Starta upp rörradiogrammofon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomasx

Re: Starta upp rörradiogrammofon

Inlägg av Thomasx »

Ja, jag har noterat vissa tecken på att det kanske skulle gå att få ut radiodelen ganska enkelt ändå. Noterade att det satt en fin liten lättrad skruv för att lossa skalan. Med lite tur är alla rattar och vred anslutna via lösa axlar som bara glider i/ur om man skjuter elektroniken bakåt. får kanske prova det.

Byta bara en komponent i taget och prova mellan varje. Det antyder att jag skulle kunna börja med att prova utan att byta någon alls, utan någon större risk ;) dvs risken är väl att någon eller flera kondingar smäller, och det kan jag ju ta, de behövde ju ändå bytas. Jag vill bara inte att något annat skall gå åt skogen till följd av det.
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Ja, just det, 50 + 30 uF är kondingen.
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Philips (Dux, Concerton m.fl) av dessa årgångar har de ökända tjärklumparna. Det är kondensatorer med ett svart lite kladdigt tjärliknande hölje. De är precis lika dåliga som de vaxinkapslade kondingar som finns i andra apparater från samma tidsera. De läcker numera (DC) som såll. Byt de som sitter mot slutrörens (ser ut att vara två EL41 här) styrgaller. Om (?) de är dåliga och läcker DC så kommer slutrören att dra så mycket ström de bara orkar och det slutar illa. Och om de mot förmodan inte är dåliga så kommer de snart att bli det. Med andra ord BYT innan det är försent. De förekommer på andra ställen också men de vid slutrörens styrgaller är mest kritiska. Ett tydligt tecken på dåliga kondingar vid slutrören (kända som "that capacitor" på engelska forum) är att rörens anodplåtar blir röda. Fortsätter man då förstörs rören. Det är också risk att utgångstrafon och nättrafon och likriktarröret förstörs.

Så byt elektrolyten i nätdelen och kondensatorerna till slutröret/rören innan apparaten startas. De måste bytas i vilket fall som helst.
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Ok. Tack för den infon. Då får vi se om jag lyckas identifiera dem, och deras värden :)

och nu har jag nog lyckats identifiera lite fler kondingar också, 3 till kanske. Varav en skulle kunna vara en sådan där tjärklump. Dessa 3 är axiella. 1 gul cylindrisk, en rödbrun cylindrisk, och en "tjärklump", förstår helt klart namnet nu när jag sett den :)

Får helt klart bli till att plocka ut radiodelen och gå över detta. Ingen vintage radio till jul alltså. Nåja, bättre att den hoppar ingång ordentligt längre fram :)
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Några tips på lämpliga ersättningskondingar, någon särskilt typ, modell, tillverkare som rekommenderas eller bör undvikas?
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Det mesta funkar nog. En del audiofanatiker har bestämda åsikter om hur bra olika kondingar låter. :mrgreen: Viktigt att de tål spänningen, det är kanske 250 V likspänning på ena sidan och det ska de minst klara. Det är när kondingarna läcker DC som det händer otäcka saker. Det är förmodligen antingen EAF42 eller EF40 som är fasvändare till slutsteget. På fasvändarens utgång är det positiv potential och om kondingarna läcker blir slutrörens styrgaller också positiva - det vill man absolut inte ha. De ska ligga på negativ potential relativt katoden. Det kan också sitta elektrolyter till slutrörens katod och de är säkert också dåliga. Det går säkert att få liv i apparaten men det är lika bra att fixa kända problem för att undvika att något går sönder i onödan.

En sida med mektips: http://privat.bahnhof.se/wb285228/radio ... ering.html
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Ok, då kör jag på med vanliga kondingar som klarar specen. Jag är mer "retro" än audiofil :)

Och jo, det var ju det som var hela grejen, att "förekomma" och byta det som behöver bytas för att undvika att hela och "sällsynta" saker stryker med.

Hade varit gött att få tag på ett schema. Men men, får väl bli baklängesingenjörande framöver :)
Hoppas bara jag kan utröna kapacitansen på kondingarna.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Enklast är helt klart att plocka ut chassit vid större service, dom flesta passiva komponenter sitter under plåtchassit. Brukar vara utskuret i träskivan under chassit så man kan inspektera där .

Schema är väldigt bra att ha då allt brukar vara uppbyggt enligt "skatbos"-princip och inte helt lätt överblicka, framförallt så är det inte helt lätt alltid att veta rätt komponentvärden utan schema.

Även om du inte hittar nåt schema på just din beteckning så är det inte omöjligt att det funkar från nån annan Philips radio från samma årgång. Ofta användes det nån typ av enhetschassin som satt i många andra modeller än just en, nån gammal radioräv :wink: borde kunna peka ut vad det skulle kunna vara för chassi!

Andra vanliga fel är väl likriktaren(selen) och dålig kontakt(oxid) i brytare och potentiometrar. Förutom uppenbara saker då som trasiga rör osv. Allmän uppsmörjning av saker är heller inte fel. Vissa gamla kolmassemotstånd ändrar värde med ålder, vet inte hur vanligt det är på dessa årgångar?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Eventuellt kan det vara samma chassie som här:
http://www.radiohistoriska.se/forum/viewtopic.php?t=811
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror de som är lite djärva av sig chansar nog men ser till ha behålla hängslena på. Det finns några sådana här liknande trådar; leta efter dem.
Har man förresten ingen vridtrafo kan man koppla in några 230V glödlampor i serie. Sedan bryggar man över dem en efter en.
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Ja, det verkar vara exakt samma chassi som Dux V328.
Philips FS712A verkar också vara samma fast den saknar en vridkondensator. FS712A har jag hittat schema på. Det är det närmaste jag kommit hittills.

Såg detta med glödlampor, skulle kunna vara ett alternativ. Får se vad tiden ger. Nu har jag ju slösat hela kvällen på att googla om detta :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vad man kan bedöma av bilderna här: http://www.radiohistoriska.se/forum/viewtopic.php?t=811
så går det att plocka ut radiodelen från möbeln utan att ha bekymmer med skallinor, visare och rattar osv.
När du kommer så långt, kan jag nästan garantera att det finns servicelucka på undersidan så du kommer åt att byta de komponenter
som anses vara motiverade att byta. Ett schema verkar vara möjligt genom att kontakta Johan på det andra forumet.
De misstänkta kopplingskondingarna som går till styrgaller på de båda EL41-orna går lätt att hitta. Men lättare med schema.
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Här finns en sida med "typische defekte" i gamla radioapparater: https://www.elektronikbasteln.pl7.de/ty ... adios.html

Det finns en hel del bra att läsa på hans sidor. Det verkar som denne tysk besökt Sverige och köpt gamla radioapparater som han tagit hem och renoverat. Om man kikar på hans renoveringar så får man nog en bra översikt vad man oftast råkar ut för.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Tjena! Snygg radio!
Vet inte hur bra koll du har och jag har noll koll på denna radio men varnar för säkerhets skull som någon alltid gör sådana här trådar.

DET KAN LIGGA KVAR FARLIG HÖG SPÄNNING I KONDENSATORERNA LÄNGE ÄVEN OM KONTAKTEN ÄR URDRAGEN. TYP +400V i rörförstärkare.

(gäller de stora elektrolyterna i nätdelen. stora bokstäver för att det inte ska missas bara).

Jag brukar alltid mäta dom innan jag börjar pilla i förstärkare.
Jag brukar ladda ur dom genom ett motstånd fastsatt i krokodilklämma på labbsladd.
(slarvade med motståndet en gång innan jag insåg vidden av kräm i elektrolyterna. Blev som en svets mot chassit och en rikrig tankeställare)
Ofta är det över 400V i rörförstärkare och spänningen ligger kvar länge om det inte sitter motstånd som laddar ur dom.

(tänkte ifall du inte visste och startar den och testar och sedan kommer på att du ska byta kondingen eller damma av något o.s.v)

Lycka till!
Skriv svar