Något med bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Något med bilar

Inlägg av prototypen »

Vad är detta
Nyfikenheten är större än orken att gå ut till verkstan och sätt ström på detta.
Det sitter en fläkt i botten.
Hittat på en stor parkering.
670FD794-C2E8-4528-9F49-433F25D655C5.jpeg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av prototypen 15 december 2019, 17:13:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Re: Något med bila

Inlägg av Anahka1975 »

Ser ut som led-konverterings lampor till nån bil.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja nån slags kraftiga LED-lampor är det ju helt klart, med tanke på kylfläns och fläkt.

Men var de är tänkta att sitta vete f-n, de ser för stora ut för att ersätta vanliga glödlampor?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Borre

Inlägg av Borre »

Ser sannolikt ut som LED-ersättare till H1-lampor.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu har jag kommit mig ut till verkstan, redan vid 9 volt så drar den 1,5 A och lyser bländande starkt.

Protte
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Normalt, som syns i videon ovan, finns en drivkrets som stabiliserar LED-strömmen typ buck-regulator. Det finns lampor med inbyggd drivare men de förknippas med billigaste botten-skrapet.
Utan någon tilläggs-elektronik så påverkar mindre spänningsvariationer ljusstyrkan och värmeutvecklingen kraftigt.
Dessa lampor har normalt en uteffekt på 16-34W och drivspänning motsvarande spänningsfallet för 1-3 lysdioder i serie men det är strömmen man reglerar uteffekten med, inte spänningen.

Är lampans effekt okänd kan man mäta temperaturen på lysdioden som ett mått på hur mycket ström som den tål.
Smälter lödningarna så får man minska strömmen.
Temperaturen mäts enklast som en egenskap av diod-spänningen, -1,8mV per grad och per diod. Börja vid antagen rumstemperatur som referensvärde, dvs med helt avsvalnad lampa.
Det är allmänt sällan bra för livslängden att ha drivtemperatur över 100 grader för lysdioder såväl som för all annan elektronik.
Annat sätt att mäta temperaturen, droppa en droppe rent vatten på lysdioden eller på kylflänsen så nära lysdioden som möjligt. Fräser det är det för varmt.

Kollade lampan och den tillhör inte premium-segmentet.
Här uppges att den inte behöver extern drivkrets och effekten är på 18W stycket, 9-32V: https://www.daraz.com.bd/products/1pair ... 88147.html
Känns det som fjuttigt med 18 W säljs samma lampor här med uppgiven effekt 180W:
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Ett litet stickspår, jag pysslar en del med diodbelysningar och jag brukar resonera som så att kan man trycka fingret ganska hårt mot en diod och hålla det kvar där en stund utan att bränna mig medan diodchipet lyser så håller chipet hur länge som helst. Rätt eller fel?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Varmt så att det börjar bli ordentligt obehagligt att trycka mot med fingret, brännskada inom en minut, är när temperaturen går över 68c. Det är den temperaturen den varma sidan på en bilkylare typiskt håller (vilket många vet hur det känns) eller den temperatur där man kan steka ägg där gränsen är just 68c. Det gäller samma sak för huden, det är äggviteämnet i huden som koagulerar vid den temperaturen.
Om man driver lysdioder snällt är det inte så svårt att få en medel-livslängd på över 100.000 timmar vilket är mer än 10 år kontinuerligt lyse, vilket väl kan tolkas som oändligt.
Viktiga parametrar för livslängden är låg temperatur och låg ström.
I mina egentillverkade lampor använder jag typ 3*10W eller 50W LED-moduler även om lampan sedan bara ansluts till ett 30V/10W nätaggregat.
Dels kostar 50W modul 50 öre mer än en modul på 10W så det är ingen kostnad att fördela strömmen över många lysdioder, dels så blir kylplattan betydligt större så det blir lättare att överföra värmen till lamp-armaturen.
Detta är särskilt enkelt att utföra på gamla lysrörs-armaturer där det finns gott om plåt-kylyta och i stället för en diod på 50 W lägger jag in 5-6 LED-moduler utspridda över kylytan och som får dela på strömmen från ett nätaggregat.
En tanke jag hade med detta var att lyset skulle bli betydligt mer kraftfullt än ett lysrör och ändå med god livslängd och skulle en modul paja så slocknar det inte helt.
Detta fungerar bra, hitintills sedan 4-5 år har inte en enda modul slocknat i min verkstad och det är ändå mycket nära tänt 24/7 och lyser bättre än något lysrör tidigare gjorde.
Av kanske totalt 10 armaturer har ett switchat nätaggregat gått sönder. Hade väntat att fler skulle gå sönder men de har klarat sej. De är lätt modifierade så att även dessa transistorer är kopplade mot lampskärms-plåten via en liten koppar-remsa vilken sänker transistor-temperaturen från typ 70C till 40C.
Det nätaggregat som pajade, det var det typiska felet med en elektrolyt som lyfte på locket. Lätthittat och åtgärdat på 5 minuter.
Aggregaten är kinesiska lågpris liksom lysdioderna så just nu måste nätaggregaten leva på övertid. Iofs så min modifiering av transistorenas kylning innefattar att jag brutit upp dess tidigare lufttäta hölje så nätförande delar nu är farligt åtkomliga men ochkså att dess interna luftväxling är betydligt bättre då den sitter öppen men innanför armaturen ungefär som där tidigare lysrörs-reaktorn satt.
Det är nätaggregaten som är den stora kostnaden, merkostnaden att sprida strömmen över många lysdiods-moduler är obetydlig.

Tillverkar-data för lysdiod-livslängd nedan är nog ungefär likartad för alla lysdioder.
Typiskt 100c och 1A och livslängden förväntas bli 50000 timmar. Jag kör mina lampor på en 10-del av den strömmen och max 50c så om jag tolkar kurvan rätt så lär dioderna klara sej minst 30 år.
LED_img5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag tillverkar ju mina belysningar från scratch, dvs. börjar med att cadda kortet och sen etsa det för att sedan löda dit chip och motstånd och ofta är det ju i trånga applikationer där det skräddarsys så jag har från början ingen aning om kylningen räcker till. Jag kopplar upp labbagregatet och höjer sakta spänningen tills jag börjar känna att värmen i mitt tycke är okej dvs. att jag inte bränner mig på chipet jag håller fingret emot och stämmer det så långt vet jag ju om jag ska dra ner spänningen en aning eller om det blev rätt från början, så har jag gjort hittills då jag vet att värme är diodcipens stora fiende.

Det där med 50w-chip ska jag anamma direkt för jag har ett antal lysrörsarmaturer som lyser dassigt och behöver en del kärlek. :tumupp:
Skriv svar