har svetsat ihop det själv. Original sätt det en NCR18650PF, nu sitter det 3st NCR18650E parallellt.
Bekräftade att den klipper pga av tid. Nu gick det nästan exakt 4,5 timmar och den börjar varna, och det var med 10% av laddströmmen som jag körde med första gången.
Här gäller det alltså att kräma på med mer ström!
@knahakan: Jag har svetsat ihop det själv. Original sätt det en NCR18650PF, nu sitter det 3st NCR18650E parallellt.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det måste vara den här ICn!
Övervägde inte ens den från början då den ligger förhållandevis långt från fuel guagen, men den har direkt kontakt med batteristatus-LEDarna och allt annat relevant.
Är det någon som kan klura ut vad det är?
Visst står det "QR5JA"? Hittar tyvärr inte mycket på det när jag söker..
Övervägde inte ens den från början då den ligger förhållandevis långt från fuel guagen, men den har direkt kontakt med batteristatus-LEDarna och allt annat relevant.
Är det någon som kan klura ut vad det är?
Visst står det "QR5JA"? Hittar tyvärr inte mycket på det när jag söker..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Hmm, det skulle det kunna vara... har bara hunnit med några datablad men dom verkar vilja märka upp kretsarna med just "BQxxxx". Ska kika vidare i din länk med datorn.
Tack för tipset bearing!
Tack för tipset bearing!

- Magnus_K
- EF Sponsor
Nej, verkar tyvärr inte vara någon av dom.
Inte heller någon av TI's batteriladdare som då tycks heta "BQ25xx".
Är det någon som känner igen loggan på kretsen till vänster? Ser ut som ett A med ett O runt.
Inte heller någon av TI's batteriladdare som då tycks heta "BQ25xx".
Är det någon som känner igen loggan på kretsen till vänster? Ser ut som ett A med ett O runt.