Philips platt tv med hoppande bild

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pinch

Philips platt tv med hoppande bild

Inlägg av pinch »

Har en Philips 65PUS6262/12 som är 26 månader gammal.
Idag när jag satt på den så började bilden hoppa upp och ner, kommer och går i omgångar, även i menyerna.
Inga felkoder visas, aldrig haft problem förut, provat att koppla ur allt utan skillnad.
Felsökning på dessa verkar inte vara det lättaste.
Frågan är om det är värt att laga den eller bara att slänga och köpa en ny ?
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Philips platt tv med hoppande bild

Inlägg av breflabb »

Du har fortvarande reklamationsrätt om du har kvar kvittot.
Det är bara att ringa deras support,och du skall utnyttja din lagliga rättighet.
Så skruva inte på TV-n innan
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Observera att reklamationsrätten gäller gentemot säljaren, så det är säljaren som du ska kontakta, inte Philips. Reklamationsrätten gäller utöver/vid sidan om eventuella garantier, så hävdar de att "garantin gått ut" eller liknande så får du informera tydligt att det är reklamationsrätten du vill utnyttja och inte garantin.

Sen är det väl inte så konstigt att TV:n beter sig underligt om man sitter på den. ;)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är respektive tillverkare som har ansvaret för garantier eftersom alla säljare köper
apparater inklusive garanti. Så det spelar ingen roll till vem man vänder sig till.
Men det naturliga är att i första skedet så vänder man sig till inöpsstället
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Från den här sidan kan du ladda ner service manualen för din modell:
https://www.electronica-pt.com/esquema/ ... nfo/66357/

Ren spekulation och förhoppning om tur:
Det kanske är mjukvarurelaterat eller orsakat av korruption på OSets flash; har du uppdaterat TVn till senaste mjukvaran?
Med service manualen (sektion 4.2) kan du gå in i Service Alignment Mode och se om det finns felkoder lagrade i error buffer.
I SAM kan du också bekräfta att dina inställda option codes stämmer med vad som står på etiketten på baksidan, ifall du har fått bitfel i något flashminne.

Låga odds, men enkelt att kolla upp, eftersom du bara behöver fjärrkontrollen. :oops:
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Undran om reklamation...

Om jag förstår det rätt så..

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnes ... i-sverige/
Vem är det som ska bevisa att produkten är felaktig?
– Under de första sex månaderna efter försäljningen måste näringsidkaren bevisa att felet inte fanns vid leverans (så kallad omvänd bevisbörda). Därefter är det konsumenten som måste bevisa att produkten var felaktig vid leveransen (så kallat ursprungligt fel).
Efter mer än två års användande av en tv, hur ska man bevisa att problemet fanns där från början? Någonstans får jag för mig att dylika produkter är utvecklade att hålla 2-3 år eller är det helt feltänk?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Den obegripliga skrivelsen finns bara på pappret. Den tillkom när dom skulle förhandla
fram en då ny lag för konsument prylar och det skulle vara med på pappret som producenterna
krävde. Men som jag vet så har det aldrig kommit på tal från producenterna.
Alla seriösa producenter akcepterar även tredje året som garanti. Grundig,Samsung, för att nämna några
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Jag har bara lite svårt att förstå varför säljaren "gladeligen" skulle bjussa på en ny tv efter garantitiden när de uppenbarligen inte måste det...
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är inte säljaren som gör det, det är producenten.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det här har ju varit uppe förut. Garanti och reklamationsrätt är två helt olika saker:

* Garanti: är frivilligt och ges av tillverkaren och/eller säljaren enligt villkor som de själva sätter upp.
* Reklamationsrätt: ges av tvingande lagstiftning (konsumentköplagen) och gäller enbart mellan säljare och konsument. Producenten/tillverkaren har inget med detta att göra. Det är ofta (men inte alltid) mer fördelaktigt att utnyttja reklamationsrätten än garantin. Säljaren kan till exempel inte göra prisavdrag för värdeminskning om man reklamerar, något de ofta försöker göra om man utnyttjar garantin enligt min erfarenhet.

Jolles: de bjussar nog inte gladeligen på en ny TV, men de är tvingade enligt lag att göra det (edit: eller reparera) om du kan göra troligt att felet varit ursprungligt. Frågan om bevisbördan efter sex månader tas upp i förarbetena till KKL, se denna tråd. Sammanfattningsvis kan man säga att om man inte vanvårdat varan så har man uppfyllt lagens bevisbörda om att felet är ursprungligt. Lagens syfte är uppenbarligen att få säljare att inte sälja skräp.
Senast redigerad av arvidb 17 december 2019, 13:50:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Där ser man. Min egna Philips har sedan i sommras gått över 3 år så den pajjar väl vilken dag som hälst nu då :doh: :)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

arvib; Det här tugget har vi haft förut och du fortsätter med samma tugg varje gång.
Konsument lagen kan jag i detalj. Men vad jag försöker förmedla är att producenterna själva(seriösa)
har bestämt att ta ansvar under 3 år utan omsvep. Och detta i praktiken har blivit prakssis.
Högre upp skrev jag hur det ser ut i praktiken men du har fastnat konsumentköplagen enbart
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jolles skrev:Där ser man. Min egna Philips har sedan i sommras gått över 3 år så den pajjar väl vilken dag som hälst nu då :doh: :)
NEJ, så är det inte bland seriösa tillverkare. men vist finns det mycket DYNGA från Kina som
inte ens funkar när man få hem den
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

breflabb: Du är väldigt otydlig när du nämner reklamationsrätt och laglig rättighet i ett meddelande för att sedan börja prata om att det är producenten som hanterar garantin. Som konsument kan man välja att antingen utnyttja reklamationsrätt eller garanti.

Vill man utnyttja reklamationsrätten så måste man vända sig till säljaren. Vill man utnyttja tillverkarens garanti så är det antagligen smidigast att vända sig till tillverkaren, eller så kan säljaren förmedla kontakten. Så det spelar absolut stor roll vem man vänder sig till, eftersom det är helt olika villkor som gäller!
breflabb skrev:Du har fortvarande reklamationsrätt om du har kvar kvittot.
Det är bara att ringa deras support,och du skall utnyttja din lagliga rättighet.
breflabb skrev:Det är respektive tillverkare som har ansvaret för garantier eftersom alla säljare köper
apparater inklusive garanti. Så det spelar ingen roll till vem man vänder sig till.
Men det naturliga är att i första skedet så vänder man sig till inöpsstället
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag kan göra det ännu tydligare med två exempel ur verkligheten om du har en TV under 3 år.
Ring Samsung och tala om att du har en trasig TV, dom frågar inte vad du vill nyttja det en eller det andra.
Det som gäller är: om det under två år då kommer dom hem och lagar eller byter utan kostnad.
Tredje året tar dom betalt för resan om dom skall komma hem eller så lämnar du in själv resten är gratis.
Grundig frågar inte heller vad man vill nyttja utan bara frågar om TV-en är under tre år och att man lämnar
den hos säljaren en tar det en vecka så är det fixat.
För en månad sedan kom en kund in med en TV i en butik med kvitto som var EN dag före tre år.
Han fick en ny TV från Grundig.
Så här ser det ut nu i praktiken utan att gräva i paragrfjungeln .
Skriv svar