Metallsvarv - CJ18A-tråden
Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden
Då är vi nog bortom maskinens kapacitet tror jag. Även med en liten chuck kommer ju backarna ta i sliden.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Precis. Även min ½ stora Blomma i CNC skrud har strul med detta så typ Ø95 fungerar hos mig. Gäller att ta hänsyn till vad maskinen klarar av.
Här ett bra tips gällande chuck/backar
Här ett bra tips gällande chuck/backar
Denna köpte jag och den passar klockrentGlenn skrev:Apro på fyrbackschuck, finns det nån standard för det fästet denna svarven har mot chuckplattan(?) ? vad heter det isåfall ? Eller måste man köpa ett helt nytt fäste för MK3 istället ?
Skulle denna fungera exempelvis ?
https://www.ebay.com/itm/SANOU-Lathe-Ch ... 3210614030
(Det är en med individuellt inställebara backar jag vill ha)
https://www.ebay.com/itm/4-JAW-INDEPEND ... 2749.l2649
Åtminstone på Amadeals CJ18A så är 100 mm chuck standard. Flänsen har cylindrisk passning Ø72 mm och bultcirkel Ø84 mm med hål för både 3 och 4 fästbultar. Jag la en stor del av pengarna jag fick tillbaka från transportskadan på en sån här 100 mm Zentra-chuck och den passar perfekt.jihe skrev:Precis. Och det är sannolikt så att det är 55 mm-fläns som en 80 mm passar rakt av på. Men jag skulle ändå inte köpa 80 mm, utan 100, och lägga ner jobbet på att göra en adapterplatta. 80 mm är hemskt litet.
Det är ju en klar förbättring jämfört med de äldre maskinerna med 55-fläns. Sen har jag noterat att det verkar vara en mycket bättre dubbdocka också. Dels låsningen, men framförallt biffigheten. Min pinol är 22 mm yd, på bilderna ser det ut som om din har 24 eller 25 mm - korrekt?arvidb skrev:Åtminstone på Amadeals CJ18A så är 100 mm chuck standard. Flänsen har cylindrisk passning Ø72 mm
Kanon!Kulla skrev:Ja Glenn, 100mm. Den passar utan några modifieringar.
Blir nog en sån tillslut, men nu ska jag försöka hålla i pengarna ett tag och leka med det jag redan köpt.
..Intalar jag mej iaf, vi får väl se

Min svarv lämnade kastrup med destination arlanda vid 19-tiden enligt trackingen, så den kanske till och med är i sverige nu.
Bara inte tullen bråkar, då blir jag ledsen.
Hehe, jag är ledig idag (var tvungen att plocka ut innestående tid) ochvar iväg och hämtade och skickade paket.. när jag är på väg hem och har 3min kvar ringer DHL.. "Öööh, vi har en pall till dej, är du hemma och kan ta emot ?", "nej, inte nu men om 3 minuter".
Snabb och smidig leverans får man allt säga. gick ju enormt mycket fortare än 6 veckor..
Tyvärr hade locket gått upp på arlanda så dom hade kollat att allt såg bra ut och tejpat ihop trälådan med "repacked by DHL" tejp..
Tyvärr var det också modlelen utan varv-DRO, fast auktionstexten lovade DRO.. får väl gnälla på säljaren om det.
..Nu måste jag bara röja fram bänkplats så jag kan placera den, dessutom har jag ju inga verktyg.
Snabb och smidig leverans får man allt säga. gick ju enormt mycket fortare än 6 veckor..
Tyvärr hade locket gått upp på arlanda så dom hade kollat att allt såg bra ut och tejpat ihop trälådan med "repacked by DHL" tejp..
Tyvärr var det också modlelen utan varv-DRO, fast auktionstexten lovade DRO.. får väl gnälla på säljaren om det.
..Nu måste jag bara röja fram bänkplats så jag kan placera den, dessutom har jag ju inga verktyg.
Kul att få hem den innan jul! 
Kom din i trälår alltså? Om alla tillverkas av "Real Bull" så undrar man ju varför de är packade olika i så fall.
Och så är det ju väldigt mysko att säljaren inte vet vad hen säljer.
Alltid spännande med dessa Kinagrejer.
Edit: hoppas det löser sig. Har du länk till annonsen?

Kom din i trälår alltså? Om alla tillverkas av "Real Bull" så undrar man ju varför de är packade olika i så fall.

Och så är det ju väldigt mysko att säljaren inte vet vad hen säljer.

Edit: hoppas det löser sig. Har du länk till annonsen?
Ja, det hade jag inte riktigt förväntat mej att få 
Den kom i en plywoodlåda med frigolitbafflar i, inte så stabilt som en riktig trälåda men bättre än papp, det som var bäst avr ändå att den var skruvad fast i botten av lådan. ska fixa en bild sen.
Vidare hade den UK-kontakt, och jag trodde den var imperial (trots utlovat metrisk) men sen såg jag att den hade dubbla skalor.
Jag tror säljaren helt enkelt bara kopierat den engelska beskrivningen från nån annan auktion :/
fixar en länk när jag sitter vid den andra datorn.

Den kom i en plywoodlåda med frigolitbafflar i, inte så stabilt som en riktig trälåda men bättre än papp, det som var bäst avr ändå att den var skruvad fast i botten av lådan. ska fixa en bild sen.
Vidare hade den UK-kontakt, och jag trodde den var imperial (trots utlovat metrisk) men sen såg jag att den hade dubbla skalor.
Jag tror säljaren helt enkelt bara kopierat den engelska beskrivningen från nån annan auktion :/
fixar en länk när jag sitter vid den andra datorn.
Även min har UK-kontakt och dubbla skalor. Fast tum-skalorna är felmärkta: enligt dem är 0,025 mm = 0,001 tum vilket ju inte stämmer. Så vill man tillverka enligt tummått så får man räkna om till metriska mått först och gå efter dem.
Skruvarna har jag kontrollmätt och de är metriska på min (tvärsliden exakt 1 mm/varv t.ex.).
Skruvarna har jag kontrollmätt och de är metriska på min (tvärsliden exakt 1 mm/varv t.ex.).
Nu har jag..
- packat upp den
- gått igenom alla småprylar
- sanerat från det mesta av all olja
- monterat diverse lösa prylar inkl tray och fötter
- justerat om gibsen så att det slutar glappa alt går att veva (på olika ställen).
- klippt UK-kontakten och monterat en svensk kontakt
- plockat loss "instrumentpanelen" och flyttat sladden som kineserna hade klämt fast under kåpkanten
..och testkört, varvid chucken tyckte att den skulle spruta ur sej en massa olja på golvet i köket (har inte röjt i garaget än) och på mej..
Verkar ju fungera och känns ganska tight (även om precisionen vid monteringen verkar sådär..)
Dock har inte denna nån växellåda, tror inte det spelar så stor roll, men jag trodde alla hade det.
Sen är det en sak jag inte fattar, "vagnen" som benämns som "compund rest" i manualen (svenskt namn ?), finns det inget sätt att låsa fast den ? sätter man "automatic feed" spaken till feed så står den ju still.. tills man startar då den förstås rör sej (vilket är själva funktionen), men sätter man den till det andra läget så glappar ju vagnen flera millimeter fram och tillbaka (i längdriktningen) ? ..hade förväntat mej att man kunde låsa den med nåt handtag ? eller är det meningen att man ska plocka bort dreven för att få låsfunktion ?
- packat upp den
- gått igenom alla småprylar
- sanerat från det mesta av all olja
- monterat diverse lösa prylar inkl tray och fötter
- justerat om gibsen så att det slutar glappa alt går att veva (på olika ställen).
- klippt UK-kontakten och monterat en svensk kontakt
- plockat loss "instrumentpanelen" och flyttat sladden som kineserna hade klämt fast under kåpkanten
..och testkört, varvid chucken tyckte att den skulle spruta ur sej en massa olja på golvet i köket (har inte röjt i garaget än) och på mej..
Verkar ju fungera och känns ganska tight (även om precisionen vid monteringen verkar sådär..)
Dock har inte denna nån växellåda, tror inte det spelar så stor roll, men jag trodde alla hade det.
Sen är det en sak jag inte fattar, "vagnen" som benämns som "compund rest" i manualen (svenskt namn ?), finns det inget sätt att låsa fast den ? sätter man "automatic feed" spaken till feed så står den ju still.. tills man startar då den förstås rör sej (vilket är själva funktionen), men sätter man den till det andra läget så glappar ju vagnen flera millimeter fram och tillbaka (i längdriktningen) ? ..hade förväntat mej att man kunde låsa den med nåt handtag ? eller är det meningen att man ska plocka bort dreven för att få låsfunktion ?
Det finns en eftermonterad låsning av släden(?) (saddle?) på min i form av ett handborrat, snett och väldigt glappigt hål i släden ovanför öppningen i bädden med en skruv i som går ner till ett slags bred t-mutter. Jag ska se om jag kan få till en bild av detta.
Det här är något som Amadeal anger som försäljningsargument i sin Ebayannons: "Now fitted with carriage lock".
Det här är något som Amadeal anger som försäljningsargument i sin Ebayannons: "Now fitted with carriage lock".