BEC-krets

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

BEC-krets

Inlägg av EPG »

Jag söker en komponent som levererar nån stans mellan 9,6 och 10,2 volt, dessutom ska den klara upp till 2 - 3 ampere utan att brinna upp.

Jag hade tänkt att driva den på en 3-cells lipo-ackumulator (det vill säga 11,1 volt)

Nån som har nåt tips på en sådan komponent?
brauer

Inlägg av brauer »

modellflygare? :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är bara en switchad som kan lösa dina problem eller seriekoppla ett par dioder.... De tål också strömmen och är billiga.... Ingen reglering iofs, men en bra spänningssänkare.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Japp!

Har satt nattbelysning i en modell.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Har du nåt tips på nån lämplig diod som klarar rätt höga strömmar då?
Det var rätt länge sen jag höll på med elektronik nu så min komponentkännedom är rätt ringrostig nu.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vanlig likriktar diod eller schotky en eller flera för att få rätt spänningsfall.

En 6A20/Taw kostar en 10a och tål 6A (med andra ord säker för din belastning) Den har ett Vf på ungefär 0,85V vid din ström vid normala temperaturer.

Ja alla kisellikriktardioder märkta 5A eller mer duger bra. Ett litet tips bara - kan vara bra att sätta en 100nF kondensator efter dioden och gärna en ferrit innan för att miska risken för radiostörningar. Dioder kan i vissa fall skapa intermodulationsprodukter om man otur som kan störa radiomottagare. Inte så troligt, men vad f-n 3 spänn för ferriten... Den kan göra nytta... 100nF keramisk konding är gratis.... Löd prylarna på ett veroboard så sitter det bra också - tål konstruktionen vikten så limma dem också så vibrerar inte lödningarn av heller.
Skriv svar