Styra ställdon växlande relä
Re: Styra ställdon växlande relä
Såhär :
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Snyggt!
Vilket program använder du?
Jag förstår dock inte hur du använder utgångarna på ”modulen”. Som det ser ut nu tycks det ligga ström mot relät hela tiden, dvs modulen styr inte.
Vilket program använder du?
Jag förstår dock inte hur du använder utgångarna på ”modulen”. Som det ser ut nu tycks det ligga ström mot relät hela tiden, dvs modulen styr inte.
Dom 3 på ena sidan är relä utgångarna.
När reläet på modulen växlar kommer polariteten på ställdonet ändras och röra sig.
När modulen är inaktiv så kommer inte strömmen fram till reläet som styr ställdonet.
Just för det här : https://www.circuitlab.com för jag inte har min vanliga dator och göra på!
När reläet på modulen växlar kommer polariteten på ställdonet ändras och röra sig.
När modulen är inaktiv så kommer inte strömmen fram till reläet som styr ställdonet.
Just för det här : https://www.circuitlab.com för jag inte har min vanliga dator och göra på!

Det är kopplat så att när 12v slås på så kommer ställdonet röra sig sen måste 12v kopplas bort och slås på för samma sak ska ske igen.
Det finns inga utgångar på modulen, det är ett relä som sitter på modulen.
Så modulen i sig ger inte ut någon ström.
Det finns inga utgångar på modulen, det är ett relä som sitter på modulen.
Så modulen i sig ger inte ut någon ström.
Typ omöjligt och göra det här på en dator utan musplatta men snabbt förklarat :
-
Tusen tack.
När du säger "modulen aktiverad" då menar du att den har ström och matar ut på NO?
När du säger "modulen aktiverad" då menar du att den har ström och matar ut på NO?
Exakt, såhär är allt anslutet emot det reläet.
Så när modulen gjort sin tidsperiod så kommer alltså reläet som styr polaritet inte ha någon ström!
Så när modulen gjort sin tidsperiod så kommer alltså reläet som styr polaritet inte ha någon ström!

Skulle det inte fungera med en elektromagnet som du styr med återfjädrande tryckknapp? De borde ju kunna knuffa en återfjädrande kärna mot din nivågivare.
-
BetaTech skrev:Exakt, såhär är allt anslutet emot det reläet.
Grymt! Måste smälta detta
-
Vad skulle vara fördelen med en elektromagnet?Xyzzy skrev:Skulle det inte fungera med en elektromagnet som du styr med återfjädrande tryckknapp? De borde ju kunna knuffa en återfjädrande kärna mot din nivågivare.
Sätter jag den på sidan av brunnen och sen sätter jag en metallbit på röret. När jag aktiverar magneten dras röret (metallbiten) mot den aktiverade magneten.
Frågan är isf hur stark magnet jag behöver och hur lång avståndet kan vara mellan rör och magnet!?
Det blir sjukt lätt att styra bara kraft och strömbrytare.
Finns med inbyggd "axel" som åker ut. Sån borde vara enkel.
Finns med inbyggd "axel" som åker ut. Sån borde vara enkel.
-
Jo men säg att jag väljer en som är på 40 kg hur lång ifrån magneten kan jag sätta plattan (som magneten ska dra)?
Men du säger ju själv att det inte behövs så mycket, tolkade det som att det skulle räcka att "skjuta" en mindre kolv mot den (som att knacka med en knoge) men det är du som sitter med den informationen.
Det var bara ett välmenat tips, du gör vad du vill med tipset.
Det var bara ett välmenat tips, du gör vad du vill med tipset.
-
Det är ett mycket intressant tips. Precis som du säger så blir styrningen mycket enkel. Lätt att justera in också.
Jag har bara dålig uppfattning om kraften på en sådan där elektrisk magnet.
Jag har bara dålig uppfattning om kraften på en sådan där elektrisk magnet.