Jag stötte på ett oväntat problem under monteringen av växellådan.
SAM_2893_växelproblem.jpg
Spårstoppskruven som sitter i bortre väggen håller en fjäder och en kullagerkula som trycker mot gropar i spakens axel. Detta ger distinkta, fjäderbelastade lägen för växellådan. Problemet är att en grop är felborrad så att läget för lågväxeln hamnar för långt åt sidan. På bilden är kugghjulet i lagom läge för lågväxel och hålet för "gaffeln" som styr kugghjulets läge borde vara mitt för mellanrummet mellan de två kuggkransarna.
Istället pressas gaffeln för långt åt sidan (åt höger i bild) så att gaffelns inre ben trycks mot kuggarna på den stora kuggkransen under! Inte bra alls. Detta måste fixas för att lågväxeln överhuvudtaget ska gå att använda.
Jag försökte först fila på gaffelbenet så att det skulle gå fritt från kugghjulet under, men insåg sen att det blir rätt mycket att ta bort och dessutom linjerar ju inte kugghjulen då heller. Nu funderar jag på att borra och gänga ett hål i nedre hörnet på biten mellan spak och gaffel och skruva i en (stopp)skruv som får sticka ut någon millimeter, och på så sätt hindra spaken från att röra sig för långt istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.