Stationär dator i en segelbåt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
wirre

Stationär dator i en segelbåt.

Inlägg av wirre »

Hej! Jag har just startat ett projekt (i huvudet) att bygga in ett moderkort på en luftig plats i segelbåten och mata den med 12V (ev via en omformare) Är det någon som har koll på stömförbrukningar för olika moderkort? Jag har funderat på:
mini ITX (dyrt)
moderkort från en gammal bärbar dator
micro ATX moderkort
Jag tänkte att prestanda och bestyckning är likvärt, vilket moderkort drar minst ström? Som seglare är man ju allergisk mot strömslukande saker!
Hoppas på finurliga svar och lösningar!
jag återkommer

Wirre
benring

Inlägg av benring »

Hej!

Jag har inte så stor koll på dom övriga alternativ du drog upp men jag kör själv två mini ITX, vilka jag inte tycker 'är speciellt dyra då dom innehåller ALLT utom TV-IN och minne.

Dom drar inte mycket el, dom körs ofta som bil-pc.
Dom kan gå på batteri som solcellsladdas.

Så, jag tycker ITX är bra, då kan du kolla på film o sånt direkt. Tysta är dom oxå, vill du så kör vattenkylning, du har ju gott om vatten så att säga :lol:
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

klart det ska vara vattenkylning.
Ett tips är ju att köra med en Pentium 3 baserat mATX moderkort.

pentium 3 drar bara ett par tiotal watt och ger bra med prestanda för de flesta applikationer.

billigt är det också. Ta till ex. Tradera.se eller liknande, så ska du nog kunna få det för en liten peng.

Elagget kommer ju iofs kosta en del, men det har du väl redan räknat ut.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns fina DC/DC omvandlare som går på 12V och kan kopplas in på ATX-kontakten på datorn.

http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f

http://www.mini-box.com/s.nl/it.A/id.42 ... ategory=13

Finns flera bra hos dem, se dock till att välja en modell som inte railar 12V om du kör med batterikraft. Byt gärna till en 2,5" hdd då dessa drar mycket mindre ström, långsammare iofs, men man spar mycket ström på det. Skippa också optisk drive och kör med USB-pinnar om du vill flytta data.
htpc

tablet pc

Inlägg av htpc »

En tablet pc kan ju va ett alternativ dom går att få för hyfsade pengar nu om du inte behöver så snabb.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Använd CompactFlash-kort istället för HD.. Drar mycket mindre ström, inga rörliga delar, snabbt, helt kompatibelt med IDE, krävs bara en pin-adapter. Enda nackdelen är att det är dyrare än HD och inte tål "obegränsat" med skrivningar. Om du kör Linux, montera med "noatime" (tror jag det var) för att undvika onödiga skrivningar till kortet..

Jag planerar också att fixa dator i segelbåten. Funderar på VIA's Mini- eller Nano-ITX-kort.. Moderkortet monterar jag i en tät låda med kabelgenomföringar.. "Power-knapp", lysdioder, USB-kontakter etc. monterar jag i en liten panel som ska sitta bredvid strömbrytarpaneler och radio och sånt (ovanför nav-bordet på sb sida i ruffen).
Bilradion som sitter i båten nu är inget att ha, den tror jag att jag slänger ut och skaffar ett slutsteg som jag kopplar datorn till istället, så kan man lyssna på MP3/film/radio (radiokort till datorn)/etc.
I ruffen ska jag ha en platt skärm på en såndär ledad "arm", så att den går att vrida åt olika håll och vinklas in under panelen för att komma ur vägen när den inte används.
Ett litet tangentbord, gärna trådlöst och med inbyggd touchpad (så slipper man ha en lös mus - ju färre lösa saker i en båt desto bättre) om det finns sådana..
Ute i sittbrunnen tänkte jag montera en alfanumerisk LCD-display på rattpiedestalen (tänkte först ha en riktig färgskärm för utomhusbruk (läsbar i solljus), men de är fruktansvärt dyra. 10-20.000kr :shock: )
På LCD-displayen visar jag fart, kurs, bäring till waypoint, badtemperatur ;) etc. Datorn är alltså kopplad till en GPS-mottagare.
Till bärings-visningen tänkte jag ha en horisontell linje med en markering på mitten, och en markör som flyttar sig beroende på hur långt från CTS(course to steer) man är. När man styr rakt mot waypointen ska alltså markören vara på mitten-strecket.
Blir mycket enklare att läsa av då, än om man bara fick bäring och kurs i siffror...

Sedan tänkte jag kanske ha en lista med alla radiokanalers frekvenser i hela landet, så om man t.ex. trycker på knappen för P1 så får man P1 var man än är.
Självklart också sjörapport-tiderna inlagda med alarm som spelar upp ett "Pling!" i ljudanläggningen följt av att radion startar med den kanal som för tillfället sänder sjörapport.

Och det viktigaste; sjökortsprogram. Det kan bli lite klurigt, eftersom jag ska köra Linux på datorn (windoze är verkligen inget alternativ. Hade med laptopen i somras, körde windows och sjökortsprogrammet Fugawi. Krånglade hela jävla tiden, RAM-minnet blev fullt efter några timmar, datorn hängde sig och blev seg som sirap emellanåt)
Har inte hittat några sjökortsprogram för Linux... Helst vill jag ha vektoriserade sjökort, det är ju mycket smidigare på alla sätt. Men jag tvivlar på att det finns något program för Linux som kan läsa Garmins sjökort (enda tänkbara alternativet idag, alla andra är mycket dyrare).
Annars får jag väl använda raster-korten som jag har till fugawi, borde inte vara så svårt att skriva ett litet program för att visa sjökort i BSB/KAP-format..

Om jag har väldigt mycket tur så lämnar VHF-radion tillräckligt bra utsignal på "aux speaker"-utgången för att avkoda AIS-signaler.. Då kan jag plotta alla båtar med AIS-transponder på sjökortet.. :)
Problemet är att de flesta VHF-mottagare har en massa filter för att förbättra ljudkvalitén, och då funkar det inte att avkoda AIS-signalerna (som sänds med GMSK-modulation). Man kan oftast fixa en s.k. discriminator output, en ljud-"tap" precis efter diskriminatorn (heter väl så på svenska?), alltså innan alla filter. Dock tror jag inte det är så populärt bland de som bestämmer i familjen att jag börjar löda i VHF-radion, den är alldeles ny :D :roll:

Sen ska jag naturligtvis ha WLAN-mottagare, förmodligen med antenn på akterpulpiten. Enklast är ju en "runtom-mottagande" antenn (omni-directional, eller vad heter det?), så att man slipper vrida och justera, men en riktad antenn är ju "starkare"...
Eftersom de flesta VIA-korten har många USB-portar så skaffar jag en liten USB-pinne-WLAN-mottagare, och monterar i vattentät burk så nära antennen som möjligt (mycket förluster i antennkabel på WLAN-frekvenser har jag hört), och drar USB-kabel till datorn...

Om wimax kommer igång på riktigt och fungerar bra så skaffar jag nog mottagare för sådant, verkar ju smidigt..

Och bluetooth-mottagare, för "nöd-uppkoppling" via mobiltelefon..
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

För mig fungerar Fugawi bra, har inte upplevt det du säger. Angående skärm så kan du ju sätta den vridbara armen så att skärmen går att vinkla så den ses från sittbrunnen oxå.

Jag vet inte om jag skulle använda ett CF-kort. Jag lyckades skriva sönder ett på cirka två månader med win 95.

Wimax kommer nog att komma, men det finns inte så mycket produkter ännu... (jobbar med utveckling av det).

För övrigt så anser jag att navbord är det fjantigaste som finns i båtar. Man sitter ju aldrig där och navigerar, det tar bara plats.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Du kan ha både en riktbar och en rundtagande antenn så kan du WLAN-spana med den rundtagande och sen skriva ett program som automatiskt pejlar in signalen med den riktade :wink:

Verkar som ett trevligt litet bygge detta :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag har kört fugawi på ett par olika laptopar med både windows nt och xp i åtminstonde 4 säsonger utan minsta strul. Att det skulle lägga av efter några timmar gäller möjligen din datorn men det är ingen generell sanning och det är naturligtvis inte normalt, riktigt så dåligt är inte windows. Så för den skull behöver man inte styra in på linuxspåret. Bara som information.

Nästa år blir det nog till att satsa på en riktig plotter dock, de har trots allt en del fördelar.
wirre

PC

Inlägg av wirre »

Hej igen!
Jag har kört en HP laptop i sommar, den är monterad på en svängbar arm som kan ses från sittbrunnen eller kajutan. Jag satte även in 2.1 PC-högtalare, efter lite strul med strömmatningen fungerar nu allt perfekt. Jag får ett kanonljud, och kan få bra volym om jag vill.
Bilstereon med högtalare tog jag bort.
Mätte även lite strömmar med olika varianter på matning. Överraskande att PC-högtalarna (subban) drar så lite ström.

Enbart DC-DC omv (ingen pc inkopplad) = 0,15-0,2 A
Omv + PC igång = 1,4 -1,6 A
PC- högtalare (drivs separat med 12 V) = 0,3 - 0,35 A ( med musik på normal volym)
Enbart Inverter = 0,6 A
Inverter + nätaggregat (utan datorn igång) = 1,0 A
Inverter + nät aggregat + PC igång = 3,5 - 3,6 A

Men jag vill bygga in en stationär PC, har nog nästan bestämt mej nu.

Strömförsörjning: instickskort till miniITX ( 80-120W)
miniITX (1 - 1,5Ghz) som jag bygger om till vattenkyln.
2,5" HD ((100Gb)
DVD-brännare, slimline eller extern. Har inte bestämt mej än.
Trådlös mus och tangentbord.
15" TFT som drivs direkt med 12V och sitter på armen.
Jag inbillar mej att strömförbrukningen kan bli 1,5 - 2A.
Vad tror ni om detta?

wirre
Skriv svar