Trasig mikrovågsugn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jan-Eve

Trasig mikrovågsugn.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej! Min mikrovågsugn lade av, men tallriken roterar och kylfläkten snurrar. Ingen synbar överhettning på kretskortet. Har någon en idé, eller är det dags att köra den till återvinningscentralen...
Säkringen på kretskortet är hel, men vattnet i muggen är inte varmt...
Hälsningar Jan - Eve.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Trasig mikrovågsugn.

Inlägg av Magnus_K »

Hur mycket erfarenhet har du kring sånt här?
Jag tippar på att antingen har reläet till högspänningstrafon lagt av eller så har säkringen på högspänningssidan brunnit upp.

Inget av det här pillar man på om man inte känner sig bekväm med att mäta på nätspänning.

Eventuellt har jag lite reservdelar liggandes om det skulle behövas...
Jan-Eve

Inlägg av Jan-Eve »

Hej! Jag vill nog inte pilla i den. Det är för riskabelt med den höga strålningsrisken och spänningen.
Det är ju ingen större kostnad för en ny. Men tack i alla fall för svaret, hälsar Jan - Eve.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Du är nog klok i att låta den vara om du inte känner dig bekväm.
Micron är ändå en av hushållets farligaste el-prylar.

Skulle det vara så att du bor nära så får du gärna komma förbi med den så kan vi kika tillsammans, men misstänker att det är en bit emellan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle nog nästan påstå att det är den farligaste på sitt sätt, 2kV och 1A från trafon tar livet av en direkt och hade personligen aldrig satt i gång en öppnad för att tex mäta i den. Oöppnad är den lika farlig som kokt spaghetti.

---

I gymnasiet och på elektroniken så var det en gång en elev som kommit dit med deras mikrovågsugn då den inte funkade. Jag stod en liten bit ifrån då jag märkte att läraren och en annan lärare märkligt nog inte helt verkade veta i detalj hur dessa fungerade elektroniskt, den ena runt 50 och den andra runt 40. Efter många minuter med öppet hölje hade de hade tagit fram en Fluke multimeter och satte igång mikron och tog ned mätspetsarna. En halv sekund senare lyser multimetern upp som en supernova med en bra smäll och fräser till och läraren drar upp händerna och proberna illa kvickt.

Han skulle mäta om det var någon spänning ut från transformatorn och mätt på magnetronens sida. Problemet är bara att det ligger runt 2000V+ där medan multimetern förmodligen bara klarade av max 600V. Den var totalt förstörd efter det kan jag säga och han hade en satans tur.
Jan-Eve

Inlägg av Jan-Eve »

Hej igen! Jag bor i Ystad, så nog är det en bit. Jag har lagt den bland skrotet, som skall till tippen.
Det är en farlig sak att starta utan kåpan och det har jag respekt för.
Tack för svar och God Jul från Jan - Eve.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Trafon kan vara kul att spara om man ngn gång vill bygga t.ex. punktsvets.
Skriv svar