> Och högre resistans eftersom annars hade hälften av strömmen gått genom den tråden när glödtråden var hel (och det ville man ju inte).
Som vanligt har du inte lyckats ta till dej tidigare info i aktuell tråd hur det fungerar, i detta fallet med inkopplingen av shunten. På det viset kan vi tjafsa lite fram tillbaka i denna tråden om shunten har hög resistans eller att den ständigt är inkopplad. Det är påhitt från dej, utan några som helst belägg från verkligheten.
Är det den med sista inlägget som bestämmer hur det förhåller sej?
Kan du inte leta upp en gammal glödampa för serieslinga och titta ner i den på byglingstråden, mäta hel och trasig lampa? Det var ju sånt man gjorde med nyvaknat intresse när man var 10-12 år. Skruvade sönder gamla lampslingor, radio och telefoner
och undersökte och mätte. I bästa fall fick man ihop sakerna efteråt.
Den alternativa slingan/shunten i dessa julgrans-lampor är vanligen tillverkad i Kanthal eller Nichrom, två värmetåliga legeringar som även är trög-förgasade till skillnad från glödtrådens i lampan som består av Volfram. Det flyter inte en enda elektron genom alternativa slingan så länge glödlampan är hel. Det vore en riktigt kass ide att ödsla ström på något som inte behövs.
När glödtråden går sönder kommer ström som tidigare flöt genom glödtråden att efter svetsningen flyta genom Kanthal-tråden.
Det lite smarta i sammanhanget är att när glödtråden går sönder i en lampa kopplad seriellt som kanske är designad för 6-7 Volt, då stiger spänning till fulla serie-spänningen vid byglingstråden, kanske till 50 Volt, vilket gör att svetsningen får bättre förutsättningar att bli tillförlitligt permanent. När svetsningen är klar så bör resistansen åter vara i samma härad som glödtråden hade. Det får absolut inte bli kortslutning, då det skullen kunna leda till katastrofal kedjereaktion där resterande lampor i slingan poffar pga av överspänning och som slutar med att ljuset slocknar i hela huset när samtlig lampor i serien gått sönder och kortsluter någon annanstans.
Det är ju ofta problemet att när en lampa börjar ha tjänat ut så är övriga lampor i slingan inte mycket bättre. En liten överspänning ökar påfrestningarna betydligt.
Slingor med låg total spänning har mindre sannolikhet att svetsningen lyckas när glödtråden går av. Det är den som designar lampan som måste välja för ändamålet lagom grov tråd. På samma sätt åt andra hållet, för hög spänning och man skjuter av tråden istället för svetsa.
Shunt-2.png
Här en närbild på en trasig lampa där shunt-tråden inte ännu är svetsad. Shunttråden är nystandet på två-tre varv och det ser möjligen ut att vara två trådar parallellt. I ena änden är den redan svetsad, i andra änden är den lös men i direktkontakt med benet som håller upp glödtråden så när som ett isolerade oxid-skikt. Bilden är lånad
här. Man kan ana av trådfärgen att materialet är just Kanthal och det är typiskt för materialet att vara lite fjädrande svårformad som på bilden. Nichrome är oftast lite mindre fjädrande.
Kanthal-tråd är temperatur-tålig men ger mest IR-värme, lyser dåligt även om den kan lysa med orange/gul färg och till skillnad från Volfram-tråd blir den inte lika ömtålig när den är varm eller oxiderar sönder. "Kanthal lamps" är inte lönt att googla efter, det finns inte. "Kanthal heating" däremot ger bl.a. träffar på gammaldags strål-element. Det är Kanthal-tråd som överlever rätt hög temperatur trots den inte är skyddad från luftens syre.
Det är därför en populär tråd att använda när man vill tillverka frigolit-skärare.
Kanthal har hög resistans, ju fler varv den är snurrad i lampan, ju högre resistans. En gammal skaftlampa, ca 10 mm diameter och 100 mm hög, mätte jag tråden till ungefär 2 Ohm per varv och totalt 3 varv, dvs 6 Ohm totalt. Innan svetsning var kall-resistansen 15 Ohm. Lite grovt så är det i samma härad. Gissar att man av kostnadskäl försöker hålla ned Kanthal-åtgången så man väljer rätt kort Kanthal-slinga med minsta trådtjocklek som har chans att kunna bli svetsad utan att brinna av..
Billiga "moderna" glödlamps-ljusslingor, även om lamporna har funktion för svetsning fungerar det sällan är min erfarenhet då dessa ofta saknar trådtöjningen eller har tråden slarvigt monterad. Man brukar få leta trasiga lampor på annat sätt.
Genom att höja slingspänningen till 1-2kV ska man enligt ryktet lättare kunna aktivera svetsningen även i dessa lampor då man överbryggar oxid-lagret genom överslag. Verktyg för detta säljs
här. Lite dyrt med tanke på vad slingorna brukar kosta och jag har numera enbart LED-slingor så det är inget problem. Däremot skulle man kunna rigga en tändspole till bil och uppnå liknande effekt, för den som vill experimentera.
Hade det varit så att man önskat direkt kortslutning i en julgranslampa så kan man använda järn eller koppartråd, men det är det inte ser man på tråd-färgen i fotot ovan.
Julgransbelysning är inte så drifts-kritisk men i andra viktigare sammanhang finns olika lösningar för att se till att långa serieslingor av lampor inte slocknar bara för att en enda lampa brinner ut.
De verkliga seriekopplarna av glödtråds-lampor i dagen LED-tider är alla EU-certifierade flygplatser. Jag råkar ha designat några drivdon för sådana lampor (som blev underkända, men det är en annan historia). Här härskar fortfarande halogenlampor i massor. Man kan ha mer än 1000 lampor i en enda serie. Bara marklamporna i alla runways blir rätt många på en medelstor flygplats och varje lampa kostar som 10 vanliga lampor på samma effekt och utförande.
En typisk sådan sling-lampa:
https://www.bulbs.com/product/6101
Den är på 6.6A 48W. Räknar man på det så blir spänningen 7 Volt men det är ointressant då generatorn levererar en konstantström till slingan. 6.6A är standard och sling-spänningen kan vara över 20 kVolt.
Det är seriekoppling men med lite speciell inkoppling av lampan. Lampan kan därför gå sönder utan att det bryter slingan och släcker resten av lamporna, Det är ett absolut certifieringskrav att övriga lampor inte får påverkas och man eldar inte bort någon sido-effekt.
De flesta av dessa lamp-armaturer har inga drivdon, det drivdonen används till är att anpassa special-lampor och hantera central styr-data ifall enskilda lampor på slingan ska kunna tändas/släckas. Det är vanligt för runways där man tillfälligt kan lägga ut rinnande ljus för att vägleda taxande flygplan eller tända/släcka hela ban-sektioner.
LED kommer naturligtvis även i dessa sammanhang men det har länge varit en skyddad marknad där endast ett fåtal lamp-producenter fått sina lampor godkända och kunnat sälja dessa för grova priser.
På samma sätt har det bara funnit några få godkända leverantörer av generatorerna som är mycket yra. Mindre flygfält har försökt få undantag, att annan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.