Vinkelgivare med hög precision

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Sungam

Vinkelgivare med hög precision

Inlägg av Sungam »

Hej,

Ska börja med att säga att jag är totalt nollad på detta...så jag hoppas ni har överseende med dumma frågor... :vissla:

Skulle behöva mäta en vinkel som varierar med knappt 360 grader i relativt måttlig hastighet (kanske max. 50-100 rpm) med så hög noggrannhet och upplösning det bara går. Upplösningen måste ner till åtminstonde 0.01 grader.
Vad finns det för produkter för detta ändamål? Typer? Modeller? Återförsäljare?

Tack!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

pulsgivare till cnc maskiner, klarar ner mot 10000delsgrader men räkna med 0.001 grad, kolla efter haidenhaim och andra som saluför sådanna, kostar mellan ca 5000 och 20000 för en enkel sådan, ger två diffsignaler med 90 graders fasförskjutning ,man mäter sinusvågen på utgående , sen finns det en kanal för en nollpuls per varv
riktigt trevliga saker och relativt lätt att ha med att göra

har inte riktigt koll på priserna då jag slapp köpa dom när man byggde maskiner

beg kanske är ett allternativ

en fråga, kan rotationen ändras? om inte så kan man göra det betydligt billigare med andra sorters pulsgivare och lämplig utväxling
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Kanske lättare om jag berättar vad jag tänkt använda den till...
Lite sugen på att ge mig på att försöka bygga en mätarm. Se denna länk http://www.immersion.com/digitizer/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I teorin kan du klara dig med bra plastbanepotentiometra och en AD-omvandlar med minst 16 bit.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

mmm, precis något sådant jag tror de använder. Men har fått för mig att det inte är helt problemfritt med potentiometrar eller? Mkt störningar å så? Skulle det funka med något man kan hitta på elfa?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla på elfas 64-903-79

lämpligt utformad arm och några sådanna så vore det nog inte helt omöjligt
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Gjorde något liknande för ett par decenier. Använde dock vad jag hade hemma, vanliga kolpotensiometrar. För att få en vettig noggranhet gjorde jag en korrigerings tabell på 8 värden, en för varje pot. För att minimera störningar, tog jag ett antal avlästa värden och beräknade medelvärdet.
Skriv svar