Hej.
Helt ny här. Har väldigt basala kunskaper inom elektronik. Till frågan, en riktigt svårknäckt nöt verkar det som.
Har en kinasvarv/fräs. Motorn brann för ett tag sen. Köpte en ny Busck. Har fått fräsa ur axelhål i 2 drev och borra och gänga hål i desamma för stoppskruv eftersom nya motoraxeln var större än originalet. Fick även klippa upp en del plåt för att få in motorn.
Har fyra svarta kablar som gick in i originalmotorn. Märkta k1, k2, d1 och d2. Dessa kommer en riktningsomkopplare på framsidan, där man står och jobbar. Hade upp bonden igår som är elektriker men efter en timme gav han upp. Vi vet inte hur man ska koppla in motorn. Eftersom jag fått förlänga kablarna har jag satt dit färgade kablar.
K1=blå
K2=brun
D1=vit
D2=röd
Enligt originalschemat verkar det som att k1 och k2 är riktningsväljarna. Men hur ska bläcken ligga? Var ska kablarna kopplas in på motorn? Det är både start och körkondingar på motorn.
Riktningsomkopplare enfas motor
Riktningsomkopplare enfas motor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Riktningsomkopplare enfas motor
Brun och blå kabel i motorns kopplingsdosa sitter bara för test.
Mycket tacksam för alla tips. Har sökt på nätet men inte hittat någonting.
Mycket tacksam för alla tips. Har sökt på nätet men inte hittat någonting.
- Jan Almqvist
Så här tror jag:
En av de växlande kontakterna ska koppla Z2 till U1 eller U2 beroende på önskad riktning.
Den rörliga kontakten till Z2 alltså, tänk att du roterar ett bleck 90 grader fram och tillbaka runt Z2.
Nästa växlande kontakt ska koppla V1 till U2 eller U1.
Den rörliga kontakten till V1 alltså, tänk att du roterar ett bleck 90 grader fram och tillbaka runt V1.
När motorn ska snurra ska fas alltid in på U1 mha av den tredje växlande kontakten och samtidigt ska nolla ska alltid in på U2 mha av den fjärde växlande kontakten.
Inga bleck ska användas.
Det kan finnas andra alternativ också.
Edit: Stavning.
En av de växlande kontakterna ska koppla Z2 till U1 eller U2 beroende på önskad riktning.
Den rörliga kontakten till Z2 alltså, tänk att du roterar ett bleck 90 grader fram och tillbaka runt Z2.
Nästa växlande kontakt ska koppla V1 till U2 eller U1.
Den rörliga kontakten till V1 alltså, tänk att du roterar ett bleck 90 grader fram och tillbaka runt V1.
När motorn ska snurra ska fas alltid in på U1 mha av den tredje växlande kontakten och samtidigt ska nolla ska alltid in på U2 mha av den fjärde växlande kontakten.
Inga bleck ska användas.
Det kan finnas andra alternativ också.
Edit: Stavning.
Ok. Då ska jag testa det imorgon efter jobbet. Återkopplar.
Klock! Rent! Man rackar allra ödmjukast! Har sökt som en idiot på nätet men inte hittat ett enda inlägg om hur man kopplar in just motorn, vare sig på engelska eller svenska. Massor om omkopplaren dock.
Tack igen
Tack igen

- Jan Almqvist