Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34635
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri
Magnus & Säter - öka på Bisoprololen! Lär ju dessutom minska scenskräck. Kanske ska jag börja sälja mina piller till offentliga talare ...
Magnus_K, jag kommer upp till dig nån gång nästa år för att se projektet och få en snabblektion i svetsning.
Magnus_K, jag kommer upp till dig nån gång nästa år för att se projektet och få en snabblektion i svetsning.
Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri
För mig hjälper Metoprolol till att hålla flimmer borta. Kan ha småperioder i några sekunder. Sist jag hade fullt flimmer var trettondagsaftonskvällen 2009. Spenderade den natten på Hotell Kardiologen för 360J på morgonen men flimret hade då upphört spontant.
Bisoprolol är ungefär samma sak tror jag.
En annan sak som verkar hjälpa mig är Seltin i stället för vanligt salt. Troligen allt kalium i det.
Bisoprolol är ungefär samma sak tror jag.
En annan sak som verkar hjälpa mig är Seltin i stället för vanligt salt. Troligen allt kalium i det.
Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri
Jag lider med er som är sjuka (har diverse krämpor själv också) men snälla förstör inte denna tråd och gör den till en sjuktråd... Starta en ny tråd för diverse sjukdomssymptom eller förflytta er till familjeliv.se, tack!


- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - hydraulpumpshaveri
Nu är vi på gång igen! Ikväll fick det bli traktomeck!
BÖRJADE BLÄSTRA AV ALLA DELAR SOM SKULLE ÅTERANVÄNDAS.
SEN VAR DET BARA ATT LÄGGA UPP EN STRATEGI OM HUR, VAR OCH NÄR, MEN DETTA SKA IHOP PÅ NÅGOT SÄTT...
SOM TUR VAR VAR DET RÄTT GÄNG PÅ DEN NYA AXELN, MEN DIAMETERN VAR FÖR STOR FÖR ADAPTER.
PGA AV ATT SVARVEN ÄR SÅ LITEN SÅ FICK DET BLI FRÄSEN OCH URSVARVNINGSHUVUDET ISTÄLLET. BLEV INTE SÅ BRA MEN DET DUGER.
DEN GAMLA SPLINESHYLSAN KAPADES OCH SVARVADES MED EN KRAGE FÖR ATT CENTRERA BRA I NYA AXELN.
LITE HÖGSKOLEMATTE SENARE SÅ TOGS ETT MANLIGT BESLUT VART AXELN SKULLE KAPAS.
GROVKAPNING MED VINKELSLIP OCH FINLIR MED FRÄSEN.
PASSADE PERFEKT!
OCH HÄR FÄRDIG FÖR SVETSNING!
VÄL TILLBAKA FRÅN SVETS. TYDLIGEN VAR DET JÄKLIGT ATT SVETSA I. LITE OLIKA LEGERINGAR OCH GANSKA ORENT.
HÅLEN I ADAPTERHYLSAN LADES IGEN, SLIPADES TILL OCH FRÄSTES UR.
SEN GJORDE JAG LITE NYA TEFLONBUSSNINGAR OCH METALLBUSSNINGAR SAMT NYA STORA BRICKOR.
SÅ HÄR SKA DET IHOP. LIKA BRA ATT TA ETT KORT NU FÖR I NÄSTA SKEDE SER MAN INTE MYCKET!
LITE FÄRG PÅ DEN RENA METALLEN, BUSSNINGAR PÅ PLATS. EN NY BULT SOM SKA FÖRHINDRA ROTATION SAMT BORRAT HÅL I BULTSKALLARNA FÖR TRÅDLÅSNING.
JUST DET, OCH EN NY REM
ADAPTERN, AXELN OCH PUMPEN ÅTER PÅ PLATS. VILLE PROVKÖRA INNAN JAG LÅSTE ALLT.
SEN HADE DET VARIT TREVLIGT MED LITE DAGSLJUS NÄR MAN GÖR DET OCKSÅ... SÅ NU VAR DET DAGS...
OCH VISST ÄR HYDRAULTRYCKET TILLBAKA!
BÖRJADE BLÄSTRA AV ALLA DELAR SOM SKULLE ÅTERANVÄNDAS.
SEN VAR DET BARA ATT LÄGGA UPP EN STRATEGI OM HUR, VAR OCH NÄR, MEN DETTA SKA IHOP PÅ NÅGOT SÄTT...
SOM TUR VAR VAR DET RÄTT GÄNG PÅ DEN NYA AXELN, MEN DIAMETERN VAR FÖR STOR FÖR ADAPTER.
PGA AV ATT SVARVEN ÄR SÅ LITEN SÅ FICK DET BLI FRÄSEN OCH URSVARVNINGSHUVUDET ISTÄLLET. BLEV INTE SÅ BRA MEN DET DUGER.
DEN GAMLA SPLINESHYLSAN KAPADES OCH SVARVADES MED EN KRAGE FÖR ATT CENTRERA BRA I NYA AXELN.
LITE HÖGSKOLEMATTE SENARE SÅ TOGS ETT MANLIGT BESLUT VART AXELN SKULLE KAPAS.
GROVKAPNING MED VINKELSLIP OCH FINLIR MED FRÄSEN.
PASSADE PERFEKT!
OCH HÄR FÄRDIG FÖR SVETSNING!
VÄL TILLBAKA FRÅN SVETS. TYDLIGEN VAR DET JÄKLIGT ATT SVETSA I. LITE OLIKA LEGERINGAR OCH GANSKA ORENT.
HÅLEN I ADAPTERHYLSAN LADES IGEN, SLIPADES TILL OCH FRÄSTES UR.
SEN GJORDE JAG LITE NYA TEFLONBUSSNINGAR OCH METALLBUSSNINGAR SAMT NYA STORA BRICKOR.
SÅ HÄR SKA DET IHOP. LIKA BRA ATT TA ETT KORT NU FÖR I NÄSTA SKEDE SER MAN INTE MYCKET!
LITE FÄRG PÅ DEN RENA METALLEN, BUSSNINGAR PÅ PLATS. EN NY BULT SOM SKA FÖRHINDRA ROTATION SAMT BORRAT HÅL I BULTSKALLARNA FÖR TRÅDLÅSNING.
JUST DET, OCH EN NY REM

ADAPTERN, AXELN OCH PUMPEN ÅTER PÅ PLATS. VILLE PROVKÖRA INNAN JAG LÅSTE ALLT.
SEN HADE DET VARIT TREVLIGT MED LITE DAGSLJUS NÄR MAN GÖR DET OCKSÅ... SÅ NU VAR DET DAGS...
OCH VISST ÄR HYDRAULTRYCKET TILLBAKA!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 31 december 2019, 01:34:21, redigerad totalt 4 gånger.
Re: Mitt liv med Victoria - hydraultryck återställt!
Det blir till att leta snökättingar nu då?
- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mitt liv med Victoria - hydraultryck återställt!
Snyggt jobbat Magnus, nu är det bara resten kvar 

- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - hydraultryck återställt!
Tackar på alla påhejjningar!
Ni har Vickan ÄNTLIGEN blivit bestyckad. Vilken skönhet
Först lite småmeck:
KYLAN KNACKAR PÅ DÖRREN SÅ DAGS ATT SE ÖVER GLYKOL OCH MOTORVÄRMARE.
VET INTE VAD DEN GAMLA KONTAKTEN VAR FÖR NÅGOT SÅ BYTER TILLFÄLLIGT UT DEN MOT EN VANLIG STICKPROPP.
SKALADE AV KABELN MEN ISOLERINGEN VAR SOM PANNKAKSSMET. SOM TUR VAR BLEV KABELN BÄTTRE ETT PAR DM LÄNGRE IN.
JODÅ, NY KONTAKT PÅ PLATS OCH ELEMENTET MÄTER FORTFARANDE OK.
BELYSNINGEN I LADAN SLOCKANDE INTE VID INKOPPLING SÅ DET VAR ETT GOTT TECKEN
SÅ HÄR FICK HON STÅ EN TIMMA. DET KNÄPPTE SÅ GOTT OCH MAN HÖRDE HUR DET SUSADE I KYLSYSTEMET.
BLOCKET OCH TOPPEN VAR LJUMMET OCH HON VAR OTROLIGT LÄTTSTARTAD. PERFEKT, ÄNTLIGEN NÅGOT SOM FUNGERADE!
IDAG VAR DET DAGS FÖR GRÄVARMEN. VI HITTADE EN DAG DÄR DET PASSADE BÅDA MINA GRANNAR SÅ NU FANNS DET BÅDE GRÄVMASKIN OCH TRAKTORGRÄVARE TILLGÄNGLIGT.
HÄR LÅG DEN SORGLIGA I SKOGEN. SKA BLI SPÄNNANDE DET HÄR.
SÅ JA. VANDRAR SAMMA VÄG SOM VICKAN EN GÅNG GJORDE.
VÄL TILLBAKA HOS GRANNEN SÅ FICK DET BLI MASKINBYTE. DET VAR SÄKERT EN TIMMES STILLASTÅENDE BARA FÖR ATT FÅ UR GAMLA PINBULTAR...
RÄTT LÄCKERT ATT SE EN DUKTIG GRÄVMASKINIST JONGLERA RUNT MED GRÄVARMEN. DET VAR BARA ATT RÄTA UT OCH TA ETT STADIGT TAG.
SÅ JA! NEDRE BULTEN I OCH LITE HYDRAULSLANGAR BLÅSES RENT OCH KOPPLAS IN. TYVÄRR VAR STICKANS HYDRAULRÖR SKADAT SÅ KUNDE BARA KOPPLA
IN BOMMEN OCH SKOPANS KOLV. SEN SAKNADES BÅDA BULTARNA FÖR BOMMENS KOLV SÅ DET FICK LÖSAS TEMPORÄRT.
INNAN DET VAR DAGS ATT ÅKA OCH HÄMTA SKOPAN SÅ FRÅGADE GRANNEN VAD STOLPEN GJORDE I STÖDBENET.
JUST JÄKLAR, HADE JU FÖRBERETT FÖR LITE VÅLD DÄR OCKSÅ. NÄR HAN HÖRDE MIN IDE SÅ FICK JAG BARA TILLBAKA -"DET HÄR SKA BLI SPÄNNANDE MAGNUS...".
TYVÄRR FUNGERADE INTE DET HELLER. HAN TRYCKTE OCH SLOG MEN STOLPEN KOM TILL SLUT GENOM BOTTEN PÅ BENET OCH ÄVEN DENNA VINST GICK TILL VICKAN.
ÄNTLIGEN HEMMA INNAN MÖRKET KOM OCH SKOPAN FICK ÅKA I FRONTSKOPAN. SKA LAGA RÖRET TILL STICKAN INNAN JAG SÄTTER PÅ SKOPAN TÄNKTE JAG.
Ni har Vickan ÄNTLIGEN blivit bestyckad. Vilken skönhet

Först lite småmeck:
KYLAN KNACKAR PÅ DÖRREN SÅ DAGS ATT SE ÖVER GLYKOL OCH MOTORVÄRMARE.
VET INTE VAD DEN GAMLA KONTAKTEN VAR FÖR NÅGOT SÅ BYTER TILLFÄLLIGT UT DEN MOT EN VANLIG STICKPROPP.
SKALADE AV KABELN MEN ISOLERINGEN VAR SOM PANNKAKSSMET. SOM TUR VAR BLEV KABELN BÄTTRE ETT PAR DM LÄNGRE IN.
JODÅ, NY KONTAKT PÅ PLATS OCH ELEMENTET MÄTER FORTFARANDE OK.
BELYSNINGEN I LADAN SLOCKANDE INTE VID INKOPPLING SÅ DET VAR ETT GOTT TECKEN

SÅ HÄR FICK HON STÅ EN TIMMA. DET KNÄPPTE SÅ GOTT OCH MAN HÖRDE HUR DET SUSADE I KYLSYSTEMET.
BLOCKET OCH TOPPEN VAR LJUMMET OCH HON VAR OTROLIGT LÄTTSTARTAD. PERFEKT, ÄNTLIGEN NÅGOT SOM FUNGERADE!
IDAG VAR DET DAGS FÖR GRÄVARMEN. VI HITTADE EN DAG DÄR DET PASSADE BÅDA MINA GRANNAR SÅ NU FANNS DET BÅDE GRÄVMASKIN OCH TRAKTORGRÄVARE TILLGÄNGLIGT.
HÄR LÅG DEN SORGLIGA I SKOGEN. SKA BLI SPÄNNANDE DET HÄR.
SÅ JA. VANDRAR SAMMA VÄG SOM VICKAN EN GÅNG GJORDE.
VÄL TILLBAKA HOS GRANNEN SÅ FICK DET BLI MASKINBYTE. DET VAR SÄKERT EN TIMMES STILLASTÅENDE BARA FÖR ATT FÅ UR GAMLA PINBULTAR...
RÄTT LÄCKERT ATT SE EN DUKTIG GRÄVMASKINIST JONGLERA RUNT MED GRÄVARMEN. DET VAR BARA ATT RÄTA UT OCH TA ETT STADIGT TAG.
SÅ JA! NEDRE BULTEN I OCH LITE HYDRAULSLANGAR BLÅSES RENT OCH KOPPLAS IN. TYVÄRR VAR STICKANS HYDRAULRÖR SKADAT SÅ KUNDE BARA KOPPLA
IN BOMMEN OCH SKOPANS KOLV. SEN SAKNADES BÅDA BULTARNA FÖR BOMMENS KOLV SÅ DET FICK LÖSAS TEMPORÄRT.
INNAN DET VAR DAGS ATT ÅKA OCH HÄMTA SKOPAN SÅ FRÅGADE GRANNEN VAD STOLPEN GJORDE I STÖDBENET.
JUST JÄKLAR, HADE JU FÖRBERETT FÖR LITE VÅLD DÄR OCKSÅ. NÄR HAN HÖRDE MIN IDE SÅ FICK JAG BARA TILLBAKA -"DET HÄR SKA BLI SPÄNNANDE MAGNUS...".
TYVÄRR FUNGERADE INTE DET HELLER. HAN TRYCKTE OCH SLOG MEN STOLPEN KOM TILL SLUT GENOM BOTTEN PÅ BENET OCH ÄVEN DENNA VINST GICK TILL VICKAN.
ÄNTLIGEN HEMMA INNAN MÖRKET KOM OCH SKOPAN FICK ÅKA I FRONTSKOPAN. SKA LAGA RÖRET TILL STICKAN INNAN JAG SÄTTER PÅ SKOPAN TÄNKTE JAG.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Snyggt jobbat!
Motorvärmarkontakten ser ut att vara en en gammal Calix (vanlig på traktorer förr).
Jag hittade en utgången annons på Tradera här: https://www.tradera.com/item/301912/379 ... -item-main
Motorvärmarkontakten ser ut att vara en en gammal Calix (vanlig på traktorer förr).
Jag hittade en utgången annons på Tradera här: https://www.tradera.com/item/301912/379 ... -item-main
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Ah, snyggt!
Den gick sönder bara av att jag försökte skruva isär den så tror jag meckar dit en DEFA istället då jag har lite sånt.
Beställt snökedjor också.
Den gick sönder bara av att jag försökte skruva isär den så tror jag meckar dit en DEFA istället då jag har lite sånt.
Beställt snökedjor också.
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Gött med motorvärmare!
Vet inte hur det gjordes på traktorer, men på varje personbil jag tittat på eftermarknadsmotorvärmare så har kabeln varit skarvad med "internkontakt" som är specifik för Calix respektive Defa (de två som var vanligt förekommande åtminstone förr).
Om du hittar en sån skarv, är bara obetydligt grövre än den armerade kabeln, så kan du dra isär den försiktigt och om det är samma som Calix använt på modernare tid så kan du byta till ett sprillans nytt Calix-intag av den där lilla runda typen. Du kan också välja ett begagnat med blått trepoligt CEE 16A-don, fast de är svarta i "motorvärmarutförandet". Dessa är säkert extremt slitstarka men min erfarenhet är att de kärvar såpass att man ibland är tvungen att använda skruvmejsel för att bryta loss kontakten.
Oavsett hur du gör så om du hittar en sån skarv så kan du också hänga på en "T-koppling"/förgrening för dessa kontakter, armerade kablar av denna typ och uttag för kupévärmare. Dels kan du ju givetvis ha just kupévärmare i hytten men du kan ju också t.ex. skaffa nån slags batteriladdare som funkar bra att ha permament ansluten till batteriet, så får du batteriet toppat när du ska starta maskinen.
Nu är jag captain obvious men jag rekommenderar starkt att ordna nån slags fjärrstyrning av motorvärmarströmmen så att du kan koppla in kabeln varje gång du parkerar och slå på den när du är inomhus och typ inte riktigt kommit igång nog att gå utomhus. D.v.s. om du ska köra den nån dag så kan du slå på värmen före du hunnit borsta tänderna, äta frukost och vad du nu gör, eller så kan du slå på värmen exakt när nån ringer och vill ha hjälp med något istället för en kvart senare när du tagit dig ut till ladan. Skulle tro att varje sekund du kör värmen gör nytta så även att bara köra den tio minuter från beslut att köra maskinen till du faktiskt kör den är nog värt besväret. (Detta beror ju givetvis också på vad för typ av olja maskinen använder. Vet inte riktigt hur det är med absolut gräns men mig veterligen har motoroljor en gräns där de faktiskt inte vill rinna ordentligt alls om de är kalla nog, så om vintern verkligen slår till är det nog bra att ha värmen igång varje gång maskinen ska köras). OBS: glöm inte att det är ju motorn som värms upp, medan resten är kallt. Vet inte hur det är med din maskin, men märker på min gamla gistna personbil att när växellådan är kall så är den rejält trögväxlad och vid belastning vill den "sjunga". Jag har säkert missat nåt om att byta växellådsolja vart trettiofemte år, så det är nog dags snart.


Vet inte hur det gjordes på traktorer, men på varje personbil jag tittat på eftermarknadsmotorvärmare så har kabeln varit skarvad med "internkontakt" som är specifik för Calix respektive Defa (de två som var vanligt förekommande åtminstone förr).
Om du hittar en sån skarv, är bara obetydligt grövre än den armerade kabeln, så kan du dra isär den försiktigt och om det är samma som Calix använt på modernare tid så kan du byta till ett sprillans nytt Calix-intag av den där lilla runda typen. Du kan också välja ett begagnat med blått trepoligt CEE 16A-don, fast de är svarta i "motorvärmarutförandet". Dessa är säkert extremt slitstarka men min erfarenhet är att de kärvar såpass att man ibland är tvungen att använda skruvmejsel för att bryta loss kontakten.
Oavsett hur du gör så om du hittar en sån skarv så kan du också hänga på en "T-koppling"/förgrening för dessa kontakter, armerade kablar av denna typ och uttag för kupévärmare. Dels kan du ju givetvis ha just kupévärmare i hytten men du kan ju också t.ex. skaffa nån slags batteriladdare som funkar bra att ha permament ansluten till batteriet, så får du batteriet toppat när du ska starta maskinen.
Nu är jag captain obvious men jag rekommenderar starkt att ordna nån slags fjärrstyrning av motorvärmarströmmen så att du kan koppla in kabeln varje gång du parkerar och slå på den när du är inomhus och typ inte riktigt kommit igång nog att gå utomhus. D.v.s. om du ska köra den nån dag så kan du slå på värmen före du hunnit borsta tänderna, äta frukost och vad du nu gör, eller så kan du slå på värmen exakt när nån ringer och vill ha hjälp med något istället för en kvart senare när du tagit dig ut till ladan. Skulle tro att varje sekund du kör värmen gör nytta så även att bara köra den tio minuter från beslut att köra maskinen till du faktiskt kör den är nog värt besväret. (Detta beror ju givetvis också på vad för typ av olja maskinen använder. Vet inte riktigt hur det är med absolut gräns men mig veterligen har motoroljor en gräns där de faktiskt inte vill rinna ordentligt alls om de är kalla nog, så om vintern verkligen slår till är det nog bra att ha värmen igång varje gång maskinen ska köras). OBS: glöm inte att det är ju motorn som värms upp, medan resten är kallt. Vet inte hur det är med din maskin, men märker på min gamla gistna personbil att när växellådan är kall så är den rejält trögväxlad och vid belastning vill den "sjunga". Jag har säkert missat nåt om att byta växellådsolja vart trettiofemte år, så det är nog dags snart.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34635
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Snökedjor?! Du släpper väl ut så mycket CO2 med den traktorn att midsommar lär infalla 30 februari i dina trakter i fortsättningen.Magnus_K skrev:Ah, snyggt!
Den gick sönder bara av att jag försökte skruva isär den så tror jag meckar dit en DEFA istället då jag har lite sånt.
Beställt snökedjor också.
Nu går ju projektet framåt med stormsteg känns det som, ketchupklumpen har definitivt lossat ...
