arvidb skrev:Det finns en eftermonterad låsning av släden(?) (saddle?) på min i form av ett handborrat, snett och väldigt glappigt hål i släden ovanför öppningen i bädden med en skruv i som går ner till ett slags bred t-mutter. Jag ska se om jag kan få till en bild av detta.
Metallsvarv - CJ18A-tråden
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Meen.. är inte den där ivägen när man vevar in den övre delen närmare mot centrum då ?
Min har inget hål där, däremot på andra sidan, som inte är använt.
Min har inget hål där, däremot på andra sidan, som inte är använt.
Ja, inte alltid men den är det. Jag har insexskruv istället där, funkar lika bra.
Man kanske skulle modda in nåt liknande, borde inte vara så svårt med fräsen.. skulle iofs hellre ha en snyggare lösning men kommer inte på nån just nu 
Här är lite bilder..
Sån här låda kom min i..
Jag är glad att den kom i trälåda för den hade fått en del stryk kan man se.. det bästa var som sagt att den var skruvad i botten, sen var det en massa frigolit runt, då klarar den ganska mycket stryk.
Ihopsatt, förutom sidokåpan som jag tog av för att kika.. en lustig sak är att plastkåpan över chucken (som jag avsikligt inte monterade) har en switch på alla videos och bilder jag sett, men inte min, där sitter det bara ett gångjärn.
Här är en lite udda sak, jag fick ta isär för att det kändes som det var grus på glidytorna här, rengjorde och justerade och det blev bra men...
groparna stämmer inte med skruvarna ?? ..kanske ska vara så men märkligt är det ? ..jag valde att sätta den mittre så den stämde..
En annan skillnad mot bilder/videos jag sett är att "panellådan" på min saknar baksida och är alltså öppen direkt när man lossar den, andra har nåt slags lock bakom.

Här är lite bilder..
Sån här låda kom min i..
Jag är glad att den kom i trälåda för den hade fått en del stryk kan man se.. det bästa var som sagt att den var skruvad i botten, sen var det en massa frigolit runt, då klarar den ganska mycket stryk.
Ihopsatt, förutom sidokåpan som jag tog av för att kika.. en lustig sak är att plastkåpan över chucken (som jag avsikligt inte monterade) har en switch på alla videos och bilder jag sett, men inte min, där sitter det bara ett gångjärn.
Här är en lite udda sak, jag fick ta isär för att det kändes som det var grus på glidytorna här, rengjorde och justerade och det blev bra men...
groparna stämmer inte med skruvarna ?? ..kanske ska vara så men märkligt är det ? ..jag valde att sätta den mittre så den stämde..
En annan skillnad mot bilder/videos jag sett är att "panellådan" på min saknar baksida och är alltså öppen direkt när man lossar den, andra har nåt slags lock bakom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu sitter jag vid rätt dator..arvidb skrev: Edit: hoppas det löser sig. Har du länk till annonsen?
https://www.ebay.com/itm/CJ18A-Tournant ... 3299060317
Det står ju klart och tydligt
Vilket det inte är.Digital readout of spindle speed,
Rätt vanligt problem som jag förstått det.Glenn skrev: groparna stämmer inte med skruvarna ?? ..kanske ska vara så men märkligt är det ? ..jag valde att sätta den mittre så den stämde..
Mina "gropar" var så taskiga att det var omöjlig att få en bra anläggningsyta mot gibben.
Gjorde istället mina gibbskruvar lite spetsiga och gjorde ett spår i gibben istället för en grop.
Detta gjorde compounden mycket stabilare för mig, innan var den antingen låst eller lös.
Märkligt att man missat på en sån sak ? ..får se vad jag gör åt det.
Skruven (med vev) på samma bild har dessutom nästan ett kvarts varv i vändglapp av okänd anledning ? ..den andra veven har i princip inget vändglapp alls.
Ska se om man kan shimsa bort det där glappet.
Skruven (med vev) på samma bild har dessutom nästan ett kvarts varv i vändglapp av okänd anledning ? ..den andra veven har i princip inget vändglapp alls.
Ska se om man kan shimsa bort det där glappet.
Mjo, då borde man ju kanske göra, men känns lite overkill med dubbla lager ? ..iofs kostar dom väl småpengar så.
Försöker nog shimsa först.
Försöker nog shimsa först.
Skickade ett meddelande till säljaren och frågade om DRO'n, fick tillbaka en fråga vad DRO var för något typ, förklarade och han skulle "ask the factory".. hmm..
Vi får väl se.. har inte mycket hopp men det är inte hela världen.
Satt och kolalde videos om hur man förbättrar maskinen hela kvällen igår f.ö
Vi får väl se.. har inte mycket hopp men det är inte hela världen.
Satt och kolalde videos om hur man förbättrar maskinen hela kvällen igår f.ö

Det vore intressant att höra hur undersidan av era bäddar är. På min maskin var det nog det största problemet. Den var så dåligt bearbetad att det var omöjligt att justera in kilarna glappfritt utan att de låste när man rörde släden, vilket gav stora problem med slädlyft vid hårdare skär. Jag har skavt in min hjälpligt vilket gjorde det mycket bättre. Även passning mellan släde och bädd på ovansidan var dåligt, med bara linjekontakt på på prismat och typ en punkt på baksidan. Även det har jag skavt in lite, men det finns definitivt mer att göra där.
Sen skär min maskin koniskt med typ en hundring på 10 mm. Det har jag hittills bara kompenserat för i g-kod när jag behövt bättre, men jag kommer att behöva förbättra passningen mellan spindelhus och bädd.
Sen skär min maskin koniskt med typ en hundring på 10 mm. Det har jag hittills bara kompenserat för i g-kod när jag behövt bättre, men jag kommer att behöva förbättra passningen mellan spindelhus och bädd.
Då ska du kolla in det här
ska och ska... ni gör som ni vill såklart.
ska och ska... ni gör som ni vill såklart.
johe: har sett flera videos om det där, både att tailstocken var så dåligt bearbetad att den var tvungen att slipas in, och att undersidan var så dålig att det inte gick att justera in så det blev bra över hela längden.
Verkar inte vara lika mycket katastrof på min som på vissa andras iaf.
Såg nån mod där han monterade kullagerkulor undertill med, så det gick att spänna åt hårdare.
Verkar inte vara lika mycket katastrof på min som på vissa andras iaf.
Såg nån mod där han monterade kullagerkulor undertill med, så det gick att spänna åt hårdare.
Efter att ha sett TheAussieSheds problem med just detta så kollade jag (lite snabbt) tjockleken på den bakre "flänsen" på bädden. Jag mätte med mikrometer och det såg bra ut faktiskt med bara några hundradelar i variation över hela längden, om jag minns rätt. Men det var bara en snabb koll och bara baksidan som sagt. Jag får återkomma när jag har börjat bygga ihop min maskin igen och kan mäta ordentligt.jihe skrev:Det vore intressant att höra hur undersidan av era bäddar är. På min maskin var det nog det största problemet. Den var så dåligt bearbetad att det var omöjligt att justera in kilarna glappfritt utan att de låste när man rörde släden, vilket gav stora problem med slädlyft vid hårdare skär.
Jag såg det där också. Ett effektivt sätt att förstöra bädden! Gör inte så.Glenn skrev:Såg nån mod där han monterade kullagerkulor undertill med, så det gick att spänna åt hårdare.
Senast redigerad av arvidb 22 december 2019, 16:19:09, redigerad totalt 1 gång.